تبیان، دستیار زندگی

۱۰ اشتباه بزرگ در راه اندازی کسب و کار اینترنتی

کسب و کارهای اینترنتی برای راه اندازی به نظر جذاب می رسند. بعد از شروع کسب و کار اینترنتی خیلی از کارآفرینان دچار مشکلات فراوانی می شوند و در کسب و کار خود شکست می خورند و از همین روست که ۹۰ درصد کسب و کارهای کوچک در کمتر از ۵ سال شکست می خورند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان
۱۰ اشتباه بزرگ در راه اندازی کسب و کار اینترنتی

کسب و کارهای اینترنتی برای راه اندازی به نظر جذاب می رسند. بعد از شروع کسب و کار اینترنتی خیلی از کارآفرینان دچار مشکلات فراوانی می شوند و در کسب و کار خود شکست می خورند و از همین روست که ۹۰ درصد کسب و کارهای کوچک در کمتر از ۵ سال شکست می خورند. اما بزرگ ترین اشتباهات کسب و کارهای نوپای اینترنتی چیست؟ چرا کسب و کارهای اینترنتی به بیراهه می روند؟ برای آشنایی با ۱۰ اشتباه بزرگ در راه اندازی کسب و کاره با ما همراه باشید.

۱- بیش از حد منتظر ماندن قبل از عرضه محصول
وقتی شما به ارائه محتوا و پادکست و بلاگ رو می آورید ممکن است وارد یک دور باطل شوید و ماه ها محتوا تولید کنید اما چیزی برای فروش عرضه نکنید.
برخی مردم منتظرند تا به یک تعداد عظیم از مخاطب مثلا ۱۰۰۰۰ بازدید کننده یا ۱۰۰۰ عضو برسند و سپس یک محصول عرضه کنند. برخی نیز زمان کافی برای تولید محتوا و عرضه محصول را با هم پیدا نمی کنند.
برخی مدام با خود می گویند کسی محصول من را نخواهد خرید؛ کسی به این محصول علاقه ندارد و به همین دلیل از ارائه محصول می ترسند. آن ها می خواهند یک محصول کاملا بی نقص عرضه کنند به همین دلیل از کار کردن هراس دارند.
به هر دلیلی که باشد، نتیجه فاجعه بار است. اگر یک کسب و کار اینترنتی راه انداخته اید باید با بزرگ ترین ریسک خود رو به رو شوید، ریسک فروش نرفتن محصول. اگر ریسک نکنید و محصولی تولید نکنید چگونه می توانید بازخورد بازار و نظر مشتری راجع به آن را بدانید؟ علاوه بر این عرضه یک محصول حتی یک محصول شکست خورده یک فرصت عالی برای شما برای یادگیری (یادگیری فرآیند تولید محصول و توسعه آن، بازاریابی و امور مربوط به آن و …) است. چرا این فرصت را از خود دریغ می کنید؟

اگر منتظر هستید که اتفاق عالی رخ دهد تا کار خود را شروع کنید مثل این است که قبل از یک سفر ۶ کیلومتری منتظر سبز شدن همه چراغ ها باشید!

۲- حل کردن یک مشکل غیر مهم
اگر کسب و کار شما مشکل مهمی را حل کند دیگر نیازی به یافتن مشتری ندارید، مشتری شما را پیدا می کند، مثلا فرض کنید راه علاج سرطان را یافته اید!
اصلی ترین دلیل شکست استارت اپ های اینترنتی این است که مشکلی را حل می کنند که برای کسی مهم نیست! اگر محصول شما خریداری ندارد یا کسی برای آن چندان پولی نمی پردازد پس باید در کار خود بازنگری کنید. مشکلی که شما حل کرده اید برای کسی مهم نبوده است.

