تبیان، دستیار زندگی
استان در بخش مرکزی فلات ایران و رشته کوههای زاگرس بین کوههای غرب و پیشکوههای داخلی و استان اصفهان واقع شده است این استان از شمال ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کلیات استان چهارمحال و بختیاری

کلیات استان چهارمحال و بختیاری

استان در بخش مرکزی فلات ایران و رشته کوههای زاگرس بین کوههای غرب و پیشکوههای داخلی و استان اصفهان واقع شده است این استان از شمال و مشرق به استان اصفهان و از جنوب به  استان کهکلیو و بویر احمد از غرب به استان خوزستان و از شمال غرب به استان لرستان محدود است و با توجه به مساحت 16533 کیلومتری این استان معادل 1% مساحت کل کشور را داراست

این استان در تقسیمات کشوری سال 1316شمسی که ایران به ده استان تقسیم شد و چهار محال بختیاری از توابع استان اصفهان یا استان دهم قرار گرفت در سال 1337 فرمانداری کل بختیاری و چهارمحال و در سال1352استان چهار محال و بختیاری تشکیل شد.

استان از دو منطقه فرهنگی متمایز شامل چهار محال   لار - کیار میزدج- گندمان   و بختیاری که شهرستانها و مناطق با گویش لری بختیاری و ایلات و طوایف مربوطه را شامل می شود  تشکیل شده است .

سابقه تاریخی سکونت در استان:

سابقه زندگی در این استان به دوره های پیش از تاریخ ، یعنی هزاره ی ششم قبل از میلاد ، میرسد در این زمان مردم برای یافتن غذا و شکار حیوانات وحشی از نقطه ای به نقطه دیگر می رفتند و از غار ها به عنوان سکونت گاههایی موقت استفاده می کردتد مهاجران آریایی ، از 3000 سال قبل ، این منطقه را نیز مانند سایر مناطق  ایران به اشغال خود دراوردتد در دوره قبل از اسلام ، این منطقه اهمیت ارتباطی بیش تری داشت اما در دوره ساسانیان با توجه به اهمیت فعالیتهای کشاورزی یکجانشینی در منطقه افزایش یافت.

در قرون اولبه هجرت با مهاجرت ترکان کوچ نشینی در این سرزمین به شدت رونق یافت و به تدریج بر قدرت روسای ایلها افزوده شد و زندگی عشایری در منطقه  ، که از دوره ی صفویه به بعد سرزمین لر بختیاری نامیده می شد رونق به سزایی یافت.

کلیات استان چهارمحال و بختیاری

وسعت:16533 کیلو متر مربع

ارتفاع از سطح دریا:1800   تا  4548

تعداد شهرستان:6شهرستان بنام اردل -فارسان-بروجن-لردگان -کوهرنگ-شهرکرد

تعداد بخش: هفده بخش

تعداد دهستان: سی و نه دهستان

تعداد شهر: بیست و پنج  شهر

تعداد روستا: نهصد و بیست روستا

مرکز استان شهرکرد و فاصله آن با پایتخت کشور 520 کیلومتر است .

جمعیت :در سال 1375 جمعیت 761168 نفر می بوده است .

نژاد: قبل از مهاجرت آریاییها به فلات مرکزی ایران چهار محال وبختیاری دارای روستاهای زیادی بود . ریخت بختیاری ها به گروه سر پهن تعلق دارد که بیانگر ریشه نژادی سامی آنهاست .

مذهب:مردم استان پس از لشکر کشی ابوموسی اشعری به سال 23 ه.ق دین اسلام را پذیرفتند ودر حال حاظر مردمان استان یک پارچه شیعه اثنی عشری می باشند.

زبان:مردم به 3 گویش ،فارسی درمنطقه چهارمحال(در بین ساکنان شهرکرد و بروجن) گویش لری درمنطقه بختیاری(لردگان-اردل-کوهرنگ-فارسان) و گویش ترکی قشقایی(در روستاها و شهرها) تکلم می کنند.

