تبیان، دستیار زندگی

سِر دلبران، بچه مهندس و رهایم نکن

معرفی سریال‌های رمضانی

کدام سریال‌ها برای پخش در ماه مبارک رمضان انتخاب شدند؟ این گزارش شما را با مجموعه‌های نمایشی رمضان 97 آشنا می‌کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سر دلبران

برخلاف روال معمول سریال‌های مناسبتی که معمولا در دقیقه نود نهایی می‌شوند، رمضان امسال سریال‌ها زودتر به مرحله تولید رسیدند. البته باز هم تغییرات لحظه آخری در کنداکتور پخش شبکه‌ها وجود داشت و نهایت سه سریال «سِر دلبران»، «بچه مهندس» و «رهایم نکن» برای پخش در شب‌های ماه مبارک رمضان معرفی شدند. با توجه به اینکه تلویزیون امسال زمان بیشتری را صرف تولید مجموعه‌های نمایشی کرده است باید دید این دور شدن از شتابزدگی چه قدر در متن کار اثرگذار بوده.

در ادامه معرفی کوتاهی داریم از داستان، سابقه کارگردان و اطلاعاتی از سریال‌های تدارک دیده شده برای نمایش در ماه مبارک رمضان:
 

سِر دلبران/ شبکه یک/ ساعت 22:15

نویسنده: حسین حسنی/ کارگردان: محمدحسین لطیفی

بازیگران: برزو ارجمند، فرهاد قائمیان، متین ستوده، محمد کاسبی، اسماعیل محرابی و بهاره افشاری

خلاصه داستان: «سرّ دلبران» روایتی اجتماعی درباره مسجد و نقش محوری آن دارد. این مجموعه با ترسیم روابط اجتماعی یک محله، روی نقش مسجد و امام جماعت در حل و فصل مشکلات روزمره مردم تمرکز می‌کند. داستان این سریال درباره یک روحانی است که با ورود به محله‌ای در یزد درگیر ماجراهای پیچیده‌ای می‌شود.

درباره سریال: ابتدا قرار بود «سر دلبران» در ماه رمضان ۹۶ روی آنتن برود، اما کار به اتمام نرسید و تصمیم بر این شد که ساخته محمد حسین لطیفی رمضان سال ۹۷ از تلویزیون پخش شود. تصویربرداری سریال به طور کامل در شهر یزد انجام شده، ترانه تیتراژ را روزبه بمانی سروده است و کارن همایونفر آهنگسازی این قطعه را انجام داده است. این سریال از تولیدات سازمان هنری رسانه‌ای اوج است و محمدرضا شفیعی تهیه کنندگی کار را برعهده داشته. «سِر دلبران» در ۳۰ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای تولید شده است و از اول ماه مبارک رمضان هر شب حوالی ساعت ۲۲:۱۵ از شبکه یک سیما پخش خواهد شد.

درباره کارگردان: لطیفی سریال سازی در تلویزیون را در فضاهای متفاوتی تجربه کرده است. با «دودکش» و «پادری» سریال کمدی ساخته در «تنهایی لیلا» داستانی عاشقانه را روایت می‎کند، سریال تاریخی را با «نردبام آسمان» تجربه کرده و ... . اما در میان سریال‌های او چند سریال رمضانی وجود دارد که «صاحبدلان» مهمترین آن‌هاست؛ سریالی که رمضان 85 روی آنتن رفت و مورد توجه قرار گرفت آنقدر که بارها از شبکه‌های مختلف بازپخش شد.

موفق می‌شود؟ اگر لطیفی با همان فرمان «صاحبدلان» سراغ «سِر دلبران» رفته باشد باید منتظر یک سریال خوب دیگر باشیم. از طرفی همراهی نام سازمان اوج در تولید سریال می‌تواند در نتیجه کار اثرگذار باشد. اینکه این همراهی کمک کننده است یا حاشیه ساز باید تا زمان پخش سریال صبر کرد.
بچه مهندس

 بچه مهندس/ شبکه دو/ساعت 21:30

نویسنده: سجاد ابوالحسنی /کارگردان: علی غفاری

بازیگران: پرویز پورحسینی، بهناز جعفری، محمد کاسبی، ساناز سعیدی، بهاره رهنما، برزو ارجمند، اندیشه فولادوند ،کریم اکبری مبارکه، نفیسه روشن، سوگل طهماسبی، عباس جمشیدی فر، مریم خدارحمی، افشین سنگ چاپ، طوفان مهردادیان

خلاصه داستان: زندگی پسری را در نیمه‌های دوم دهه شصت روایت می‌کند که در کودکی رها شده و در پرورشگاه بزرگ می‌شود. این داستان در سه فاز کودکی، نوجوانی و جوانی شخصیت اصلی می‌گذرد.

