تبیان، دستیار زندگی

در حواشی نامه مجلس خبرگان رهبری خطاب به دولت؛

یادداشتی از سوی یکی از طلاب حوزهای علمیه خطاب به «دکتر علی مطهری»

در پی نامه دکتر علی مطهری خطاب به رئیس مجلس خبرگان رهبری که واکنش های متعددی را در پی داشته، یکی از طلاب حوزه در این خصوص در یادداشتی خطاب به دکتر علی مطهری آورده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نامه نگاری
در پی نامه دکتر علی مطهری خطاب به رئیس مجلس خبرگان رهبری که واکنش های متعددی را در پی داشته، یکی از طلاب حوزه در این خصوص در یادداشتی خطاب به دکتر علی مطهری آورده است :

جناب آقای دکتر علی مطهری
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی

با عرض سلام و ادب در پی نامه‌ای که به رئیس محترم مجلس خبرگان در مورد نامه این مجلس مرقوم داشتید، نکاتی قابل تامل است که به سمع و نظر جنابعالی و ملت عزیز می‌رساند:

اولا مدعی شده اید که این نامه از چارچوب وظائف مجلس خبرگان به دور است، و فقهای خبرگان نمی توانند تعیین تکلیف شرعی و قانونی برای دولت داشته باشند، در حالی که این نامه در حقیقت توضیحی است از امر سیاسی مولائی رهبری (حکم حکومتی به معنی اعم) که چند روز پیش از جانب مقام معظم رهبری صادر شده بود که رهبری فرموده بودند: بنده به این سه کشور هم اعتماد ندارم و باید برای بقاء در برجام از این سه کشور تضمین قطعی گرفته شود. همانطور که اهالی حوزه باخبرند تعبیر باید یکی از علائم و امارات واجب بودن این مساله است و اصل در ادوات امر بر وجوب است مگر اینکه دلیلی بر استحبابی بودن امر بیان شده باشد.

پس فقهای محترم خبرگان چیزی جز توضیح امر سیاسی مولوی رهبری را انجام نداده اند. در حقیقت اشکال شماست که تعریض به حکم حکومتی مقام معظم رهبری است نه فهم الزامی فقهای خبرگان از آن چرا که شاید شما گمان کردید حکم حکومتی فقط یکسری عزل ها و نصب هاست در حالی که تصمیم های مولوی فقیه حاکم در مسائل سیاسی در مسائل کلان به مر قانون اساسی بر دولت و دیگران واجب الاطاعة می باشد، اینکه شما تفسیر دیگری از اوامر رهبری دارید برای ما محترم است اما ما نیز معتقدیم که رهبری بقاء در برجام بدون دریافت تضمین لازم از سوی اروپائی ها را جائز نمی دانند. 

دوما فرمودید که خبرگان ملت حق ندارد حیث قانونی لزوم خروج از برجام در صورت عدم تضمین را مطرح کنند و مدعی شده اید که این از وظایف مجلس است، شما بهتر از ما می دانید که آیت الله جنتی در جریان همه قوانین کلان مجلس شورای اسلامی هستند و ایشان در سمت شورای نگهبان حق نظارت بر قوانین مجلس را در کنار سائر فقهای شواری نگهبان دارا می باشند و بلی فقهای خبرگان حق وضع قانون ندارند اما حق اظهار نظر در مورد زیر پا قرار گرفتن قوانین را دارا هستند؛ در نامه ای که اخیرا نمایندگان محترم مجلس به رهبر انقلاب در خصوص برجام نوشتند و شما نیز طبق اعلام خبرگزاری خانه ملت پای آن را امضا کرده اید، آمده است: ((پذیرش برجام توسط ملت بزرگ ایران اهداف مهمی را دنبال می­ کرد که رفع تحریم­ها و گشایش در اقتصاد کشور جزء مهمترین آن­هاست. متأسفانه، علی­رغم پایبندی اکید جمهوری اسلامی ایران به مفاد برجام، طرف مقابل و بخصوص دولت پیمان شکن ایالات متحده امریکا از ابتدای انعقاد این معاهده مهم، همه تلاش خود را برای محروم کردن ملت ایران از دستاوردهای برجام به­ کار بسته و اخیراً آقای ترامپ بحث خروج امریکا از برجام را مطرح کرده است. ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان فرزندان و سربازان حضرت عالی با گرایش های مختلف سیاسی، ضمن بیعت مجدد با آن رهبر بزرگوار و اظهار بی اعتمادی کامل به دولت عهدشکن امریکا صریحاً اعلام می­ کنیم که تحت هیچ شرائطی به دشمنان کشور اجازه نخواهیم داد که از نجابت ملت ایران سوء استفاده کرده و خواسته ­های نامشروع خود را به کشور ما تحمیل کنند. برجام، نتیجه تلاش های پیگیر دولت محترم و دستگاه دیپلماسی متعهد کشور است و اگر قرار باشد ملت ما از دستاوردها و منافع آن محروم بماند، قطعاً مجلس شورای اسلامی، دولت محترم را مکلف خواهد کرد با اقدام متقابل و سخت، دشمن را از عهد شکنی پشیمان سازد.))

