تبیان، دستیار زندگی

بیست و ششم اردیبهشت در آینه تاریخ معاصر ایران

امروز چهارشنبه بیست و ششم اردیبهشت 1397 هجری خورشیدی، بیست و نهم شعبان 1439 هجری قمری، شانزدهم می 2018 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رخداد
26 اردیبهشت 1365
ارتش عراق پس از عملیات والفجر 8، اشغال دوباره مهران را در دستور کار خود قرار داد تا به نوعی فتح فاو را تحت تاثیر قرار دهد. دشمن با این اندیشه، سپاه دوم خود را با بیشترین توان، وارد عمل و عملیات ثار الابطال(خون خواهی قهرمانان) را با اجرای آتش سنگین از چند محور آغاز کرد.

26 اردیبهشت 1357
دولت آمریکا پیشنهاد فروش 11 فروند جنگنده اف 14 به ارزش 170 میلیون دلار به ایران را به کنگره آن کشور فرستاد.

26 اردیبهشت 1355
در جریان درگیری میان ماموران کلانتری با افراد مسلح در خیابان میرداماد تهران، 11 تن مسلح و چهار مامور انتظامی از جمله سرهنگ غلامعلی فرداد رئیس کلانتری قلهک کشته شدند.

26 اردیبهشت 1350
ملک فیصل پادشاه عربستان سعودی برای یک دیدار رسمی وارد تهران شد.

26 اردیبهشت 1348
آیت‏اللَّه حاج شیخ احمد اهری عالم ربانی و سرپرست حوزه علمیه تبریز و صاحب آثار حاشیه بر مکاسب، بر رسایل، رساله در اجتهاد و رساله‏ای در قاعده لاضرر در 81 سالگی درگذشت.

26 اردیبهشت 1342
محمدرضا پهلوی تلاش کرد با تهدید علنی به بازداشت علمای قم، صدای اعتراض آنان را خاموش کند. او با علم به اینکه در این جریان تعداد زیادی از مردم به مبارزه بر می خیزند و کشته می شوند، بیان داشت: این کاری است که چاره ای نیست و خواهد شد.

26 اردیبهشت 1330
رزمناو انگلیسی با نام ورن پس از اعلام ملی شدن صنعت نفت ایران، وارد خلیج فارس شد. یک ناو جنگی دیگر این کشور نیز در 14 اردیبهشت وارد آب های منطقه شده بود.

26 اردیبهشت 1321
نخستین فرودگاه کشوری در قلعه مرغی تهران گشایش یافت. زمین قلعه مرغی هفتم تیر 1301 هجری خورشیدی به دنبال درخواست انگلیس برای ورود دو فروند هواپیما به تهران و تعیین محلی برای فرود آنها، برای این منظور اختصاص یافته بود.

26 اردیبهشت 1307
دولت ایران با درخواست فیلیپ هافمن وزیر مختار آمریکا در تهران برای آزاد بودن میسیونرهای آموزشی آن کشور در انجام آنچه که اقدامات آموزشی و عام المنفعه خوانده شده، موافقت کرد.

26 اردیبهشت 1302
سفارت آمریکا در تهران از دولت ایران خواست یک نسخه از قانون و مقررات مربوط به پژوهش هایی که در زمینه اشیاء و اثرهای عتیقه موجود در ایران وجود دارد، برای آن سفارت ارسال کند.

26 اردیبهشت 1300
نیروهای نظامی روسی، روستاهای سرحدی مغان را بمباران کردند. وزارت امور خارجه ایران در نامه ای اعتراضی به سفارت روسیه خواستار جلوگیری از این اقدام های خشونت آمیز شد.

26 اردیبهشت 1299
نیروهای بلشویک روسیه با 13 فروند کشتی جنگی به بندر انزلی حمله کردند. بهانه این اقدام، پیشگیری از پناه دادن به کشتی های جنگی مخالفان بلشویک ها بود. عصر همان روز، به دنبال این تجاوز دولت ایران با اعتراض به دولت بلشویکی روسیه، به مجمع اتفاق ملل شکایت کرد و خواستار برپایی مجمع عمومی و رسیدگی به تجاوز بلشویک ها شد.