تبیان، دستیار زندگی

تلویزیون میزبان ماه خدا

صدای پای رمضان، یک بار دیگر از کوچه‌ها و پس‌کوچه‌های شهر شنیده می‌شود و تیک‌وتاک عقربه‌های ساعت رسیدنش را از راه نوید می‌دهد. این روزها علاوه بر صفحه‌های تقویم، شور و حال مردم شهر هم خود گواه دیگری است بر از راه رسیدن این ماه مهربان؛ رمضان. ماهی که برکت‌هایش بی‌شمار و حس‌وحال معنوی‌اش خارج از توصیف است. ماه خودداری‌ها و زبان از طعام و رفتار ناشایست فروبستن‌ها و در یک کلام، ماه معنویت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
برنامه ماه رمضان


در طول سالیان اخیر، رسانه ملی هم به یکی از اصلی‌ترین همراهان سفره‌های رمضان مخاطبان تبدیل شده و مخاطبان از دعای سحر گرفته تا لحظه افطار، رادیو و تلویزیون را به عنوان همراه لحظه‌های معنوی‌شان انتخاب می‌کنند. این رسانه امسال هم برنامه‌های متنوع و متعددی را برای ایام رمضان تدارک دیده که در گزارش زیر، به طور مفصل به معرفی و شرحشان می‌پردازیم.

شبکه یک سیما

از «ماه و ماهی» تا «ماه خدا»


شبکه یک به عنوان قدیمی‌ترین شبکه سازمان صدا و سیما، مانند همیشه با دستی پر به استقبال این ماه پربرکت آمده و برنامه‌های مختلفی را برای پخش تدارک دیده است. این شبکه یار دیرین مناجات‌های سحر مخاطبان روزه‌دار هم است و شمار زیادی از بینندگان، برنامه‌های این شبکه را برای همراهی در ایام سحر خود انتخاب می‌کنند.

شبکه تلویزیونی یک سیما امسال «ماه‌خدا» را در لحظات عرفانی منتهی به اذان صبح روی آنتن می‌برد. بنا به اعلام روابط عمومی این شبکه، موضوع محوری برنامه امسال ماه خدا، خودسازی و سیر و سلوک است. پیرو این محور در دو موضوع عرفان نظری، سخنان آیت‌ا... جوادی آملی و در موضوع عرفان عملی و کلام استاد اخلاق مرحوم آیت‌ا... محمد شجاعی هر شب در آیتم‌های جداگانه‌ای پخش خواهد شد. همچنین با توجه به محوریت قرآن در ماه خدا، این برنامه در حوزه معارف قرآنی 32 سوگند از سوگندهای خداوند در قرآن کریم را نیز در قالب آیتم‌های چهار دقیقه‌ای شرح و تفسیر می‌کند. تفسیر فرازهایی از دعای ابوحمزه ثمالی توسط حجت‌الاسلام سرلک و پخش دعای سحر با صدای سید‌قاسم موسوی قهار و عباس صالحی از دیگر بخش‌های این برنامه است و اجرای آن به عهده محمدهادی صلح‌جو خواهد بود.

شبکه یک برای لحظات معنوی منتهی به اذان مغرب هم «ماه و ماهی» را تدارک دیده است. برنامه‌ای به تهیه‌کنندگی افشین حسین‌خانی و با اجرای سیاوش عقدایی که با محوریت تبیین حدیث «المؤمنُ مرآت المؤمن» هر روز به مدت 65 دقیقه از حوالی ساعت 19 و 20 دقیقه پخش می‌شود.

شبکه 2 سیما

خوان نیاز مخاطبان در کوی محبت


جنگ شبانه «فردا»، مجموعه «مکث»، «خوان نیاز»، «از لاک جیغ تا خدا»، «مردمان خوب شهر»، «کوی محبت»، «چهل کیمیا»، گزارش‌هایی از نمایشگاه قرآن، ترتیل‌خوانی قرآن کریم از شهر قم و فیلم‌های متعدد سینمایی و مستند، عناوین اصلی‌ترین ویژه‌برنامه‌هایی هستند که در شبکه دوی سیما به مناسبت ضیافت الهی ماه رمضان در نظر گرفته شده‌اند.

