تبیان، دستیار زندگی

«لطیفه‌های شیرین بهلول» منتشر شد

کتاب «لطیفه‌های شیرین بهلول» گردآوری و بازنویسی محمدرضا شمس از سوی نشر پیدایش برای نوجوانان منتشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
لطیفه های شیرین بهلول

 کتاب «لطیفه‌های شیرین بهلول» گردآوری و بازنویسی محمدرضا شمس از سوی نشر پیدایش برای نوجوانان منتشر شده؛ آن گونه که در مقدمه کتاب آمده: بُهلول به معنی گشاده‌رو و زیباچهره و زیرک است. این اسم گاهی به اشخاصی که در عین حق‌گویی و حاضرجوابی، شیرین حرف می‌زنند نیز گفته می‌شود.

واژه بهلول در لغت‌نامه‌های کهن عربی به معنی انسان باحیا و بخشنده، خندان و دربرگیرنده همه نیکی‌هاست. در فرهنگ تاجیک، بَهلول در مفهوم گول، لوده و مسخره‌باز به کار رفته است. واژه بهلول  در شمال آفریقا معنی «ساده لوح و احمق» را می‌دهد.

 بهلول، هوشمندی است از یاران و دوستداران امام جعفر صادق(ع) که خود را به دیوانگی زده تا به این تدبیر جان خود را از شر حکومت هارون حفظ کند. او در پوشش کارها و حرف‌های احمقانه، هم مخاطب را می‌خنداند و هم او را به فکر می‌اندازد که بسیاری از عمل‌ها و سخن‌ها معنایی دارند خارج از ظاهر آن. در واقع بهلول همچون ملانصرالدین یکی از طنزگویان معروف و بزرگ تاریخ اسلام است.

محمدرضا شمس در کتابی با عنوان «لطیفه های شیرین بهلول» به گرداوری و در عین حال بازنویسی حکایت های بهلول پرداخته؛ روایت هایی که هم به قصه های عامیانه و افسانه ها راه پیدا کرده هم شاعران بزرگی چون مولوی، سعدی و عطار در شعرهاشان از این لطیفه ها بهره برده اند.  

«لطیفه های شیرین بهلول» گردآوری و بازنویسی محمدرضا شمس از سوی نشر پیدایش در ۱۰۰۰ نسخه و به قیمت ۱۲ هزار تومان منتشر شده است.

منبع: مهر