درباره سریال: فیلمبرداری کار اوایل آبان ماه 96 کلید خورد. لوکیشن اصلی این سریال پرورشگاهی است که در بوستان ولایت دکورسازی شده و با توجه به مضمون داستان و اینکه در سه دوره روایت می‌شود از سریال‌های پر بازیگر است. «بچه مهندس» یک درام اجتماعی است، فاز اول داستان که قرار است در ماه رمضان ببینیم در سال 64 اتفاق می‌افتد و در فازهای بعدی به دوران فعلی می‌رسیم. اولین قسمت سریال از روز پنجشنبه بیست و هفتم اردیبهشت ساعت 21:30 از شبکه دو سیما پخش خواهد شد.

درباره کارگردان: بچه مهندس اولین تجربه سریال سازی علی غفاری است. او پیش از این در سینما حضور داشته و ساخت «استرداد» در ژانری تاریخی مهمترین اثر او محسوب می‌شود. «ابوزینب» آخرین ساخته غفاری است که با موضوع مقاومت مردم لبنان در سال 93 تولید شد.

موفق می‌شود؟ در کنار دو سریال دیگری که قرار است در ماه مبارک رمضان پخش شود «بچه مهندس» فضای متفاوت‌تری دارد. محتوای داستان بیشتر با مخاطب کودک و نوجوان سروکار دارد، به همین جهت پیش بینی می‌شود کمتر از دو سریال دیگر دیده شود.
رهایم نکن

رهایم نکن/ شبکه سه/ساعت 20:45

نویسنده و کارگردان: مهدی عسگرپور

بازیگران: امین تارخ، فریبا متخصص، محمدرضا هدایتی، مریم بوبانی، مارال فرجاد، نیما شعبان نژاد، دنیا مدنی، بابک بهشاد، علی استادی، معصومه قاسمی پور، شیرین آقاکاشی، رحمان باقریان، کاظم هژیرآزاد، حسین ملکی

خلاصه داستان: موضوعی خانوادگی دارد و درباره چالشی است که حاج رسول شخصیت اصلی داستان با گذشته‌اش پیدا می‌کند. رسول تولایی به عنوان بزرگتر، محبوب و مورد اعتماد چند خانواده است. این اعتماد به واسطه بازخوانی گذشته خدشه‌دار می‌شود. خانواده‌هایی که هر کدام با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند و در پی یافتن مقصر اصلی هستند.

درباره سریال: ابتدا نام سریال «دستت را به من بده» بود اما اواخر کار به «رهایم نکن» تغییر نام داد. یک سریال پر لوکیشن که در نقاط مختلف تهران و بخشی هم در لاهیجان فیلمبرداری شده است. این مجموعه 37 قسمتی از مرداد ماه سال گذشته جلوی دوریبین رفت، همزمان با تولید، کار تدوین هم توسط محمدحسین غضنفری انجام شده و درحال حاضر آخرین مراحل آماده سازی را پشت سر می‌گذارد.
از اخبار قابل توجه این سریال حضور نیما شعبان نژاد است که پیش از این او را در کاراکترهای طنز «خندوانه» دیدیم و اینجا قرار است در یک نقش جدی ظاهر شود. ترانه تیتراژ را روزبه بمانی گفته و احتمال زیاد خواننده آن احسان خواجه امیری است. «رهایم نکن» در 28 قسمت آماده شده و قرار است در شب‌های ماه مبارک رمضان هر شب ساعت 20:40 پخش شود.

درباره کارگردان: عسگر پور بیشتر با سریال‌های تلویزویونی‌اش شناخته می‌شود تا فیلم‌های سینمایی. او پیش از این مجموعه‌هایی چون «جراحت»، «شیدایی»، «نفس گرم» و «گل‌های گرمسیری» را کارگردانی کرده. از میان این سریال‌ها «جراحت» در ماه رمضان 89 پخش شد و مورد توجه قرار گرفت.

موفق می‌شود؟ سابقه کارگردانی عسگرپور در سریال‌های تلویزیونی در همراهی مخاطب تجربه موفقی بوده؛ مخصوصا در مورد سریال رمضانی «جراحت». با توجه به سابقه عسگرپور «رهایم نکن» می‌تواند از سریال‌های پر مخاطب باشد. در مورد محتوا و کیفیت آن بعد از پخش می‌شود نظر داد.