تبیان، دستیار زندگی

درباره فصل پنجم خندوانه

شروع معمولی با دسته گل مدیری

از هفته گذشته ویژه برنامه های ماه مبارک رمضان روی آنتن شبکه های مختلف تلویزیون رفته اند. در این بین سری تازه «خندوانه» موفق تر عمل کرده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رامبد جوان

سطح انتظار از «خندوانه» چیزی نیست که این شب ها شاهدیم ولی با کنار هم قرار دادن مولفه های مختلف، می توان عنوان موفق را برای آن در چند برنامه ابتدایی بکار برد. رامبد جوان در چهار سری پیش، «خندوانه» را به هویت مستقل رسانده بود و حالا ساخت فصل پنجم برای او سهل و ممتنع است.

آسان از این منظر که حساب کار دست او و همکاران آمده و با یک نقشه روشن می توانند برنامه سازی کنند. سخت از این منظر که اگر ذره ای پایین تر از استاندارد باشند، مورد انتقاد قرار می گیرند. جوان بعد از پایان فصل چهارم ، سراغ فیلم سینمایی خود رفت. او فرصت زیادی برای پیش تولید فصل تازه «خندوانه» نداشت و به همین خاطر تصمیم گرفت به شاکله اصلی برنامه دست نزند.

قسمت اول سری پنجم که چهارشنبه روی آنتن شبکه نسیم رفت،بخوبی گویای عجله در آماده سازی برنامه بود. به جز جابجایی دکور(نه تغییر دکور؛ چون به جز چند نشانه تغییر محسوسی در آن نسبت به سری قبل ایجاد نشده) و ساخت چند وله جدید، شمایل برنامه همانی بود که پیش تر شاهد بودیم. از نظر کیفی هم آن چه روانه آنتن شد، قابل دفاع نبودند؛ چه استندآپ کمدی مهران غفوریان و چه بخش های دیگر. در این شب مهران مدیری و مصطفی احمدی مجری و تهیه کننده «دورهمی» یک دسته گل و یک کیک بزرگ برای شادباش به محل ضبط «خندوانه» فرستاده بودند تا نشان دهند موفقیت جوان به عنوان برنامه رقیب مهم است. خلاصه، شب اول حکم افتتاحیه داشت و همه ضعف ها را می توان نادیده گرفت.

جای «خندوانه» در این هشت ماه خالی بود وهیچ یک از برنامه های تلویزیونی نتوانستند خلا آن را پر کنند. حالا این بِرند بیش از پیش نیازمند مراقبت است و بیش تر از گذشته باید مورد توجه باشد

«خندوانه» در شب دوم با حضور مهمان (علیرضا شجاع نوری) و پررنگ شدن جناب خان جان دوباره ای گرفت ولی باز هم رد ضعف ها مشهود بود. نشانه های پررنگ موفقیت از شب سوم به چشم آمد که رامبد جوان میزبان بانوان تیم ملی فوتسال کشورمان بود. گپ و گفت با بازیکن های تیم قهرمان آسیا جذاب از آب درآمد و شوخی های جناب خان با سوژه همخوان بود. از آن سو گزارش های محمود کریمی که شناسنامه «خندوانه» شده به قوام بیشتر برنامه کمک کرد.

حالا با برنامه ای مواجه هستیم که سطح کیفی آن استاندارد است، می تواند بیننده را سرگرم کند، یک جناب خان سرحال دارد و بعد از مدت ها دوری با انرژی بازگشته ولی ... ولی رامبد جوان و تیم«خندوانه» می دانند برای ماندن در اوج نیازمند ایده های ناب تری هستند. ادامه دادن برنامه با همین شیوه، بخش زیادی از علاقمندان را راضی نگه می دارد ولی نمی تواند طیف خاکستری را جذب کند.

از آن سو، ماندن در ایده های ثابت، بیننده را دلزده خواهد کرد و آرام آرام «خندوانه» برای مخاطب یکنواخت می شود. تجربه سری های قبل نشان داده، جوان و تمیش هر بار ایده ای تازه رو می کنند. در سری پنجم اما کمبود وقت آن ها را در مسیر قبل نگه داشته است تا شاید بزودی شاهد تغییرات تازه در برنامه باشیم.

فصل پنجم «خندوانه» برای فراگیر شدن، نیازمند تغییر اساسی در فرم برنامه سازی، تکمیل دکور و ایده های خلاقانه است. تیم رامبد جوان به پشتوانه تجربیات پیشین می توانند به این هدف برسند و بعید است به جایگاه کنونی راضی باشند.

اصولا راز موفقیت برنامه ای چون «نود» و سریالی چون «پایتخت» نماندن در وضعیت کنونی است. که اگر سازندگان به همین مقدار بسنده کننده، آرام آرام زوال شان فرا می رسد. جای «خندوانه» در این هشت ماه خالی بود وهیچ یک از برنامه های تلویزیونی نتوانستند خلا آن را پر کنند. حالا این بِرند بیش از پیش نیازمند مراقبت است و بیش تر از گذشته باید مورد توجه باشد.

در همین چند شب ابتدایی که از ماه مبارک رمضان گذشته است، می توان پی برد این همه جُنگ شبانه و سریال جدید و قدیم ، کارآیی «خندوانه» را ندارند و نمی توانند شادی مردم را رقم بزنند. پس باز هم نتیجه می گیریم این برند به محافظت نیاز دارد.