تبیان، دستیار زندگی

در پی بالا گرفتن درگیری‌ها در یکی از شهرهای استان فارس

پشت پرده‌ی وقایع کازرون

اندک جمعیتی که در نقاط مختلف کازرون تجمع کرده بودند با سر دادن شعارهایی انحرافی و به آتش کشیدن یکی از مقرهای پلیس کازرون، برای نخستین‌بار اعتراضات این شهرستان را به خشونت کشاندند. حمله مردم به پاسگاه پلیس، که خود جرمی مشهود است؛ به ظاهر برای آزادی برخی از دستگیرشدگان، صورت گرفت که منجر به دفاع نیروهای انتظامی از این پایگاه و ایجاد درگیری بین مردم و پلیس شد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کازرون
طی چند روز گذشته انتفاقات و درگیری هایی در کازرون روی داده که به نظر می رسد بیش از آنکه ریشه در بحث تقسیمات کشوری داشته باشد، ریشه در کوتاهی مسئولین و افتراق نظرات داشته که با موج سواری بیگانگان، اختلاف افکنی آنها سطح اعتراضات گسترش پیدا کرد.

چرایی اعتراضات در کازرون

کازرون به عنوان یکی از شهرهای استان فارس، از دیرباز همواره به عنوان یکی از مهم‌ترین و بزرگترین مراکز تمدن و فرهنگ اسلامی یاد شده و حتی یکی از مراکز علم و دانش اسلامی و نوآوری در دوران طلایی اسلام بوده است. اما چه شده است که امروز این مردمان فرهیخته به جدال با برادران خود بر می‌خیزند و آشوب را به دیار خود می‌کشانند؟!

به نظر می‌رسد این درگیری‌ها و آشوب‌ها، بیش از آنکه مربوط به اموری نظیر تقسیمات کشوری و طرح انتزاع باشد، بیشتر ریشه در افتراق نظرات دارد. از آغاز نخستین بحث‌ها درباره‌ی این طرح، یعنی از حدود دو ماه گذشته، بنا به دلایل متعددی اختلاف نظرهای جدی در میان اهالی کازرون به دلیل ایجاد شهرستان جدید "کوه‌چنار" پدید آمده است.

خروج این طرح از دستور کار، این انتظار را پدید آورد که به زودی آرامش به شهر باز می‌گردد، اما طی شب‌های گذشته، انتشار انواع بیانیه‌ها و فراخوان‌هایی با مضمون حضور در خیابان‌ها از طریق شبکه‌های اجتماعی و برخی پیام‌رسان‌ها، روند این مسئله را تغییر داد.



اعتراضات مردم به این طرح، سبب شد که مسئولان استانی دست به‌کار شوند و اقدامات جدید در این خصوص را در برنامه خود بگنجانند. از جمله این اقدامات آن بود که؛ استاندار فارس و امام جمعه کازرون با سفر به تهران و گفت‌وگو با مقامات وزارت کشور از سویی و سفر نمایندگان تقیسمات کشوری وزرات کشور به کازرون و بررسی بیشتر کارشناسانه‌ی طرح مذکور بود که نهایتا بر خارج شدن آن از دستور، اتفاق نظر حاصل آمد.

باید توجه داشت که دامنه‌ی اعتراضات در 2 ماه گذشته، باعث بروز مشکلات اساسی در زندگی روزمره‌ی مردم شده و تداوم این اعتراضات، ضمن ایجاد نارضایتی عمومی، شرایط زندگی در این شهر را سخت‌تر کرده است. در این میان گروهی فرصت‌طلب نیز به جمع معترضان پیوسته و با ایجاد هرج و مرج و تحریف ماهیت اعتراضات مردمی، زمینه‌ی موج‌سواری بیگانگان را از این فضا فراهم آوردند، به‌طوری که بخض اعظمی از اخبار و نشست‌های شبکه‌های معاند از جمله بی‌بی‌سی قارسی و وی‌او‌ای به اخبار و حواشی این موضوع اختصاص داده شد.

