تبیان، دستیار زندگی

«بچه مهندس» و روایت قصه‌هایی از جنس کودکان

سرانجام بعد از مدت‌ها حدس و گمانه‌زنی و اعلام نام‌های گوناگون، سه سریال مناسبتی رمضان امسال رسانه ملی اعلام شدند. سریال‌هایی که قرار است30شب مهمان نگاه مخاطبان باشند و آنها را در روزهای روزه‌داری‌شان همراهی کنند و شاید پندی هم بدهند. در میان سریال‌های جدی و با مضمون خانوادگی و اجتماعی رمضان امسال، نام یک سریال با حال‌وهوایی متفاوت‌تر از دیگران دیده می‌شود: بچه مهندس که مضمونی درام دارد و شخصیت‌های اصلی‌اش کودکان هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بچه مهندس


این سریال به کارگردانی علی غفاری و تهیه‌کنندگی سعید سعدی، قرار است هر شب ساعت 21 و 30 دقیقه از شبکه دوی سیما روی آنتن برود.


باز هم این دهه شصتی‌ها!


بچه مهندس مقاطع مختلفی از تاریخ معاصر کشور را به عنوان بستری برای پیشبرد داستان خود انتخاب کرده است. این مجموعه که شروع آن از دهه 60 آغاز می‌شود، داستان بچه‌های ساکن در یک پرورشگاه و ارتباطاتشان را با محیط اطراف، پرستاران و معلمانشان به تصویر می‌کشد. شخصیت اصلی بچه مهندس هم یکی از کودکان همین پرورشگاه است؛ پسربچه‌ای به نام جواد که در قالب چند فاز این مجموعه، دوران رشد او را به مشاهده خواهیم نشست. نقش جواد را یونا تدین ایفا می‌کند و برزو ارجمند در نقش قدر، یکی از کارکنان پرورشگاه، ساناز سعیدی در نقش صدیقه همسر قدرت و بهناز جعفری در نقش خانم جاهد مدیر پرورشگاه در این مجموعه نقش‌آفرینی می‌کنند. همچنین بازیگران نام‌آشنای دیگری چون اندیشه فولادوند، بهاره رهنما، نفیسه روشن، سیاوش چراغی‌پور، مهرناز بیات، سوگل طهماسبی، عباس جمشیدی، سلمان فرخنده، فرخنده مافی‌زاده، هاله گرجی، مریم خدارحمی و افشین نخعی از دیگر بازیگران این مجموعه شیرین به شمار می‌آیند. لوکیشن اصلی پرورشگاه، در بوستان ولایت ساخته شده و این روزها هنوز ضبط آن ادامه دارد.


داستانی دنباله‌دار از روابط آدم‌ها


علی غفاری، کارگردان آثار سینمایی و تلویزیونی مختلفی چون «استرداد»، «ابوزینب» و «سفر به سرزمین ملائک»، کارگردانی بچه مهندس را به عهده دارد. او که این روزها هنوز مشغول ضبط این مجموعه است، در رابطه با ماهیت این سریال توضیح می‌دهد: بچه مهندس در چند فصل تولید می‌شود و احتمالا بین 60تا 90 قسمت خواهد داشت. وقتی تصمیم گرفته شد سریال در ایام ماه رمضان روی آنتن برود، بنا را بر این گذاشتیم که به این 30 قسمت، به چشم مجموعه‌ای مستقل بنگریم و فعلا تمرکزمان روی بخش‌های کودکی شخصیت جواد در دهه60 باشد.

غفاری توضیح می‌دهد: بچه مهندس داستان آدم‌هاست و روابط میان افراد مختلف جامعه و کارکنان پرورشگاه و به طور کلی تعامل‌های میان آدم‌های مختلف را به تصویر می‌کشد. معتقدم پخش در فضای رمضان، زمان خوبی است؛ چرا که سریال‌ها در این برهه بیش از هر زمان دیگری دیده می‌شوند و مردم به مجموعه‌ها اقبال نشان می‌دهند. ضمن این‌که احتمالا فصل دوم سریال هم در پاییز همین سال روی آنتن خواهد رفت.


پر کردن جای خالی کودکان


سوگل طهماسبی در سال‌های اخیر به یکی از بازیگران پرکار مجموعه‌های تلویزیونی تبدیل شده است. او که در این مجموعه نقش زینب، یکی از مربیان پرورشگاه را ایفا می‌کند، در خصوص این شخصیت به جام‌جم می‌گوید: زینب دختری آرام، درونگرا و با روحیاتی عاشقانه است. او مهربان است و رابطه‌ای خوب و صمیمانه با بچه‌ها دارد. به نوعی محرم درددل‌های آنهاست و بچه‌ها مشکلاتشان را با او مطرح می‌کنند.

این بازیگر ادامه می‌دهد: رابطه‌ای که زینب با بچه‌ها دارد، برای خودم خیلی جذاب است و شاید این اصلی‌ترین دلیلی بود که بازی در این مجموعه را پذیرفتم. به نظرم این بعد شخصیت او قابل ستایش است و به همین خاطر خیلی دوستش دارم.

طهماسبی با اشاره به فضای کلی سریال بچه مهندس خاطرنشان می‌کند: نمی‌شود این مجموعه را طنز دانست، اما با این حال موقعیت‌های طنز شیرینی در دلش دارد. هر کاری که کودکان در آن حضور داشته باشند، شیرینی خاص پیدا می‌کند و بچه مهندس، قصه بچه‌هاست؛ بچه‌هایی که بزرگ فکر می‌کنند. خوشحالم که تصمیم گرفتند این مجموعه را در ماه‌رمضان روی آنتن بفرستند. جای مجموعه‌ای با چنین رویکرد و فضایی میان مجموعه‌های مناسبتی ماه‌رمضان خالی بود.

منبع: جام جم