تبیان، دستیار زندگی

دستت را به من بده،‌ رهایم نکن!

«رسول تولایی به عنوان بزرگ‌تر، محبوب و مورد اعتماد چند خانواده است؛ این ارتباط به واسطه بازخوانی گذشته خدشه‌دار می‌شود. خانواده‌ها هر کدام با مشکلاتی مواجه می‌شوند و در پی یافتن مقصر اصلی هستند.» این خلاصه قصه سریال شبک سوم سیما در ماه مبارک رمضان است. رهایم نکن با نام قبلی دستت را به من بده به نویسندگی و کارگردانی محمد مهدی عسگرپور و تهیه‌کنندگی علی پورکیانی از امشب ساعت 45/20 آغاز می‌شود و در 29 قسمت تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رهایم نکن

از «نقطه اوج» تا «رهایم نکن»


محمدمهدی عسگرپور برای مخاطبان تلویزیون آشناست. شاید خیلی‌ها اولین کار تلویزیونی او را به یاد نیاورند؛ سال 1371 که «نقطه اوج» را در مورد یک جانباز ساخت، کم‌کم پا به صدا و سیما گذاشت و احتمالا مخاطبان تلویزیون او را با دو کار اخیرش یعنی «شیدایی» و «نفس گرم» بیشتر بشناسند، سریال‌هایی که توانستند بینندگان را پای قاب جادو بنشانند و نشان دهند عسگرپور بخوبی نبض مخاطب را در دست دارد. او این بار هم در ماه رمضان با «رهایم نکن» مهمان سفره‌های افطار ایرانیان شده است.

عسگرپور در مورد سریالش به جام‌جم گفت این مجموعه به وجوهی از مساله خانواده می‌پردازد که پیش از این هیچ‌گاه یا کمتر در تلویزیون به نمایش درآمده است.


مهمان ویژه رمضان


تهیه‌کننده رهایم نکن درباره نحوه آغاز همکاری‌اش با عسگرپور در این سریال به جام‌جم می‌گوید: من و آقای عسگرپور مدت‌ها بود تمایل داشتیم با یکدیگر کار کنیم. ایشان طرحی را آوردند که به تائید تلویزیون رسید، اما قرار نبود برای ماه رمضان ساخته شود. در مراحل پایانی نگارش متن، به ما اطلاع دادند سریع‌تر کلید بزنید و کار را برای ماه رمضان برسانید. در واقع دی ماه 95 این طرح تصویب شد، در مرداد 96 وارد مرحله پیش تولید شدیم و در شهریور کلید زدیم.

او ادامه می‌دهد: این مجموعه برای 37 قسمت، ‌42دقیقه‌ای طراحی شده بود، اما چون ماه رمضان امسال 29 روز است و روز آخر آن مصادف با افتتاحیه جام جهانی است، نظر مدیران این بود که سریال‌ها با پخش مسابقات جام جهانی تلاقی پیدا نکند. ما موظف شدیم تا 28 رمضان سریال را تمام کنیم و به همین خاطر از یک شب زودتر از رمضان پخش را شروع می‌کنیم.

پورکیانی از پخش شدن سریالش در ماه مبارک رمضان راضی است. او می‌گوید: پخش یک مجموعه در ماه رمضان،‌ فرصت تحریک‌آمیزی است و من از این حیث خوشحالم. مشکل ما فقط این بود که همیشه شش ماه دوم سال، به دلیل کوتاه‌تر بودن روزها، تولید سخت‌تر است، ولی پس از انتخاب مجموعه برای پخش در ماه مبارک رمضان فرصت تعلل نداشتیم و باید کار را شروع می‌کردیم.

به طور کلی رهایم نکن به دلایل مختلف برای من تجربه‌ای چالش‌برانگیز و در عین حال شیرین بود. این سریال پر لوکیشن و پر بازیگر است که در استان‌های تهران، گیلان و اردبیل تصویربرداری شده است.