بزرگ ترین اشتباه استارتاپ ها این است که مشکلی را حل می کنند که کسی به آن برنخورده است! پاول گراهام

۳- به مشتریان گوش نکردن
از کجا متوجه می شوید که یک مشکل مهم را حل کرده اید یا نه؟ باید از مشتری بپرسید باید به حرف مشتری گوش کنید. نه تنها باید به حرف مشتریانی که از شما خرید کرده اند و راضی هستند گوش کنید بلکه باید باید به حرف مشتریان ناراضی و مشتریانی که پول نمی دهند گوش کنید. چرا مشتریان قدیمی از شما دل کنده اند؟ بدون مشتری کسب و کار شما محکوم به شکست است. پس باید به مشتری و حرف او گوش کنید. این سخن از بیل گیتس را برای بار هزارم گوشزد می کنم که:

مشتریان ناراضی شما بهترین منبع پیشرفت شما هستند.

۴- متمایز نبودن
در اکثر بازارها مشتریان گزینه های متفاوتی برای خرید دارند. اگر می خواهید فروش داشته باشید باید یک دلیل برای انتخاب شدن به مشتری بدهید.
اکثر اوقات نویسندگان بلاگ وارد یک موضوع محبوب و معروف می شوند و خیلی سریع کار دیگر نویسندگان برتر را کپی و تقلید می کنند. آن ها فکر می کنند اگر ”برای آن ها موثر بوده برای من هم مفید خواهد بود”
اما از دیدگاه مشتری و مخاطب به این مسئله نگاه کنید: اگر آن ها بلاگ و سایت شما را پیدا کنند از خود خواهند پرسید: چرا این وبلاگ ارزش وقت گذاشتن را دارد؟ قبل از اینکه از سایت شما خارج شوند باید به این سوال پاسخ دهید. اگر سایت شما یک نسخه سطح پایین از یک سایت خوب و موفق است نباید انتظار جذب مخاطب و مشتری را داشته باشید. حتی اگر از سایت اصلی بهتر هم باشید نباید انتظار موفقیت داشته باشید، “بهتر” یک واژه نسبی است؛ برای موفقیت باید متمایز و متفاوت باشید. اگر متفاوت باشید می توانید توجهات زیادی را جلب کنید

۵- انتخاب موضوعی که دوست ندارید
مسیر کارآفرینی و راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی نوپا با مشکلات زیادی سنگ فرش شده است. اگر واقعا عاشق کاری که می کنید نباشید به زودی در برابر مشکلات تسلیم خواهید شد. تفاوت زیادی بین کسانی که کار خود را دوست دارند و کسانی که کار خود را دوست ندارند وجود دارد. لزوما نباید کار شما اولین علاقه شما باشد اما باید به خوبی آن را دوست داشته باشید.
نباید از خود بپرسید مردم و بازار چه چیزی را دوست دارند؛ باید بپرسید من چه چیزی را دوست دارم؟ به چه کاری علاقه دارم؟ اگر کار مورد علاقه خود را انتخاب کنید خستگی ناپذیر کار خواهید کرد و خلاقیت در کار شما نمایان خواهد شد.

تنها راه انجام دادن یک کار بزرگ این است که عاشق آن باشی. استیو جابز

۶-شروع کردن با انتظارات اشتباه
کارآفرینی آسان نیست و سریع هم جواب نخواهد داد.
در حین کارآفرینی نخواهید توانست دور دنیا سفر کنید، کار تمام وقت خود را باید رها کنید و سخت کار کنید، احتمالا سالهای اول سود چندانی نخواهید کرد. با خیال سود فراوان و یک شبه ثروتمند وارد نشوید که به زودی متوجه تفاوت دید خودتان با واقعیت خواهید شد. موفقیت یک شبه وجود ندارد. با این بازار رقابتی باید همیشه سخت کار کنید. فرصتی برای جشن گرفتن وجود ندارد.
از کارآفرینانی که کاری شبیه شما انجام داده اند بپرسید چه استرس و رقابتی را پشت سر گذاشته اند. حال از خود بپرسید آیا آمادگی روحی و فنی این کار را دارید؟ آیا می توانید از پس فشار راه اندازی یک کسب و کار برآیید؟

