تبیان، دستیار زندگی
روابط عمومی انجمن منتقدان و نویسندگان سینما اعلام کرد در آستانه 29 خرداد و گردهمایی بزرگ سینمای ایران در دفاع از حقوق سینماگران، انجمن منتقدان و نویسندگان ضمن دعوت از اعضا و سایر اهالی قلم از خبرنگاران، منتقدان، مترجمان و نویسندگان ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برخورد جدی با قاچاق فیلم ، قانون به کپی‌رایت

نگاتیو

پیوستن به کپی‌رایت لازمه برخورد جدی با قاچاق فیلم است

بیانیه اجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی

انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران با صدور بیانیه‌ای از اهالی قلم و رسانه برای حضور در تجمع بزرگ سینمای ایران در اعتراض به قاچاق محصولات سینمایی دعوت کرد.

روابط عمومی انجمن منتقدان و نویسندگان سینما اعلام کرد در آستانه 29 خرداد و گردهمایی بزرگ سینمای ایران در دفاع از حقوق سینماگران، انجمن منتقدان و نویسندگان ضمن دعوت از اعضا و سایر اهالی قلم از خبرنگاران، منتقدان، مترجمان و نویسندگان سینمایی خواست به عنوان صاحبان افکار و اندیشه و پیشگامان مبارزه با شبکه قاچاق محصولات سینمایی از محصولات این شبکه استفاده نکنند.

در بخش‌هایی از بیانیه انجمن منتقدان و نویسندگان سینما آمده است: در مواجهه با موارد نقض حقوق مؤلفان، مصنفان و هنرمندان در حوزه سینمای ایران نخستین داوری ما آن است که افراد خاطی، مخالف بقا و گسترش کمی و کیفی سینمای ایران هستند. با توجه به سیطره غیرقانونی و هولناک مافیای قاچاق بر حوزه سینمای ایران معادلات مربوط به حفظ این هنر و صنعت درهم ریخت و از این رهگذر اعتبار شوراهای فیلمسازی در ارشاد و خانه سینما زیر سئوال رفت؛ قدرت صنوف و اتحادیه‌ها کاهش یافت و آئین‌نامه‌ها و قوانین مورد تأکید تولیت سینمایی کشور ارزش‌های ضابطه‌مند خود را از دست دادند.

انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران که همواره پدیده مذموم تکثیر غیرقانونی و قاچاق آثار هنری در تمام دنیا و به ویژه در ایران را مورد انتقاد و نکوهش قرار داده با پیشنهاد تعهد الزام به اجرای مفاد قانون حقوق مؤلفان و مصنفان در داخل، اصرار به لزوم پیوستن به کپی رایت در سطح جهان دارد و معتقد است به این وسیله می‌توان ماجرای برخورد مقطعی با پدیده تکثیر غیرقانونی آثار هنری و قاچاق آنها را به برخوردی جدیتر و ریشه‌ای بدل ساخت.

قاعدتاً در برخورد ریشه‌ای با جرایم اتکا صرف به قانون کافی نیست؛ مسئله احقاق حق هنگامی ظهور پرقوت پیدا می‌کند که قانون و رعایت آن‌ جایگاه ویژه خود را پیدا کرده و در ضمن موازنه عقلانی میان قانون، قدرت و آزادی به وجود آمده باشد. بنابراین در بررسی وضعیت حقوق مادی و معنوی پدیدآورندگان ایرانی در حوزه سینما باید در کشف بسترهای نقض این حقوق، ترتیب نهادی، حوزه‌های چالش و موارد خاص مورد توجه قرار گیرد.

بسترهای نقض حقوق و مؤلفان و مصنفان در حوزه سینما را می‌توان به شرح ذیل بیان کرد: 1- رسانه‌های رقیب داخلی و خارجی 2- مراکز آموزشی هنری، علمی و فرهنگی و سالن‌های نمایش عمومی (سینماها و فرهنگسراها) 3- تکثیر سازمان یافته صنعتی قاچاق لوح‌های فشرده تصویری و صوتی. بدیهی است هرگونه مماشات و برخورد منفعلانه با رخدادهای اخیر زمینه‌ساز توقف جریان تولید فیلم‌های سینمایی و رکود فرهنگی و بیکار شدن تعدادی بیشمار از افراد در بخش‌های مختلف سینما خواهد شد.

انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران ضمن تأکید بر عواقب جبران ناپذیر فتح باب شدن برخی زمزمه‌ها در جهت "حذف سینما" از سبد فرهنگی، تقویت ارتباط‌ها و تشکل‌های صنفی و همدلی و همراهی کلیه نهادها و حوزه‌های مدیریتی مرتبط با عرصه فرهنگ و هنر و مجموعه سینما از جمله خانه سینما، معاونت سینمایی ارشاد، سازمان فرهنگی هنری شهرداری، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و ... را در اولین گام جدی و عبور از بحران کنونی قلمداد می‌کند.

منبع : خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط :

زیان 5/1 میلیاردی برای آتش بس!

دستگیری توزیع‌كنندگان غیرقانونی "اخراجی‌ها"

تکثیر غیر مجاز« آفساید»

سی دی غیرمجاز « مهمان مامان »