یک فرصت طلایی


نیما یا بایرام خندوانه، بازیگری تئاتر را بارها تجربه کرده است، اما در قاب سیما با ایفای نمایش‌های کوتاه کمدی در برنامه خندوانه شناخته می‌شود. او نخستین حضورش در یک سریال تلویزیونی را نه با یک اثر کمدی بلکه در رهایم نکن و در قامت شخصیت امیر که به قول این بازیگر یک جوان معمولی و امروزی است تجربه کرده است. دنیا مدنی تا امروز در پشت صحنه آثار نمایشی متعددی حضور داشته و در سینما نیز نقش‌آفرینی کرده، اما نقش فرناز در سریال رهایم نکن، نخستین تجربه تلویزیونی او در مقام بازیگر است؛ فرصتی طلایی برای آشنا شدن بیشتر مخاطبان با او. مدنی درباره حضورش در این سریال و ارتباط با مخاطبان پرشمار تلویزیون به خبرنگار جام‌جم می‌گوید: پیشنهاد بازی در این سریال برای من یک فرصت بود که اگر آن را قبول نمی‌کردم این شانس را از خودم گرفته بودم. کار کردن با آقای عسگرپور به عنوان کارگردانی با تجربه و حرفه‌ای همیشه پیش نمی‌آید. اساسا حضور در تلویزیون و ارتباط با مخاطبان گسترده آن و همچنین بازی در سریال‌های رمضانی که معمولا بینندگان زیادی دارند، فرصتی طلایی است. وقتی تماشاگر در داخل خانه بازیگر را تماشا می‌کند، همه چیز برایش ملموس‌تر است و حس همذات‌پنداری بیشتری دارد. به مدت 30 شب، هر شب با تماشاچی بودن فرصت خوبی برای بازیگر است تا بتواند خودش را از جنبه‌های گوناگون بشناسد.


یک نقش متفاوت


مارال فرجاد، در «رهایم نکن» نقش شهره (دختر حاج آقا با بازی امین تارخ) را بر عهده دارد. او درباره نقشش به جام‌جم گفته است: غیر از تمایل برای همکاری با آقای عسگرپور، حضور آقای تارخ باعث شد ترغیب شوم در این مجموعه حضور داشته باشم. امین تارخ را از بچگی به عنوان یک بازیگر جذاب و کاربلد دوست داشتم و وقتی فهمیدم نقش مقابل شهره را ایشان بازی می‌کنند بیشتر برای پذیرش این نقش راغب شدم.

یک ترکیب جذاب


امین تارخ در سریال جراحت به کارگردانی محمد‌مهدی عسگرپور، در ماه رمضان سال 1389 نقش «بزرگ» را ایفا می‌کرد و در رهایم نکن به شخصیت حاج رسول جان بخشیده است. به نظر می‌رسد جراحت و نقش بزرگ هنوز در خاطر مخاطبان سیما مانده باشد؛ باید نشست و دید که عسگرپور و تارخ می‌توانند آن موفقیت را در کنار یکدیگر تکرار کنند و ضمن آن حرف تازه‌ای برای گفتن داشته باشند؟

فریبا متخصص، بازیگر کهنه‌کار سینما، تئاتر، رادیو و تلویزیون در نقش آذر، یکی دیگر از بازیگران اصلی این مجموعه است که مقابل امین تارخ بازی می‌کند.

محمدرضا هدایتی در این سال‌ها غیر از سریال در چشم باد، کمتر در نقش‌های غیرکمدی ظاهر شده است و بیشتر به عنوان بازیگر کمدی با تیپ‌سازی‌های جذاب از پیرمردهای متفاوت در سریال‌های مهران مدیری شناخته می‌شود. این بازیگر یکی از انتخاب‌های جالب و دور از ذهن برای ایفای نقش برادر حاج رسول در رهایم نکن است.

مریم بوبانی و معصومه قاسم‌پور نقش خواهرهای حاج رسول را ایفا می‌کنند و بازیگران دیگری چون نیما شعبان‌نژاد، کاظم هژیر آزاد، دنیا مدنی، مارال فرجاد و بابک بهشاد نیز در این مجموعه حضور دارند.

رگه‌هایی از عشق و مذهب


«رهایم نکن» هم از عشق می‌گوید هم از مذهب؛ همین به اندازه کافی می‌تواند بینندگان سر سفره افطار را برای دیدن فیلم ترغیب کند. علی پورکیانی، تهیه‌کننده سریال به ما گفته است قصه سریال درباره خانواده‌ای متشکل از یک بزرگ‌تر و چند خواهر و برادر است که مشکلاتی دارند و داستان ضمن به تصویر کشیدن این مسائل، به گذشته افراد نقب می‌زند. او البته توضیح می‌دهد که سریال در ماه رمضان نمی‌گذرد، اما حال و هوایش «روزه‌دارپسند» است. پورکیانی تاکید می‌کند: «گمان می‌کنم درگیر شدن مخاطب با سریال او را از هیاهوی زندگی بیرون می‌کشد و به اندیشیدن درباره خود و زندگی‌اش از زاویه‌ای تازه وا می‌دارد.»

منبع: جام جم /نوشین مجلسی