ویژه‌برنامه سحرگاهی شبکه دو سیما با حضور خانواده‌های ایرانی از طبقات و صنوف مختلف اجتماعی تهیه شده و گفت‌وگو درباره تربیت دینی همراه با بخش‌های متنوع نجوا و مناجات، شعرخوانی، مداحی، دعای سحر، قرآن و اذان را شامل می‌شود که در سحرهای ماه مبارک رمضان، ساعت 2 و 30 دقیقه روانه آنتن خواهد شد. همچنین ارتباط مستقیم از حرم مطهر امام رضا (ع) همراه با قرائت دعای ماه مبارک و سایر مناجات سفارش شده این ماه با نوای حاج محمود کریمی هر شب ساعت یک و 45 دقیقه بامداد پخش می‌شود. سخنرانی استاد حسین انصاریان به تهیه‌کنندگی سعید پورفرج هم هر روز ساعت 13 و30 دقیقه و بازپخش آن ساعت 4 و20 دقیقه خواهد بود.

شبکه 3 سیما

باز ماه عسل و باز هم علیخانی


شبکه سه سیما با شعار برنامه‌سازی برای نسل جوان، امسال هم چون سال‌های قبل با «ماه عسل» پیشتازی می‌کند و احتمالا نگاه مخاطبان زیادی را به خود جلب خواهد کرد. اولین قسمت فصل جدید برنامه تلویزیونی ماه عسل، پنجشنبه 27 اردیبهشت روی آنتن خواهد رفت. این برنامه به روال سال‌های گذشته حوالی ساعت 19 پخش می‌شود و خواننده تیتراژش از جمله هنرمندان مطرح موسیقی پاپ در سال‌های اخیر خواهد بود.

آرش ظلی‌پور، برنامه‌ریز ماه‌عسل در ارتباط با ماهیت و محتوای ماه عسل 97 می‌گوید: واقعیت این است امسال در ماه عسل، تغییر چندانی با سال‌های پیش نداریم و برنامه به همان روال ثابت پیش خواهد رفت. ماهیت برنامه همان است و مثل سری‌های گذشته، قصه‌های مردم را می‌گوید. ظلی‌پور توضیح می‌دهد: تیم سوژه‌پردازی ماه عسل، حدود دو سه ماه بعد از پایان ماه عسل 96 کارشان را آغاز کرده و به دنبال مهمانان رفتند. بخش زیادی از این مهمانان از شهرستان‌ها به برنامه دعوت می‌شوند و هماهنگی‌ها برای حضورشان در برنامه صورت گرفته است. ماه عسل 97 را چون روال سال‌های پیش، احسان علیخانی اجرا می‌کند و دکورش هم توسط پیمان قانع در حال ساخت است.

این شبکه علاوه بر ماه عسل، پخش برنامه‌های مناسبتی دیگری را نیز در دستور کار دارد که پخش برنامه معرفتی «سمت‌خدا» با حال‌وهوای معنوی ایام رمضان، پخش ختم سی جزء قرآن کریم به طور زنده از بارگاه حضرت معصومه(س) و پخش دعا و مناجات و نیز کلام بزرگان در باکس سحرگاهی، از دیگر برنامه‌ریزی‌های این شبکه برای ماه مبارک رمضان است.


