تبیان، دستیار زندگی
- آیا می‌توانم از Firefox استفاده كنم و یا دلیل خاصی دارد كه حتما باید IE باشد؟...- آیا واقعا یك USB-Stick می‌تواند كارآیی سیستم را بهتر كند؟...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سوالات کاربران از ویندوز ویستا

قسمت سوم

- مرور قسمت اول

- مرور قسمت دوم

اینترنت اكسپلورر در ویندوز ویستا

- آیا IE هم اكنون برای استفاده ایمن‌تر شده است؟

اینترنت اكسپلورر 7 از سایر اینترنت اكسپلوررها ایمن‌تر است. اما هنوز هم شكاف‌های امنیتی پیدا می‌شوند. مرورگر بسیار به سیستم عامل وابسته است تا حدی كه هر شكاف و مشكلی بر روی ویندوز نیز اثر می‌گذارد. اما در كل استفاده از IE7 ایمن‌تر از IE6 می‌باشد. اما باز هم فراموش نشود كه احتیاج به مكانیسم‌های حفاظتی اضافی در كامپیوتر می‌باشد.

- آیا می‌توانم از Firefox استفاده كنم و یا دلیل خاصی دارد كه حتما باید IE باشد؟

مطمئنا می‌توانید از Firefox استفاده كنید. هنوز Firefox در مقابل IE ایمن‌تر و دارای عملكردهای بیشتری می‌باشد و توسط بخش‌های گسترش یافته‌اش بیشتر می‌تواند تنظیم شود. برای چند صفحه‌ای كه Firefox آنها را نشان نمی‌دهد می‌توانید از IE استفاده كنید و یا راه حل بهتر اینكه، بخش توسعه یافته IE را در Firefox نصب كنید.

مسئله‌ای كه خیلی‌ها نمی‌دانند:

با Drop My Rights، مایكروسافت ابزاری را برای دانلود در اختیار گذاشته است كه IE را با قوانین محدودی اجرا می‌كند.

پاسخ به سوالات متدوال کابران در مورد ویندوز ویستا

سخت‌افزار و ویندوز ویستا:

- آیا واقعا یك USB-Stick می‌تواند كارآیی سیستم را بهتر كند؟

بله، این ویژگی در ویستا نام Readyboost را به خود گرفته است و خصوصا برای آن دسته از كامپیوترهایی طراحی شده است كه نمی‌شود در آنها بدون مشكل حافظه را توسعه داد. برای اینكه بتوان از USB-Stick در readboost استفاده كرد، باید USB-Stick حداقل ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

- باید حداقل 256 مگابایت از حافظه آن خالی باشد

- سرعت انتقال داده‌ها باید در خواندن 2.5 مگابیت و در ثبت 1.5 مگابیت باشد

پس از وصل كردن این دستگاه پیغامی ظاهر می‌شود كه آیا برای ثبت یا خواندن فایل‌ها قرار است مورد استفاده قرار بگیرد و یا برای گسترش حافظه سیستم قرار است در نظر گرفته شود.

- Readdrive ،Readyboost و Superfetch چه می‌كنند؟

Superfetch نام جدیدی برای مدیریت حافظه در ویندوز ویستا می‌باشد. این مدیریت سعی می‌كند بنا به رفتار كاربر آن دسته از نرم‌افزارهایی را كه به احتمال زیاد كاربر از آنها استفاده خواهد كرد را به حافظه فراخوانی كند.

Superfetch رفتار خود را با رفتار كاربر نیز تنظیم می‌كند و Readyboost حافظه را گسترش می‌دهد. همان حافظه‌ای كه قرار است در اختیار Superfetch قرار داده شود. این حافظه می‌تواند بر روی USB-Stick و یا همچنین هاردهای Hybrid كه دارای حافظه فلش می‌باشند قرار بگیرد. Readydrive فایل‌ها را قبل از خاموش شدن كامپیوتر و یا تغییر حالت آنها برای صرفه‌جویی برق، در حافظه فلش موجود در هاردهای Hybrid ثبت و ذخیره می‌كند. در این حالت دیگر لازم نیست كه در شروع بعدی كامپیوتر فایل‌ها و اطلاعات بسیار آهسته از هارد فراخونی شوند.