۷- بیش از حد فکر کردن و کاری نکردن
برخی کارآفرینان اینترنتی که دنبال عرضه یک محصول کاملا بی نقص هستند همیشه درگیر فکر کردن هستند و کمتر کار می کنند. اگر نسبت نسبت عمل به فکر شما کمتر از ۸۰ درصد است دست از فکر کردن بردارید همین امروز مشغول به کار شوید. یک کار شکست خورده هزاران بار بیشتر از یک فکر عالی نتیجه می دهد.

۸- تنها کار کردن
شما کامل نیستید، همه کارها را بلد نیستید، در واقع هیچ کدام از کارآفرینان بزرگ همه کارها را بلد نبودند. جک ما هنوز نمی تواند یک خط کد بنویسد! جابز بلد نبود یک برد کامپیوتری بسازد و پیر امیدیار توانایی مدیریتی زیادی نداشت.
شما با مردم کار میکنید، مردم را استخدام می کنید و به مردم می فروشید پس برای موفقیت با مردم همکاری کنید.
۱۰ اشتباه بزرگ در راه اندازی کسب و کار اینترنتی

همراهی با دیگر کارآفرینان شما را با مشکلات پیش رو آشنا می کند، ایده های جدید به شما می دهد، شما را از وجود مشکلات آگاه می کند و به شما دلگرمی میدهد. اگر تنها کسب و کار خود را راه انداخته اید از دیگران کمک بخواهید، مدیر بازاریابی، مدیر فنی و یا مدیر توسعه شرکت شما همراهان خوبی برای شما خواهند بود.
با دیگر کارآفرینان رابطه برقرار کنید و از کمک آن ها استفاده کنید، شاید منابع مالی و انسانی جدیدی به شما پیشنهاد شود. مطمئنا اتفاقات خوبی برای شما رخ خواهد داد.

۹-بلاگ یک کسب و کار نیست
بلاگ یک کسب و کار نیست، مجددا تکرار می کنم بلاگ یک کسب و کار نیست!
بزرگترین آفت تولید محتوا، تولید محتوا است! تولید محتوا بهترین راه برای تبلیغ است اما صرف تولید محتوا درآمدزا نیست. داشتن یک بلاگ یا یک شبکه اجتماعی یک ابزار فوق العاده برای به اشتراک گذاشتن ایده ها و ارتباط با مردم و پیدا کردن مخاطب است، اما عرضه محتوی رایگان یک کسب و کار نیست یک راه برای پیدا کردن نفوذ و یافتن مخاطب است.
اگر می خواهید وبلاگ شما به یک کسب و کار تبدیل شود به تبلیغات در وبلاگ خود دلخوش نکنید، به یک بیزنس پلن عالی برای کسب درآمد نیاز دارید.

۱۰- شروع نکردن
کسانی که از جای خود تکان می خورند گاهی شکست می خورند اما کسانی که هرگز تکان نمی خورند همیشه شکست می خورند.
شما هم حتما دوستی دارید که می گوید نمی شود مثل استیو جابز شد و همه کسب و کارهای نوپا شکست می خورند. اجازه ندهید ترس از شکست باعث شود شما هرگز کاری را شروع نکنید. اگر شروع نکنید هیچ شانسی برای پیروزی ندارید. بله قبول دارم که بسیاری از کسب و کارهای نوپا شکست می خورند و اکثر کارآفرینان چند بار کاملا شکست خورده اند اما اگر شکست وجود نداشته باشد پیروزی ارزشی ندارد.
اشتباهات بهترین منبع برای یادگیری و بهترین وسیله تصحیح اشتباهات هستند. از اشتباه کردن و شکست خوردن نترسید بلکه به استقبال آن بروید. با امید کار خود را شروع کنید و اگر هم شکست خورید باز تلاش کنید.


منبع: سایت دانشگاه تهران