شبکه 4سیما

معنای زندگی در ماه خدا


«معنای زندگی» ویژه‌برنامه شبکه چهار سیما برای پخش در ساعات قبل از افطار مخاطبان است. این برنامه به تهیه‌کنندگی محسن کرمی در 30 قسمت 50 دقیقه‌ای هر روز ساعت 19 از شبکه چهار سیما پخش خواهد شد. این برنامه که در قالب ترکیبی در گروه فرهنگ و اندیشه این شبکه تهیه و تولید می‌شود، با دعوت از استادان مطرح در حوزه‌های مختلف جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، فلسفه، مردم‌شناسی و... به بررسی معنای زندگی در دنیای دیجیتال امروز می‌پردازد. به گفته عبدا... صلواتی سردبیر برنامه، معنای زندگی، یک برنامه گفت‌وگو محور است که اجرای آن را دکتر عبدالحمید ضیایی به عهده دارد و در هر قسمت میزبان یک کارشناس می‌شود. ضبط این برنامه در موزه مقدم و باغ کتاب صورت گرفته و دکتر اکرامی، دکتر قراملکی، دکتر زهرا دری، دکتر علی‌خواه و دکتر اعوانی از جمله کارشناسانی هستند که درباره معنای زندگی با آنها گفت‌وگو می‌شود.

 شبکه 5سیما


شب‌های رمضان در شهر عزیز


نام برنامه مناسبتی «شهر رمضان» سالهاست به این ماه مبارک گره خورده است و مخاطبان هر سال در طول این ایام پربرکت، برنامه را مشاهده می‌کنند. جشن رمضان امسال هم مهمان نگاه مخاطبان است و شبکه پنج سیما علاوه بر این برنامه، ویژه‌برنامه‌های دیگری چون «شهر عزیز»، «انس با قرآن»، «سخنرانی‌های مذهبی» حجت‌الاسلام پناهیان و جزءخوانی قرآن‌کریم را هم برای پخش تدارک دیده است.

بر این اساس شهر عزیز، برنامه مناسبتی لحظات افطار این شبکه سیماست که چون سال گذشته با اجرای سید کاظم احمدزاده و تهیه‌کنندگی محمدحسین رضوی هر شب ساعتی قبل از لحظات ملکوتی افطار به صورت زنده از مشهد مقدس، دل‌های مخاطبان شبکه پنج سیما را زائر حرم رضوی می‌کند و گوشه‌هایی از سفره پرشکوه اما ساده افطار در این حرم مقدس را به تصویر می‌کشد.

مخاطبان شبکه پنج سیما در لحظات سحر هم می‌توانند بیننده «خلوتگه عارفان» از این شبکه تلویزیونی باشند. خلوتگه عارفان ویژه‌برنامه سحر شبکه پنج سیماست که هرشب از 40 دقیقه مانده به اذان صبح روی آنتن می‌رود. این ویژه‌برنامه تولیدی به تهیه‌کنندگی توحید عرب و با اجرای مجید یراق‌بافان تهیه و تولید شده است و دارای بخش‌هایی چون کلام بزرگان، مناجات با خدا، توسل به ائمه معصومین، درس زندگی بزرگان و پخش دعای سحر است. این برنامه در 30 قسمت 50 دقیقه‌ای برای مخاطبان تدارک دیده شده است.

بیست‌ویکمین فصل برنامه جشن رمضان امسال نیز حوالی ساعت 21و 45 دقیقه به صورت زنده و مستقیم پخش می‌شود. این برنامه همچون سال‌های گذشته، در راستای حمایت و توانمندسازی افراد نیازمند تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی‌(ره) تولید شده و دارای سه بخش صحنه، بازارچه و اجرای استندآپ کمدی است. به گفته محمد قنبری، تهیه‌کننده جشن رمضان، دعوت از افراد خیر و چهره‌های فرهنگی، هنری و ورزشی از دیگر بخش‌های این جنگ گفت‌وگو محور است. اجرای امسال جشن مضان را هیراد حاتمی و ابوالفضل آقاخانی به عهده دارند.
 

