تبیان، دستیار زندگی

هوشمندانه‌تر ورزش کنید

هر روز، ساعاتی را به فعالیت‌های ورزشی اختصاص دهید. نمی‌توانید جسته گریخته و کم ورزش کنید و توقع نتیجه هم داشته باشید. برای ورزش‌تان برنامه بریزید و آن را دنبال کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تناسب اندام
نشستن طولانی‌مدت ظلمی است که تقریبا همه‌ی ما، هر روز در حق خودمان می‌کنیم. اما برای آن دسته از افراد شاغل که راه گریزی از نشستن پشت میز ندارند، راهکارهایی وجود دارد. طبق تحقیقات انجام شده، نشستن طولانی‌مدت، با شماری از خطرات همراه است، از جمله چاقی و سندروم متابولیک که مجموعه‌ای از بیماری‌ها به شمار می‌آید. ناگفته نماند که نشستن بیش از حد، خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی-عروقی و سرطان را هم بالا می‌برد.

تناسب اندام و بهبود سلامتی چیزی است که بسیاری از مردم خواهان آن هستند، اما حفظ یک رژیم غذایی اثربخش برای آنها کار دشواری است. روش‌های ساده‌ای که در این مقاله به آنها می‌پردازیم، به شما کمک می‌کند یک برنامه‌ی ورزشی را آغاز کنید که شما را قادر به انجام و ادامه‌ی آن می‌کند. وقتی حوصله‌ی رفتن به باشگاه ورزشی را ندارید، در خانه ورزش کنید.

جنب و جوش خود را بیشتر کنید

اگر در مدرسه یا محل کار مجبور به نشستن طولانی مدت هستید، پس پاها و بدن‌تان را تکان دهید، اما این کار را به صورت مداوم مانند یک پاندول انجام ندهید. اگر امکان دارد از جای خود بلند شوید و کار مختصری انجام دهید، مثلا مدادتان را با مدادتراش تیز کنید، چند بار سرفه کنید یا چند دقیقه از اتاق بیرون بروید و آبی بنوشید.

تصمیم بگیرید به جای آسانسور از پله استفاده کنید. اگر طبقات زیاد است، حداقل نیمی از مسیر را به کمک آسانسور و نیم دیگر را با پله طی کنید.



اگر می‌خواهید هیکل متناسبی داشته باشید، اما وقت رفتن به باشگاه ورزشی را ندارید، پس حداقل باید تکانی به خودتان بدهید و تحرکی داشته باشید. ماشین‌تان را در یک نقطه‌ی دور پارک کنید تا برای رسیدن به محل کارتان، مجبور شوید بیشتر راه بروید. روش‌های زیادی برای افزایش حرکت و فعالیت وجود دارند و این روش‌ها اصلا وقت‌گیر یا گران نیستند.

از میز تحریرهای بلند (تعبیه‌ شده برای ایستادن پشت میز) و میز تحریرهای تردمیلی استفاده کنید، یا به جای صندلی، از توپ‌های بزرگ ورزشی برای نشستن استفاده کنید. در خانه به موسیقی مورد علاقه‌تان گوش دهید، اما بی‌حرکت نمانید و همزمان با آن کاری انجام دهید، مثلا غذا بپزید، لباس‌های شسته شده را تا کنید یا با دوچرخه‌ی ثابت رکاب بزنید. تمرین قدم بالا/قدم پائین (پا گذاشتن روی یک سطح کمی مرتفع و پایین آمدن از آن) را به صورت مکرر و برای مدت قابل‌توجهی ادامه دهید.
تا حاضر شدن غذای‌تان، تمرین اسکات کنید یا روی پنجه‌ی پا قدم بزنید.

تمرین‌های هوازی (ایروبیک) انجام دهید

تمرین‌های هوازی بیشتر از تمرین‌های دیگر، ضربان قلب را بالا می‌برند. این ورزش‌ها، توانایی بدن برای کنترل فشارهای فیزیکی را بهبود می‌بخشند و در سلامت بیشتر نقش دارند. اگر هدف شما کاهش وزن باشد، این تمرین‌های هوازی به شما در رسیدن به این هدف کمک می‌کنند، اما اگر هدف شما تناسب اندام است، این گونه ورزش کردن مسلما برای شما ضروری است.
دوچرخه‌سواری یک روش عالی برای ورزش و انگیزه‌ی خوبی برای بیرون رفتن است.
آهسته دویدن یا سریع راه رفتن، هر کدام تمرین‌های ساده‌ و ارزانی هستند.
شنا کردن روش خوبی برای حرکت دادن کل اعضای بدن است.
اگر خواهان تناسب اندام هستید، باید هر روز، ساعاتی را به فعالیت‌های ورزشی اختصاص دهید. نمی‌توانید جسته گریخته و کم ورزش کنید و توقع نتیجه هم داشته باشید. برای ورزش‌تان برنامه بریزید و آن را دنبال کنید.

برای ورزش کردن یک همراه پیدا کنید
تحقیقات نشان می‌دهد اگر دوست و همراهی باشد که پا به پای شما ورزش کند و به شما انگیزه دهد، دنبال کردن هدف و رسیدن به تناسب اندام آسان‌تر خواهد شد. از پله استفاده کنید. در صورت امکان، هنگام کار با کامپیوتر، بایستید و در ساعت ناهار، دور ساختمان محل کارتان، کمی قدم بزنید.

ورزش کنید
حداقل یک ساعت در روز، ورزش کنید و این کار را به هدف خود تبدیل کنید. نیازی نیست یک ساعت متوالی ورزش کنید. حتما طوری ورزش کنید که هر بار، ضربان قلب شما حداقل ده دقیقه بالا برود. ورزش‌های نمونه‌ی زیر را هر روز انجام دهید:

پس از برخاستن از خواب، نرمش پ انجام دهید. اگر قبل از رفتن به سر کار، زمان دارید، نیم ساعت آهسته بدوید. پس از تمام شدن روز کاری و رسیدن به خانه، نیم ساعت با دوچرخه‌ی ثابت یا متحرک رکاب بزنید.