جغرافیا :

این استان دارای وسعتی حدود 16533 کیلو متر مربع است  و ارتفاع آن از سطح دریا بین 1800 تا 4548 از یک قسمت کوهستانی که حدود 80% آن میباشد و یک قسمت جلگه ای تشکیل شده است و قسمت جلگه ای استان شامل مزارع سبز و خرم و باغ های وسیع است

قسمت کوهستانی استان با ارتفاع زیادی از سطح دریا و با سلسله جبال زاگرس از شمال غربی آغاز و به طرف جنوب شرقی امتداد می یابد

در غرب استان کوههای مرتفعی وجود دارد که محل ذخیره آب  رودخانه های دائمی زاینده رود و کارون است  این کوهها اغلب سال پوشیده از برف و جزئ کانونهای آبگیر دائمی ایران محسوب می شوند و در امتداد از شمال غرب به جنوب شرق از میزان و تراکم ارتفاعات آن ها کاسته شده و به در های باز و دشتهای وسیع ختم می گردند که انباشته شدن رسوبات در این دشتها امکانات کشاورزی را به وجود آورده و پسترین نقطه   آن ها در ناحیه شرقی است.

سیاسی :

استان چهار محال وبختیاری پس از فراز ونشیبی در تاریخ ایران تا سال 1352(ه.ش)به صورت فرمانداری كل اداره می شد وسپس به استان تبدیل شد .استان چهارمحال وبختیاری از شش شهرستان و17بخش و23شهر وبیش از925آبادی تشكیل گردیده است.

جمعیت :

کلیات استان چهارمحال و بختیاری

بر اساس سرشماری 1375استان چهار محا ل و بختیاری 761168 نفرجمعیت داشته كه از این تعداد 45در صد در نقاط شهری و 55 در صد در نقاط روستایی وعشایری سكونت داشته اند .تراكم جمعیت دراین استان 45/56 نفر در هر كیلو متر مربع بوده است .

نژاد :

بختیاریها از نژاد قدیم ایرانی و اولین گروه از اقوام آریایی هستند كه در این سرزمین سكنی گزیند .آنچه مسلم است مردم استان چهارمحال بختیاری از نژاد قبایل پارس می باشند كه در سده های 6و7(ق.م )در دامنه كوههای بختیاری مستقر شده اند

زبان :

زبان مردم استان چهارمحال وبختیاری از اصیل ترین زبانهای فارس است كه ریشه آن فارسی پهلوی است نزدیكی لهجه شیرین بختیاری با زبان پهلوی به قدری است كه زبان شناسان آن دو را از هم جدا نمی دانند ومی توان گفت كه گویش بختیاری از زبان ایران باستان به یادگار مانده است .

دین :

اكثریت قریب به اتفاق مردم استان چهار محال وبختیاری مسلمان وپیرو مذهب جعفر ی اثنی عشری هستند .تعداد كمی زرتشتی ومسیحی در استان سكونت دارند .

اخلاق و رو حیات :

مردم استان عموماً شجاع و سلحشور و پر كار و زحمت كش و قانع اند.

اقتصاد :

بیشتر امرار معاش ساكنان استان چهارمحال وبختیاری را كشاورزی و دامداری تشكیل داده وتعداد زیادی از اهالی این استان در كشور های حاشیه خلیج فارس وسایر كشورهای خارجی مشغول به كار هستند كه اثرات خوبی در توسعه استان داشته است در مجموع كشاورزی ودامپروری وصنایع دستی از شغلهای اصلی مردم استان می باشند مركز استان چهار محال و بختیاری شهر زیبای شهركرد می با شد.

منبع:

تبیان چهارمحال وبختیاری

مطالب مربوط به استان:

جاذبه های طبیعی چهارمحال و بختیاری(1)

جاذبه های طبیعی چهارمحال و بختیاری(2)

جاذبه های طبیعی چهارمحال و بختیاری(3)