شبکه آموزش سیما

حق روزه‌داری با نان و نمک


شبکه آموزش سیما در ایام ماه مبارک رمضان، برنامه‌های «نان و نمک»، «شمس و قمر»، «هفت آسمان»، «همیشه خونه»، «دکتر سلام» و«1452» را روی آنتن می‌فرستد. نان و نمک، ویژه‌برنامه رمضانی این شبکه است که همچون سالیان گذشته لحظاتی قبل از افطار پخش می‌شود و به تهیه‌کنندگی هادی خداداد، به ترویج فرهنگ رمضانی توسط جامعه علمی کشور می‌پردازد. این برنامه در 30 قسمت 14 دقیقه‌ای هر شب ساعت 19 روی آنتن می‌رود.

برنامه شمس و قمر هم بر مبنای تحقیق‌های صورت گرفته درباره هزار سال شعر فارسی که در رابطه با آیات قرآنی گفته شده‌اند، ساخته شده است. در این برنامه 50 حافظ قرآنی و 50 نفر در حوزه شعر در برنامه حضور دارند که حافظان، یک آیه از قرآن را می‌خوانند و شعرا، یک بیت شعر در رابطه با آن می‌گویند. شمس و قمر به تهیه‌کنندگی امیرحسین آذر، هر شب ساعت 23 از شبکه آموزش پخش می‌شود.


شبکه قرآن و معارف سیما

بشارت در خلوت انس روزه‌داران


شبکه قرآن و معارف سیما امسال هم با تهیه و تولید ویژه‌برنامه‌های متفاوت، به دنبال ایجاد لحظات معنوی برای ایام روزه‌داری مخاطبان است. «خلوت انس» نام ویژه‌برنامه سحرگاهی این شبکه است که با بخش‌های متفاوتی چون مباحث کوتاه کارشناسی روحانیون و علما، مناجات‌خوانی مادحین و قرائت ادعیه ماه مبارک رمضان از ساعت 2 و 45 دقیقه بامداد روی آنتن می‌رود.

رقابت نوجوانان و جوانان در تلاوت تقلیدی از قاریان برجسته مصری با عنوان مسابقه تلویزیونی «اسرا» در روزهای زوج و جمعه‌ها از ساعت 8 صبح، «مشکات» با محوریت آموزش واژگان جزء 30 قرآن کریم در ساعت 9، «شمسه» با موضوع آموزش جامع حفظ، قرائت و مفاهیم جزء 30قرآن کریم در قالب مهارت‌خوانی در ساعت 17 و برنامه ترکیبی و آموزشی بشارت، در ساعت 15 و30 دقیقه از جمله برنامه‌های دیگر این شبکه هستند.

شبکه نسیم

شب‌های پرانرژی رمضان با خندوانه


فصل جدید برنامه پرطرفدار و محبوب «خندوانه» با اجرای رامبد جوان و حضور عروسک جناب‌خان، مصادف با شروع ماه مبارک رمضان روی آنتن می‌رود تا لحظه‌هایی شاد و مفرح را به مخاطبانی که ساعت‌ها روزه گرفته‌اند، تقدیم کند. همچنین شبکه نسیم به روال سال گذشته «هزار داستان» را روانه آنتن خواهد کرد. این برنامه رویکرد و ساختاری تا اندازه‌ای شبیه ماه عسل دارد و در آن هربار یکی از چهره‌های شناخته شده و مطرح سینما و تلویزیون کشور، به صحبت با مهمان برنامه می‌پردازند. این برنامه که سال گذشته پخش‌اش با ماه عسل در شبکه سه سیما همزمان شده بود، امسال به تهیه‌کنندگی جواد فرحانی هر شب ساعت 21 روانه آنتن خواهد شد. خندوانه چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه هر هفته ساعت 23 پخش می‌شود و در شب‌های شنبه تا سه‌شنبه «کودک‌شو» به جای آن روی آنتن خواهد رفت.



منبع: جام جم /زهرا غفاری