تبیان، دستیار زندگی

سی ام اردیبهشت در آینه تاریخ معاصر ایران

امروز یکشنبه سی ام اردیبهشت 1397 هجری خورشیدی، چهارم رمضان 1439 هجری قمری، بیستم می 2018 میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رخداد
30 اردیبهشت 1357
وزارت دفاع آمریکا در گزارشی به کنگره ی این کشور اعلام کرد که قصد دارد 208 میلیون دلار تجهیزات بالگرد و وسایل تعمیر هواپیماهای جنگنده ی اف 14 به ایران بفروشد.

30 اردیبهشت 1352
مطبوعات از ورود یک هیات بزرگ اقتصادی از شوروی به تهران خبر دادند. این هیات درباره ی موضوع هایی چون برق، ماشین سازی، خانه سازی، تکنولوژی و امور کشاورزی با مقام های اقتصادی ایران به گفت و گو پرداختند.

30 اردیبهشت 1333
محمدرضا پهلوی با فرجام خواهی محمد مصدق موافقت کرد. محمد مصدق در جریان کودتای بیست و هشتم مرداد 1332 هجری خورشیدی بازداشت شده بود و در فروردین 1333 هجری خورشیدی در دادگاه نظامی به سه سال زندان محکوم و پرونده ی وی به شعبه ی 9 دیوانعالی کشور فرستاده شد. این شعبه نیز رای دادگاه تجدیدنظر را نسبت به محکومیت مصدق تایید کرد.

30 اردیبهشت 1329
موافقت نامه ی نظامی میان ایران و آمریکا به امضا رسید. به موجب این موافقتنامه آمریکا 10 میلیون دلار تجهیزات نظامی به ایران فروخت.

30 اردیبهشت 1327
تظاهرات ضدصهیونیستی در مسجد شاه تهران (مسجد امام خمینی کنونی) به رهبری آیت الله کاشانی برگزار شد. این تظاهرات به دنبال اعلام تشکیل رژیم اشغالگر در فلسطین صورت گرفت.

30 اردیبهشت 1323
امتیاز انتشار روزنامه ی «آتشگاه» در اصفهان به تصویب شورایعالی فرهنگ رسید.

30 اردیبهشت 1307
حسین پیرنیا رییس مجلس شورای ملی، در حکمی قانون تشکیل بانک ملی ایران را در 15 ماده برای پیشرفت امر تجارت و کشاورزی کشور اعلام کرد. در این قانون به موردهایی چون مکلف کردن دولت به تأسیس این بانک برای پیشرفت امر تجارت، فلاحت، زراعت و صناعت با مرکزیت تهران، آغاز به کار بانک و شرایط پرداخت قرض به وسیله ی دولت، تبیین وظایف رییس بانک و ضرورت به کارگیری زبان و خط فارسی در تمامی دفاتر و... اشاره شده بود.

30 اردیبهشت 1303
کنسولگری ایران در عشق آباد بار دیگر نسبت به خروج بی رویه ی سکه های ایرانی هشدار داد و نوشت که این روش کمک زیادی به پیشرفت سیاست اقتصادی روس ها می کند و در برابر آسیب های بسیاری را متوجه ایران خواهد ساخت.

30 اردیبهشت 1290
ابوالفتح میرزا سالارالدوله برادر محمدعلی شاه قاجار که مدعی تاج و تخت ایران بود، وارد سنندج شد.