تبیان، دستیار زندگی

کمک به فضانوردان ایستگاه فضایی:

دستاوردهای حافظه‌ی شناور

از سال 2016 گروهی متشکل از پنجاه متخصص برای آماده‌سازی هوش مصنوعی، کار در ایستگاه فضایی، تزریق داده‌های مورد نیاز و کسب اطمینان از اینکه روبات می‌تواند خودش را هدایت کند و آزادانه پرواز کند روی پروژه‌ای خاص کار کردند که نتیجه‌ی آن امروزه قابل روئیت است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سمیه جولایی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ایستگاه فضایی
در سال 1997 فیلم سینمایی با هنرنمایی یک روبات معلق در هوا به نام "فلابِر" به بازار آمد. آن زمان داشتن چنین روباتی به مانند تحقق رویای آینده‌ی انسان برای داشتن رایانه‌ای هوشمند بود که دستورات زبان طبیعی انسان و حتی احساسات را کاملاً درک کرده و به مانند راهنمای انسان (با بازی رابین ویلیامز) در موقعیت‌های مختلف به خوبی عمل می‌کرد.

اما همان‌گونه که زمانی داستان‌های ژول ورن، دور از ذهن و تحقق نشدنی به نظر می‌رسید، روبات‌هایی با هوش مصنوعی پیشرفته نیز همین گونه بودند. امروزه نیز دستیابی به چنین فناوریِ پیشرفته‌ای در افق نگاه پژوهشگران و صنعت‌گران قرار گرفته است. ماشین‌هایی که دستورات شفاهی، تصاویر و صحنه‌ها را درک کرده و قادر به رانندگی و بازی کردن هستند و در همه این مهارت‌ها از انسان پیشی بگیرند. اما در واقع چقدر تا رسیدن به چنین فناوری خاصی، فاصله داریم؟

گزارش ویژه‌ی کاخ سفید

گزارشی درباره‌ی هوش مصنوعی از سوی کاخ سفید به تازگی منتشر شده است که به خوبی افق این فناوری رویایی را روشن تخمین می‌زند. در این گزارش بیان می‌شود که در عرض بیست سال آینده، احتمالاً ما شاهد ساخت ماشین‌هایی نخواهیم بود که قابل مقایسه با هوش انسان‌ها باشد یا به هوشی فراتر از هوش انسان دست یابد، اما این فرایند ادامه می‌یابد و ما می‌توانیم ادعا کنیم که در سال‌های آینده به فناوری خاصی دست می‌یابیم که این ماشین‌ها، هم‌سطح انسان عمل می‌کنند و در انجام بسیاری از کارها از ما پیشی می‌گیرند.

احتمالاً ما شاهد ساخت ماشین‌هایی نخواهیم بود که قابل مقایسه با هوش انسان‌ها باشد یا به هوشی فراتر از هوش انسان دست یابد.



خبرهایی منتشر شده است که نشان می‌دهد، خدمه‌ی ایستگاه‌های فضایی بین‌المللی به زودی شاهد حضور عضو جدیدی خواهند بود که به صورت سه‌بعدی از فلز و پلاستیک ساخته شده است و سازندۀ آن، این ابزار جدید را نوعی مغز یا حافظه شناور می‌نامد. نام این روبات جدید، سیمون است که خلاصه شده نام "خدمه همراه تعاملی متحرک" است. این روباتِ مخصوصّ کار در فضا، توسط شرکت هواپیمایی ایرباس طراحی و با همکاری آی‌بی‌اِم ساخته شده است. در ساخت آن از نوعی هوش مصنوعی استفاده شده است که به صورت خودکار کار می کند و به شکل کروی ساخته شده و می‌تواند در محیط میکروگرانشی ایستگاه فضایی "شناور"، معلق و در حرکت باشد.


این ماشین هوشمند صفحه نمایشگری دارد که داده ها را برای فضانوردان نمایش می دهد یا تصاویر را پخش می کند. تولید کنندگان آن، صدایی هم برایش در نظر گرفته اند که فن آوری هوش مصنوعی آی بی اِم آن را شکل می دهد. وظیفه این روبات، پشتیبانی از خدمه ایستگاه فضایی در نظر گرفته شده است. سیمون آزاد است که در فضای ایستگاه معلق و در پرواز باشد.

به عنوان یک ماشین هوشمند، "سیمون" قادر است با پردازش و نمایش داده‌هایی که تجزیه و تحلیل می‌کند به خدمه ایستگاه فضایی در حل مشکلات شان در طی کارهای روزانه و عادی کمک کند. اما شبکه عصبی به کار رفته در آن -سیستم رایانه‌ای که مانند مغز انسان کار می کند- دستگاه را قادر می‌سازد تا گامی جلوتر بنهد و به‌عنوان یک همکار در کنار آن‌ها کار کند.
هوش مصنوعی

سیمون حدود پنج کیلوگرم وزن دارد و اخیراً الکساندر گِرست، فضانوردی که در آژانس فضایی اروپا کار می‌کند از ماه مِی تا نوامبر 2014 آن را آموزش داده است. گرست و سیمون در اکتبر 2018 به ایستگاه باز می‌گردند. از سال 2016 گروهی متشکل از پنجاه متخصص برای آماده‌سازی هوش مصنوعی و کار در ایستگاه فضایی، تزریق داده‌های مورد نیاز و کسب اطمینان از اینکه روبات می‌تواند خودش را هدایت کند و آزادانه پرواز کند روی این پروژه کار کرده‌اند.

به سیمون درباره‌ی فضای ایستگاه داده‌هایی داده می‌شود و گرست او را با همکارانش در ایستگاه فضایی با استفاده از تصاویر و نمونه صدای آن ها آشنا می کند. سیمون به همراه خدمه ایستگاه فضایی وظایف ویژه‌ای دارند که شامل کار با کریستال‌ها، حل مکعب روبیک و انجام آزمایش پزشکی است که در آن سیمون به عنوان یک دوربین تعاملی خدمت خواهد کرد.