تحریف اعتراضات 

خروج این طرح از دستور کار، این انتظار را پدید آورد که به زودی آرامش به شهر باز می‌گردد، اما طی شب‌های گذشته، انتشار انواع بیانیه‌ها و فراخوان‌هایی با مضمون حضور در خیابان‌ها از طریق شبکه‌های اجتماعی و برخی پیام‌رسان‌ها، روند این مسئله را تغییر داد. زیرا در ادامه‌ی حضور مردم در خیابان‌ها؛ درگیری‌ها بالا گرفت و پلیس وارد عمل شد، اوضاع تا اندازه‌ای ناآرام و غیرقابل کنترل شده بود که نیروی انتظامی ناچار به دستگیری برخی از تجمع کنندگان که به‌نظر می‌رسید هدف دیگری را دنبال می‌کنند، شد.

در ادامه، اندک جمعیتی که در نقاط مختلف کازرون تجمع کرده بودند با سر دادن شعارهایی انحرافی و به آتش کشیدن یکی از مقرهای پلیس کازرون، برای نخستین‌بار اعتراضات این شهرستان را به خشونت کشاندند. حمله مردم به پاسگاه پلیس، که خود جرمی مشهود است؛ به ظاهر برای آزادی برخی از دستگیرشدگان، صورت گرفت که منجر به دفاع نیروهای انتظامی از این پایگاه و ایجاد درگیری بین مردم و پلیس شد.

این درحالی است که پس از سفر دو هفته پیش استاندار فارس به کازرون و قول قطعی مبنی بر تحقق مطالبات مردم، هیچ اعتراض دیگری در این شهرستان صورت نگرفته بود و اساساً تجمع شامگاه گذشته این افراد مشکوک به‌نظر می‌رسد. نکته قابل توجه در این میان، دامن‌زدن برخی رسانه‌های تلویزیونی و نیز شبکه‌های اجتماعی معاند بود که طی اخباری کذب، دامنه این وضعیت را بسیار گسترده و از ابتدا؛ توام با خشونت معرفی کردند. همین موضوع باعث افزایش سطح التهاب این اعتراضات و بحرانی شدن آن شد.

                         
13970227000505_test_photoh.png

 
نکته‌ی قابل توجه دیگر در این میان، عدم تعریف درست سیاست رسانه‌ای و عدم اتخاذ سریع‌ترین واکنش نسبت به این موضوع بود که سبب شد برخی، با استفاده از خلاء موجود به ترفندهایی عوام فریبانه بپردازند. از سوی دیگر به نظر می‌رسد، بروز برخی مشکلات و برخی اختلاف نظرهای موجود در سطح جامعه و عدم جامعه‌شناسی درست معضلات این چنینی و عدم پیدا کردن راه حل‌های راهبردی و کارآمد، زمینه‌ساز بروز چنین مسائلی شده است. البته نباید از عدم اطلاع‌رسانی درست و به‌موقع مسئولین در این راستا و نیز تعامل بیش از پیش با مردم، در این میان چشم‌پوشی کرد زیرا بی‌تردید اگر مسئولین مربوطه در ابتدای روند اعتراضات با حضور در بین مردم، به تشریح روند رایزنی‌ها در راستای تحقق خواسته‌های به‌جای آنان می‌پرداختند، تا حد زیادی از ایجاد حواشی و سوءاستفاده‌ها از فضا ایجاد شده را می‌گرفتند.

به جاست که در آینده، برای مقابله با بروز مسائل اینچنینی و پیش از طرح مسائل حساسیت‌زا، زمینه‌های مختلف آن به صورت دقیق و همه‌جانبه کورد بررسی قرار گیرد تا ضمن جلوگیری از وارد آمدن خسارات گسترده‌ی مالی و جانی بر پیکره‌ی جامعه، ره‌های سوءاستفاده دشمنان از این فضا را نیز مسدود کنیم.