تبیان، دستیار زندگی

اتاق کودک را مانند یک خانه بچینید!

تقسیم کردن یک اتاق بین دو کودک، ‌مساله غیرعادی نیست و در بسیاری از خانواده‌ها وجود دارد. اگر بچه‌ها از نظر سنی به هم نزدیک باشند،‌ کار بهتر پیش می‌رود.هر کودک باید تختخواب و کمد جداگانه خودش را داشته باشد تا بتواند اسباب‌بازی‌ها و وسایل خود را در کمد شخصی‌اش بگذارد. فضای خالی برای بازی بین هر دو مشترک است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اتاق کودک، تختخواب، زیبایی، اسباب بازی


معمولا یک کودک مدرسه نمی‌تواند با خواهر یا برادر کوچک‌تر، اتاقی را به صورت مشترک استفاده کند.برای ایجاد صلح و آرامش در خانه در چنین شرایطی می‌توان تدبیری اندیشید و فضای اتاق را دو قسمت کرد.مثلا وسایل بچه بزرگ‌تر را در بخشی از اتاق بگذارید که بچه کوچک‌تر به آنها دسترسی نداشته باشد.
می‌توان از یک پرده جذاب و زیبا که هم به اتاق جلوه بیشتری می‌دهد و هم آن را به دو بخش تقسیم می‌کند، استفاده کرد. یعنی یک بخش برای نوزاد و یک بخش برای کودک بزرگ‌ترتان.
تختخواب مسافرتی فکر خوبی برای اتاق خواب دو نفره است.وقتی که فقط یک تختخواب در اتاق است و چالشی برای اینکه کدام یک در تختخواب بخوابند به وجود می‌آید، ‌می‌توانید از تختخواب سفری استفاده کنید.در اینجا جای کافی برای بازی کردن و انجام برخی فعالیت‌های دیگر نیز وجود دارد.

میز و صندلی
یک میز و صندلی سِت و مناسب سایز کودک،‌ فضای جذاب و مناسبی را برای او ایجاد می‌کند.
او در این نقطه از اتاقش می‌نشیند و با امنیت با وسایلی که دوست دارد،‌ بازی می‌کند،‌ نقاشی می‌کشد،‌ ماژیک‌هایش را می‌ریزد،‌ خمیر بازی می‌کند و ... .
یک میز و صندلی بچگانه در اتاق کودک،‌ برای مهمانی گرفتن‌های کودک نیز مناسب است.مثلا مهمانی چای با خرس‌ها و بقیه اسباب‌بازی‌های کوچکش حتی بهترین مکان برای این است که کودک در آرامش بنشیند و غذایش را بخورد.
این روزها این مدل از میز و صندلی‌ها به راحتی همه جا در دسترس هستند. می‌توانید نوع چوبی‌اش را بخرید و یا اینکه اگر مدل قدیمی است، سطح آن را رنگ کنید تا جدید شود.
به این ترتیب می‌توانید از رنگ مناسب اتاق خواب کودک‌تان و رنگی که دوست دارد و ترجیح می‌دهد، ‌استفاده کنید.میز و صندلی‌های پلاستیکی هم مناسب اتاق کودک و سبک هستند و معمولا ایمنی بالاتری دارند و به راحتی هم آسیب نمی‌بینند.

افزایش اعتماد به نفس
محققان می‌گویند که استفاده از میز و صندلی برای کودکان خردسال به آنها احساس اعتماد به نفس و استقلال بیشتر می‌دهد و با این کار حس احترام به نفس و عزت به خویشتن در آنها بالاتر می‌رود.
بچه‌ها از اینکه مبلمان خاص سن و سال خودشان داشته باشند،‌ بسیار ذوق‌زده می‌شوند.
اگر می‌خواهید وقت بازی کردن کودک‌تان، چشم‌تان به او باشد یک میز و صندلی بچگانه برای او تهیه کنید و گوشه اتاقش و یا یک گوشه آشپزخانه بگذارید تا بتوانید هر وقت خواستید، ‌او را ببینید.

قابلیت تمیز کردن
بهتر است مبلمانی بخرید که محافظ داشته باشد و به راحتی هم سطح آن تمیز شود. از محصولات حاوی مواد شیمیایی و سمی پرهیز کنید.
اگر تصمیم گرفته‌اید بخشی از مبلمان اتاق کودک‌تان مثلا صندلی‌اش را رنگ کنید، بهتر است از رنگ‌های نیمه روغنی استفاده کنید تا تمیز کردن آنها راحت‌تر باشد.

چراغ خواب اتاق کودک خردسال
اگر مبله و رنگ کردن اتاق خواب تمام شده، حالا باید به فکر نورپردازی آن باشید. نور در اتاق الزامی است.
نور شب باید مناسب شب باشد و نور روز هم برای روز. شما برای مدتی کودک را در اتاقش می‌گذارید تا بازی کند و خودتان در جای دیگری مشغول کارتان می‌شوید،‌ پس لازم است که اتاق نور کافی داشته باشد.
ترس از تاریکی در این سنین بسیار رواج دارد. پس شب‌ها نور اتاق خواب الزامی است.
برای زمانی که قصه می‌گویید و کتاب می‌خوانید هم نور مناسب لازم است.
کنار تختخواب یا یک مبل راحتی از قرار دادن لامپ و روشنایی روی میز بازی کودک اجتناب کنید.
در عوض می‌توانید روشنایی را روی دیوار نصب نمایید.
برای شب‌ها که می‌خواهید برای کودک‌تان قصه بگویید، حتما یک چراغ خواب کنار تختخوابش بگذارید.
می‌توانید یک لوستر شبیه این در سقف اتاق کودک نصب کنید.
او از طرح‌ها و رنگ‌های شاد لذت می‌برد و نور چراغ اتاق را به اندازه کافی روشن می‌کند.
منبع: زندگی انلاین


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.