- USB-Stick من می‌تواند داده‌ها را تا 12 مگابیت در ثانیه بخواند ولی ویندوز ویستا باز هم اعلام می‌كند كه برای Readboost به اندازه كافی سریع نیست!

بسیاری از سازندگان USB-Sickها سرعت ترتیبی ثبت و خواندن داده‌ها را اندازه‌گیری می‌كنند ولی ویستا سرعت تصادفی ثبت و خواندن داده‌ها را محاسبه می‌كند. علاوه بر این، ممكن است در USB-Stickهای مختلف، حافظه‌هایی با سرعت‌های مختلف ساخته شده باشند. در آینده‌ای نزدیك USB-Stick‌های بیشتری به بازار ارائه خواهند شد كه مارك مخصوص را برای استفاده در ویندوز ویستا دارا می‌باشند.

- آیا می‌توان همزمان از چند USB-Stick برای Readyboost استفاده كرد؟

خیر، تنها باید از یك USB-Stick‌ استفاده شود.

- Sideshow چیست؟

سازندگان نوت‌بوك‌ها می‌خواهند مدل‌هایی با Display دوم به بازار ارائه كنند كه در آنها Gadgetها همانند Windows Sidebar عمل می‌كنند. در این dispaly می‌توانید برای مثال، ساعت، تاریخ و اطلاعات دیگری را نمایان كنید بدون اینكه احتیاج به روشن كردن كامپیوتر داشته باشید. البته این نقشه برای كامپیوترهای خانگی نیز در طی طراحیست. سازندگان مادربوردها، مدل‌هایی را معرفی كرده‌اند كه به همراه یك sideshow-display عرضه خواهند شد.

شبكه

- آیا تنظیمات مربوط به شبكه راحت‌تر شده‌اند؟

بله، این مسئله بسیار راحت‌تر از ایكس‌پی شده است یك ویزارد مربوط به شبكه در تمامی روندهای كاری، كاربر را راهنمایی می‌كند. هنگامی كه مشكلی پیش می‌آید، خود ویزارد پیشنهاداتی را ارائه می‌كند. در حالت جدید، تمامی كاربران نسبت به اطلاعات شبكه و امكاناتش آگاه شده و مشكلات را به صورت كلی و ترتیبی مشاهده خواهند كرد.

-آیا ارتباط با Hotspotها و شبكه‌های بی‌سیم در ویستا بهتر شده است؟

بله، در این مسئله هم ویستا نسبت به ایكس‌پی بسیار بالاتر است. كار كمی راحت‌تر شده است چرا كه برای مثال، اصلا قبل از برقراری ارتباط شبكه با یك شبكه بی‌سیم، اطلاعات آن به صورت كامل به شما داده خواهد شد. ارتباطات شبكه می‌توانند ثبت شوند و به محض وارد شدن به محدوده ارتباطی دوباره فعال شوند.

- از لحاظ امنیتی، ارتباطات شبكه بی‌سیم در ویستا چگونه عمل می‌كنید؟

در اینجا هم اوضاع خوب است. به محض برقراری اولین ارتباط با یك شبكه بی‌سیم می‌توانید به ویستا اعلام كنید كه این شبكه یك شبكه خصوصی و یا عمومی می‌‍‌باشد. بنا به داده شما ویندوز ویستا به صورت اتوماتیك تنظیمات مربوط به ایمنی را انجام داده و هر بار كه دوباره در این شبكه فعال شوید، همین تنظیمات را برای شما اجرا خواهد كرد. در ارتباط با شبكه‌های عمومی، ویستا به صورت اتوماتیك، كامپیوتر شخصی و بقیه پوشه‌های آزاد شده را مخفی می‌سازد.