این یعنی خود شما به عنوان نمایندگان مجلس شورای اسلامی پایبندی خویش بر مواضع رهبری در قبال برجام را به عنوان وظیفه نمایندگی و سربازی ولایت اعلام کرده اید و خود شما در این نامه به عنوان مرجع قانونی اعلام کرده اید که قطعاً مجلس شورای اسلامی، دولت محترم را مکلف خواهد کرد با اقدام متقابل و سخت، دشمن را از عهد شکنی پشیمان سازد. به عقیده ما نامه مجلس محترم خبرگان به دولت در حقیقت دفاع از این موضع انقلابی و حق مجلس شواری اسلامی به عنوان نهاد قانون گذار می باشد. این تکلیفی است که شما نمایندگان مجلس بر عهده دولت گذاشته اید که اقدام متقابل را انجام دهد و خبرگان ملت نیز از تصمیم شما دفاع کرده اند؛ حال چرا باید در موضع انفعالی از نامه ای که شرح و توضیح نامه شماست در کنار دولت مردان اعلام ناراحتی می کنید، حق این بود که شما از حمایت خبرگان ملت از اوامر مولوی سیاسی رهبر انقلاب و نامه شما دفاع می کردید! ولی با این نامه اخیرتان در حقیقت ناخواسته مشروعیت نامه خویش به رهبری را نیززیر سوال می برید.

سوما شما از افرادی هستید که همیشه در این کشور از آزادی بیان دفاع کرده اید آیا فقهای خبرگان حق اظهار نظر در مساله مهمی مثل برجام را ندارند!!؟؟ آیا فقهای شورای نگهبان حق ندارند نظر خویش و برداشت خویش از شریعت و نحوه تبعیت از رهبری را و تبعیت از قوانین شما را به دولت محترم تذکر دهند!؟

رابعا اگر قرار باشد که ما با مساله امر به معروف سلیقه ای برخورد کنیم و هرکسی که در جناح ما بود فقط حق ابراز نظر داشته باشد در این صورت باب امر به معروف بسته خواهد شد نه فقهای خبرگان ملت که نماد های متخصصین اسلام سیاسی هستند، بلکه بر هر مسلمانی واجب است که برادر دینی خویش را ارشاد کند و او را از راه کجی که میرود برحزر دارد. این امر به معروف امر به معروف قولی است که بر طبق فتوای صریح رهبر انقلاب بر همگان واجب است.

خامسا بیانیه خبرگان ملت در خطاب به دولت بی شک جنبه موضوع شناسانه نسبت به احکام حکومتی حضرت آقا و مقام ولایت داشت نه جنبه حکم رانانه، و برای بنده جالب است که شما نظر رهبری را در مورد این مسائل کلان سیاسی اسلام از طرفی لازم الاجراء می دانید و از طرفی از خطوط قرمز رد شدن دولت را بی اعتنائی می کنید و وقتی هم فقهای سیاس این نکته را توضیح می دهند برآشفته می شوید در اصل اول و دوم نامه ای که در بردارنده شروط رهبر انقلاب برای تایید برجام صادر شد معظم له بیان می دارند:  

