تبیان، دستیار زندگی

هشدارهایی درباره نفقه

آیا می دانید كه تعداد قابل توجهی از زندانیان مرد، به سبب نداری، غفلت یا سرپیچی در پرداخت نكردنِ نفقه همسر و فرزندان در حبس به سر می برند؟!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نفقه، در اصطلاح فقهی و حقوقی

«نفقه»
آیا می دانید كه زندانی شدن به خاطر نپرداختن نفقه شرمساری فراوانی نزد دوستان و آشنایان و اقوام دارد؟!

آیا می دانید كه سستی و ناتوانی در اداره خانواده، جوهره انسانی را با تردید جدی مواجه می كند؟! و آیا این غفلت و سستی و سپس گرفتار شدن، نتیجه نا آگاهی و یا لجاجت است. زن و مرد در آغاز زندگی مشترك باید بدانند چه وظایفی در برابر هم دارند و اگر سرپیچی كنند در كدام موارد «قانون» با آن ها برخورد خواهد كرد.

از وظایفی كه بر عهده مرد است پرداخت «نفقه» می باشد كه انجام آن باعث انسجام خانواده و ازدیاد محبت می گردد و همچون خونی در شریان های زندگی به گردش در می آید و شادابی و طراوت را به ارمغان می آورد.

نفقه


نفقه چیست؟

نفقه، در اصطلاح فقهی و حقوقی، هزینه زندگی زن و فرزندان است كه مرد باید آن را بپردازد. آری، مرد باید بپردازد.

این تعهد حقوقی و شرعی، در نظام آفرینش هم جاری است؛ یعنی معمولاً موجودات نر از پرنده و چرنده، وحشی و اهلی، همه و همه به فكر تأمین خوراك و سرپناه و امنیت بچه ها و خانواده خود هستند و صبح تا شامِ خود را در این اندیشه به سر می برند.

پرندگان را ببینید كه چگونه برای بچه های خود، لانه می سازند و صبح گاهان با ذوق و شوق از لانه بیرون می آیند و با تلاش و كوشش، آب و دانه ای فراهم می آورند. حتی درندگان وحشی هم به خانواده خود، مهر می ورزند و در تأمین خوراك و ایجاد سرپناه، با چنگ و دندان می كوشند.

این تلاش زیبا در این هستی پهناور از مورچه و زنبور عسل گرفته تا پرندگان و چرندگان، همه روزه در جریان است و صحنه زیبایی از تلاش و تعهد را در پیش چشمان ما به نمایش می گذارند.

آنها از لباس بی نیازند و به صورت خدادادی از همان آغاز تا آخر عمر، همراهشان است و گرنه همین را نیز تأمین می كردند. پس وظیفه تأمین معاش خانواده یك قاعده فطری و غریزی است كه در نهاد همه موجودات به ودیعت گذاشته شده است، اما در انسان این گرایش فطری، با قانون نیز، حد و مرز پیدا كرده است. انسان، گُل سرسبد هستی است و بر همه موجودات و پدیده های دیگر برتری دارد، پس تعهد او هم در تأمین نیازهای معمولی و عرفی خانواده، باید شکل «برتر» داشته باشد. انسان فقط خود و خانواده اش را سیر نمی كند و نمی پوشاند، بلكه با هر لقمه ای به اعتلای روحی و تكامل معنوی خود هم كمك می كند.


منبع: دفتر پژوهش هاى اسلامى سازمان زندان‌ها
باشگاه کاربران – گلریزان