تبیان، دستیار زندگی

آشپرخانه تان را جا دار تر کنید

یازده ایدۀ جذاب برای استفاده از فضای آشپزخانه

با توجه به فضا و متراژ خانه عموما آشپرخانه ها کوچک هستند از همین رو تعداد کابینت هایی که قابل استفاده می شود نیز ممکن است کافی نباشند. ما در اینجا با چند ترفند به شما استفاده از فضاهای مرده آشپز خانه تان را یاد می دهیم تا بتوانید همه نقاط آن را کاربردی سازید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سمیه جولایی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
استفاده از فضا در آشپرخانه

فضای رو به کاهش خانه ها و آپارتمان های کنونی باعث شده است، همواره به فکر سازماندهی بهتر با بهره گیری از حداقل فضا برای جای دادن حداکثر وسایل و ابزارها باشیم. در این مقاله چند ایدۀ کاربردی و جالب برای چنین چیدمانی به شما ارائه می دهیم.

1-همه وسایل را آویزان می کنید؟ آیا کافیست؟

آویزان کردن سبد سیب زمینی  و پیاز زمانی در خانه ها معمول شده بود؛ البته می تواند تا مدتی به شما در بازکردن فضای آشپزخانه کمک کند اما امروز باید آن ها را به جای خودشان بازگردانید. این نوع خاص از چیدمان به شما فضای بیشتری برای فعالیت در آشپزخانه می دهد.

2-مایکروفر را پایین تر قرار دهید

مایکروفر یا فرهای کنونی جای بسیار زیادی در آشپزخانه اشغال می کنند، آن هم فضایی که بسیار مفید است و می تواند جور دیگری استفاده شود. فر یا مایکروفر به دلیل نوع استفاده ای که دارند نمی توان آن ها را در جایی در درون کابینت ها  مانند سایر وسایل برقی قرار داد و برای هر بار استفاده آن را از داخل کمد یا کابینت بیرون آورد. در عین حال نمی خواهیم آن را بر روی کابینت که محل کار آشپزی است بگذاریم. راه حلی که وجود دارد این است: آن را دم دست نگه دارید. اگر دوست ندارید که برای جابه جا کردن ظرف از داخل مایکروفر یا قرار دادن آن خم شوید آن را در جایی بالا تعبیه کنید. ولی در نظر داشته باشید که آن را بر روی کابینت نگذارید.

3-سینک ظرفشویی تان را به سه قسمت تقسیم کنید.

امروز سبدهای مخصوصی برای سینک های ظرفشویی ساخته شده است که به راحتی در داخل سینک قرار می گیرد؛ قسمتی را به فضای شستشو، قسمتی برای برش، و قسمتی را به خشک کردن میوه و سبزیجات و ظروف اختصاص دهید. این کار ساده به شما این امکان را می دهد تا از این فضا هر قدر هم کوچک باشد به خوبی بهره برداری کنید.

 
فضا در آشپرخانه

4-تعبیه جایی برای تخته گوشت و سبزیجات

با در نظر گرفتن مسائل بهداشتی و اینکه تخته برش گوشت، برش سبزیجات باید جدا باشد، حداقل دو تخته خواهیم داشت. با توجه به شکل و اندازه های تخته ها، می توانیم جایی برای نگه داشتن آن ها در داخل کابینت تعبیه کنید. فضای تخته گوشت ها را طوری طراحی کنید که مانع بسته شدن درب کابینت نشود.

استفاده از فضا در آشپرخانه

5-کمدی دومینویی را امتحان کنید

کمدهای مخصوص کفش ها امروز به بازار آمده است، پس قطعاً به یکی از آن ها در آشپزخانه نیاز داریم اما قطعاً نه برای کفش ها بلکه برای آنکه بتوانیم این همه قوطی ها و بطری های آشپزخانه را درون آن سازماندهی کنیم.
 

استفاده از فضا در آشپرخانه

6-وسایلی را بیشتر استفاده می کنید، بهتر است آن ها کجا باشند؟

بهتر است برای صرفه جویی در زمان و در انرژی، ملاقه ها و بشقاب ها و قابلمه هایی که بیشتر استفاده می کنید، دم دست قرار دهید؛ اما نه بر روی کابینت یا حتی در آب چکان. توصیه می کنیم آن را در جایی مناسب آویزان کنید. 

7-بسته های مواد غذایی ؟ جاگیر اما ضروری!

در این زمینه یک راه حل جالب و جدید به شما ارائه می دهیم. می توانید بسته های مواد غذایی را درون شیشه های یک شکل و یک اندازه جای بدهید و کشویی مخفی برای آن بسازید. بسته های مواد غذایی و اسنک ها مثل تصویر سازماندهی کنید. در نظر بگیرید که لازم است جایی برای مخفی کردن آن ها بسازید. از کشوهای باریک در فضای بی مصرف آشپزخانه بهره ببرید.

استفاده از فضا در آشپرخانه

8-خانه ای برای روزنامه ها و مجلات

آیا تا به حال به دیواره معمولی یک کابینت یا کمد توجه کرده اید؟ جایی است که به کاری نمی آید؛ اما صبر کنید! زمان را از دست ندهید و به راحتی خانه ای برای مجلات و روزنامه هایی که جایی برایشان ندارید یا می خواهید دم دست شما باشند بسازید. دست به کار شوید و یک اثر هنری و خلاقانه بسازید. مطمئن باشید که برای ساخت آن به وسایل گران یا پیچیده ای نیاز ندارید. به این شکل هم جلد مجله مشخص است و هم جایی روی میز یا روی زمین پراکنده نخواهند شد.

از ایده برای روزنامه ها و مجلات مخصوص آشپزی در آشپزخانه استفاده کنید و برای مجلات و روزنامه های عمومی، جایی برای آن ها بر دیواره کمد های اتاق بسازید.

9-قفسه های معلق بر کناره و دیواره کابینت ها

از هیچ فضای خالی در خانه و آشپزخانه بی توجه عبور نکنید. آن فضا ها همگی این قابلیت را دارند که به شکلی از آن ها برای تعبیه قفسه های معلق بهره ببرید. به فضاها و دیواره ها خلاقانه فکر کنید. نمونه آن را در تصویر می بینید. همه این قفسه ها به کار شما خواهند آمد. به سادگی جایی برای آویزان کردن دستمال و قراردادن سرویس چاقوهای تان بسازید.
 

10-یک ظرف پر از میوه و سبزیجات

وقتی می خواهید آشپزی کنید و نیاز به میوه ها و سبزیجات دارید، آن ها را در ظرف بگذارید تا به پایین کابینت نغلتند و در فضا صرفه جویی شود. این کار در عین سادگی، به ما در انجام کارهای آشپزخانه آرامش می بخشد.

11-طاقچه هایی به شکلی زیبا و کاربردی بسازید

استفاده از چوب در آشپزخانه و اتاق ها، معمولاً حال و هوای خاطره انگیزی را به محیط می بخشد. این کار نیاز به صرف هزینه و زمان زیادی ندارد و به راحتی با یک پالت یا چند تکه چوب و گیره می توانید این کار را انجام دهید. نتیجه شگفت انگیز است. در تصویر دو ایده برای این کار نشان داده شده است. خلاقیت به خرج دهید و طاقچه زیبا بسازید. از آهن ربا و گیره های مخصوص برای آویزان کردن و معلق نگه داشتن ابزارها استفاده کنید.

 
استفاده از فضا در آشپرخانه







 
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.