تبیان، دستیار زندگی

درباره تازه ترین سریال خانگی

کاش ساخت ایران نبود!

سریال «ساخت ایران 2» تازه ترین مجموعه ای است که از چندی پیش در شبکه نمایش خانگی توزیع شد و حالا قسمت چهارم آن در آستانه توزیع است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
ساخت ایران


مسیر سریال


سال 1390سریال «ساخت ایران» به کارگردانی محمد حسین لطیفی وارد شبکه نمایش خانگی شد. طولی نکشید که متوجه شدیم این سریال با کلی حاشیه به سرانجام رسیده که تاثیر مستقیم آن در کیفیت سریال مشهود بود. داستان «ساخت ایران» به گونه ای تمام می شد که راه برای ساخت ادامه آن باز بنظر می رسید. این سریال مدتی بعد سر از شبکه آی فیلم درآورد و سال پیش به یک باره اعلام شد، فصل دوم آن در راه است.

«ساخت ایران 2» تغییرات عمده ای داشته است؛ محمد حسین لطیفی جای خود را به برزو نیک نژاد داد، مسیر قصه به کلی عوض شد و چند بازیگران تعویض شدند. توزیع این سریال مدتی است شروع شده و این هفته به قسمت چهارم می رسد.


قصه


محور اصلی داستان «ساخت ایران 2» درباره غلام (امین حیایی) است که پس از آزادی از زندان به کار و زندگی خود مشغول شده. غلام به دختری به نام بیتا (سحر دولتشاهی) علاقه‌مند شده و تلاش می‌کند او را به ازدواج راضی کند. اما شخصی به نام سعید توتونچی (مهران احمدی) به ایران می‌آید و می‌گوید حامل پیام مهمی از طرف ژاکلین برای غلام است و … محمد رضا گلزار و مصطفی کیایی دیگر بازیگران اصلی سریال هستند. هر دو نیز در نقش دوستان غلام بازی کرده اند که تا این جا نقش گلزار کم رنگ بوده است.

«ساخت ایران 2» از جمله سریال های کمدی شبکه خانگی است که یکی از مولفه های موفقیت خود را بر شوخی ها گذاشته. اصولا کمدی ها در جذب مشتری، یک گام جلوتر هستند و اگر قلاب شان گیر کند راحت تر به فروش می رسند. وانگهی، جامعه ما همچنان به کمدی نیاز دارد ولی نه هر نوعی از آن.

سریال برزو نیک نژاد اما در این مسیر موفق نیست. اصلا یک گام عقب تر؛ «ساخت ایران 2» قصه اش را آرام روایت می کند، صاحب گره افکنی و گره گشایی های قدرتمند نیست و طبعا در این مسیر قدرت سرگرم کردن و در وهله دوم خنداندن مخاطب را ندارد.


شخصیت ها


«ساخت ایران 2» برای ایجاد خنده سراغ کلیشه های تکراری رفته است. این تکرار بیش از همه در شخصیت پردازی دیده می شود و کارگردان نتوانسته افزوده ای جذاب بر آن ها داشته باشد. شخصیت های اصلی یعنی غلام و فرهاد مدام گرفتار خطای رفتاری و کلامی می شوند و گاه بدیهی ترین موضوعات را نمی دانند! مثلا وقتی غلام واژه «بارداری» را می شوند دنبال معانی دور آن است و به کسی اشاره می کند که باری را حمل می کند. شاید در یک سریال 50 دقیقه ای، یک بار این شوخی ایجاد خنده کند اما تداوم آن شمایل احمقانه شخصیت را غیر قابل باور می سازد. مهم تر این که هر دو، در موقعیت های خاص دست به کارهای محیر العقول می زنند و اگر قرار است از طریق شوخی های رها شده، با مزه جلوه کنند، باید اندازه رعایت شود.

«ساخت ایران 2» برای ایجاد خنده سراغ کلیشه های تکراری رفته است. این تکرار بیش از همه در شخصیت پردازی دیده می شود و کارگردان نتوانسته افزوده ای جذاب بر آن ها داشته باشد. شخصیت های اصلی یعنی غلام و فرهاد مدام گرفتار خطای رفتاری و کلامی می شوند و گاه بدیهی ترین موضوعات را نمی دانند!
شخصیت جمشید (محمد رضا گلزار) هنوز به طور کامل رونمایی نشده اما در همین مقدار متوجه شده ایم با یک جنتلمن روبرو هستیم. یعنی همان گلزار مودب که با رفتارهای موقر می خواهد مخاطب را همراه خود کند. گلزار چند بار برای فرار از این کلیشه دورخیز کرده ولی در«ساخت ایران 2» بازگشت به عقب داشته است.

دیگر شخصیت های سریال برغم جولان فراوان هنوز همرایی برانگیز نشده اند. بیتا (سحر دولت شاهی) و پرسیا (سارا بهرامی) در کانون قصه بوده اند ولی با این مدل رفتاری بعید است جایی خاص در «ساخت ایران 2» پیدا کنند. پریسا دختر زخم خورده ای را نمایندگی می کند که در رودست زدن به مردان صاحب تبحر شده و بیتا کودکی و گذشته نابهنجاری تجربه کرده است. او حالا آمال خود را در شمایل غلام می بیند و ...

بازی ها


«تکراری» بهترین توصیف برای معرفی بازی های «ساخت ایران 2» است. به بازی محمد رضا گلزار اشاره کردیم که سایه ای از تجربیات پیشیین شده. امین حیایی نیز همه شخصیت های بامزه قبل را یک جا جمع کرده و با اغراق فراوان به نمایش گذاشته است. نوع راه رفتن، حرف زدن و صدا سازی امین حیایی برای شخصیت غلام عاریتی است.

محسن کیایی در سال های اخیر بواسطه حضور در فیلم های برادرش فرصت نمایش وجه نمکین شخصیت خود را پیدا کرده. هر کارگردانی اما نمی تواند از این استعداد استفاده ای بهینه ببرد و نتیجه عکس به بار می نشیند. از جمله حالا که در «ساخت ایران 2» شاهدیم او لحن و رفتار بامزه قبل را با اغراق به نمایش می گذارد ؛ نتیجه؟ زور زدن و نخنداندن. سارا بهرامی و سحر دولت شاهی، سمیرغی های جشنواره سال قبل نیز حضوری معمولی در «ساخت ایران 2» دارند که یکی از بدترین بازی های شان رقم خورده است.

کارگردانی


ایراد ابتدایی «ساخت ایران 2» به فیلمنامه آن بر می گردد. کارگردان هم نتوانسته این ضعف را در اجرا برطرف کند و بدتر این که با خلق شخصیت های کلیشه ای و بازی های تصنعی به ضعف سریال دامن زده است. برزو نیک نژاد در «درسرهای عظیم 1»،«دودكش» و «زاپاس» نشان داده بود می تواند از پس لحظات کمدی بربیاید اما «پنچری» و «لونه زنبور» برای او حکم عقب گرد داشتند.

و حالا «ساخت ایران 2» به دلیل غلبه بیش از حد کلیشه ها تبدیل به ضعیف ترین کار برزو نیک نژاد شده است.