(( اوّلاً: از آنجا که پذیرش مذاکرات از سوی ایران اساساً با هدف لغو تحریمهای ظالمانه‌ی اقتصادی و مالی صورت گرفته است و اجرائی شدن آن در برجام به بعد از اقدامهای ایران موکول گردیده، لازم است تضمین‌های قوی و کافی برای جلوگیری از تخلّف طرفهای مقابل، تدارک شود، که از جمله‌ی آن اعلام کتبی رئیس‌جمهور آمریکا و اتّحادیه‌ی اروپا مبنی بر لغو تحریمها است. در اعلام اتّحادیه‌ی اروپا و رئیس‌جمهور آمریکا، باید تصریح شود که این تحریمها بکلّی برداشته شده است. هرگونه اظهاری مبنی بر این‌که ساختار تحریمها باقی خواهد ماند، به‌منزله‌ی نقض برجام است.

ثانیاً: در سراسر دوره‌ی هشت‌ساله، وضع هرگونه تحریم در هر سطح و به هر بهانه‌ای (از جمله بهانه‌های تکراری و خودساخته‌ی تروریسم و حقوق بشر) توسّط هر یک از کشورهای طرف مذاکرات، نقض برجام محسوب خواهد شد و دولت موظّف است طبق بند ۳ مصوّبه‌ی مجلس، اقدامهای لازم را انجام دهد و فعّالیّتهای برجام را متوقّف کند))

اصل اول در مورد تضمینی بود که دولت مستکبر آمریکا تا آخر پایبند به برجام بماند که خروج آمریکا نشان داد این تضمین عملی نشده است!! همچنین در اصل دوم این مرقومه تاریخی رهبر بصیر انقلاب دولت به صراحت موظف شده است که اگر تحریم جدیدی از سوی آمریکا و اروپا وضع شد از برجام خارج شود ولی این مساله اتفاق افتاد و آمریکائی ها با خروج از برجام تحریم های ظالمانه جدید تامی را بر علیه ما وضع کردند، وبه این حکم حکومتی و باید ولائی رهبر انقلاب توجه لازم مبذول نشد. و حال که خبرگان ملت به عنوان متخصص ترین افراد در نآم سیاسی انقلاب اسلامی یک بیانیه در حمایت از این نکات مغفول شده رهبری به دولت محترم گوشزد داشته اند، برای ما تعجب آور ترین مساله نامه نگاری شما به این مجلس و این موضع گیری بصیرانه آنها بود.

البته در پایان لازم به ذکر است که بگویم بنده به عنوان یک طلبه در حسن نیت دولتمردان مخصوصا وزیر محترم خارجه ذره ای تردید ندارم و از همه تلاششان تشکر می کنم و ما دنبال پیداکردن مجرم و گناهکار و ملامت کسی نیستیم ولی نمی توانیم آیات الهی وسنن قرآنی را فراموش کنیم بی شک استکبار جهانی نه تنها با تمام شدن بحث هسته ای و نه تنها بحث موشکی و حتی به فرض با از بین رفتن نظام اسلامی نیز دست از سر ما برنخواهد داشت آنها دشمن اسلام هستند و الله متعال در اینباره در آیه 120 سوره بقره می فرماید:

{ وَ لَنْ تَرْضى‌ عَنْكَ الْیَهُودُ وَ لَا النَّصارى‌ حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدى‌ وَ لَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْواءَهُمْ بَعْدَ الَّذِی جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ ما لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِیٍّ وَ لا نَصِیر}ٍ

(اى پیامبر!) هرگز یهود و نصارى از تو راضى نخواهند شد تا (آنكه تسلیم خواسته آنان شوى و) از آئین آنان پیروى كنى. بگو: هدایت تنها هدایت الهى است، و اگر از هوى و هوسهاى آنها پیروى كنى، بعد از آنكه علم (وحى الهى) نزد تو آمد، هیچ سرور و یاورى از ناحیه خداوند براى تو نخواهد بود.

با درود به مقام شامخ شهدای هسته ای و شهداء مدافع حرم امید آن داریم که به سنن الهی ایمان بیاوریم همه ما مشمول عنایات خاصه امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باشیم.



منبع: خبرگزاری رسمی حوزه