ویندوز ویستا

مولتی مدیا

- چه چیزهایی در مدیا سنتر ویندوز جدید می‌باشد؟

می‌توان گفت كه زیاد تغییری نكرده است. منوها طرح بیرونی جدیدی را به خود گرفته‌اند و به گونه‌ای طراحی شده‌اند كه در صورت وجود Xbox360 توسط شبكه در كامپیوتر ویستا، كار با آن راحت‌تر باشد.

- آیا تغییری در مدیا سنتر ویندوز نیز ایجاد شده است؟

ویندوز ویستا دارای WMP11 می‌باشد كه البته كاربران ایكس‌پی نیز با آن آشنایی دارند. گفته می‌شود كه WMP دارای صفحه ظاهری بهتری شده است كه باعث مدیریت و سازماندهی راحت‌تر محتوای مولتی‌مدیا می‌شود.

برنامه‌های كاربردی و كمكی

- نرم‌افزارها و ابزارهای موجود در ویندوز ویستا چه كارهایی می‌كنند؟

ویندوز ویستا دارای نرم‌افزارهای كاربردی و ابزار نصب شده بسیار زیادی می‌باشد. برای مثال Snipping Tool كه توسط آن بدون استفاده از هیچ نرم افزار اضافی دیگری می‌توان به راحتی Screenshots را درست كرد.

نرم‌افزار كار با عكس مایكروسافت به نام paint هنوز هم دارای كمبود عملكرد می‌باشد. البته با كمك نسخه آخر Paint .Net 3.0 می‌توان مجانی كارهای كوچكی را انجام داد و نسبت به Paint موجود، بهتر وارد عمل شد.

Backup-Tool ‌موجود در ویندوز ویستا هنوز فاقد بسیاری از عملكردها است. البته در نسخه Ultimate می‌توان از Complet PC - Backup برای یك backup عالی و كامل از هر قسمت و سیستم عامل استفاده كرد.

یكی از نرم‌افزارهای جدید ویندوز، تقویم آن می‌باشد كه كاربر می‌تواند بدینوسیله مدیریت اوقات خود را عهده‌دار باشد. به جای Outlook Express، Windows Mail جایگزین شده است كه با وجود صفحه نمایشگر جدید آن، كار با آن و خصوصا مدیریت ایمیل‌ها بسیار آسان‌تر و جالب‌تر شده است.

كسانی كه دارای دوربین‌های دیجیتال می‌باشند، دیگر نگرانی ندارند چون گالری عكس ویندوز و گزینه‌های موجود در آن برای كار با عكس بسیار لذت‌بخش می‌باشد.

- Synchronize Center چه كاری را انجام می‌دهد؟

این بخش اجازه می‌دهد تا شما فایل‌هایی از یك كامپیوتر با یك كامپیوتر دیگر و یا با دستگاه‌های دیگر را Synchronize كنید.

- آیا Windows Movie Maker می‌تواند با Apple iLife -Suite رقابت داشته باشد؟

هم بله و هم خیر. گرچه WMM‌ در ارتباط با WDVD M كار با تكه‌های فیلم و رایت كردن ویدیوها بر روی دی‌وی‌دی را راحت‌تر می‌كند و گالری عكس ویندوز هم ابزار زیادی برای مدیریت و كار با عكس‌ها دارد اما باز هم در مقابل garageband موجود در Apples in iLife حرف زیادی برای گفتن ندارد.

منبع: مجله علم الکترونیک و کامپیوتر

مطالب مرتبط:

سوالات کاربران از ویندوز ویستا - قسمت اول

سوالات کاربران از ویندوز ویستا - قسمت دوم

امن‌تر از ویندوز

هشت سؤال رایج در مورد ویستا

نرم‌افزارهای سازگار با ویستا

جنجال در مورد نسخه آینده ویندوز

ارتباط ویستا با عمرباطری‌ها