تبیان، دستیار زندگی

پوشش عجیب بازیگر زن «سه‌رخ» در کن حاشیه ساز شد

دوخت عجیب و دوز غریب،دور از وطن!

به کسی ربطی ندارد یا دارد،به هر حال شما مدافع هر کدام از این دو گزینه باشید، قطعا نمی توانید در قبال پوشش برخی از بازیگران ایرانی که در جشنواره های بین المللی حاضر می شوند،بی تفاوت بمانید. در واقع بعضی از این پوششها چنان نامتعارف و ناموزون با روال عرف اجتماع و حتی جامعه هنری هستند که ملاحظه کار ترین افراد را هم به اظهار نظر وامی دارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
دوخت عجیب و دوز غریب،دور از وطن

شنبه گذشته در جریان برگزاری مراسم فرش قرمز فیلم «سه‌رخ» جعفر پناهی در جشنواره کن،مدل لباس یکی از بازیگران ناشناخته آن سوژه جدیدی به دست کاربران در فضای مجازی داد.
لباس او بد یا خوب،هر چه که بود منجر به ارائه کلی کامنت و تحلیل شد. مرضیه رضایى با یک لباس سرهمی سیاه که دوخت دورگردنش هم شامل تکه ای همچون یقه رافل یا یقه ایستاده بود روی فرش قرمز به طرز مشهودی توی چشم قرار گرفت.بویژه آنکه بهناز جعفری دیگر بازیگر فیلم ترجیح داده بود تا لباس ساده ای را انتخاب کند که عبارت بود از یک مانتوی بلند مخمل و روسری قرمزی که تا پایین آن امتداد یافته. هر چند دیروز در مراسم نشست رسانه‌ای عوامل فیلم «سه‌رخ» پوشش بهناز جعفری هم محل بحث هایی قرار گرفت.
پیش از این پوشش دیگر بازیگران ایرانی نیز به طرح این پرسش دامن زده بود که واقعا چه متر و معیاری برای تعیین نوع پوشش بازیگران و هنرمندان ایرانی هنگام حضور در عرصه ها و رویدادهای جهانی باید مورد توجه قرار گیرد.در واقع چه خوشمان بیاید و چه نه،این چهره ها وقتی به عنوان سفیران فرهنگی و هنری کشور راهی چنین مجامعی می شوند، با انتخاب هر لباسی نمودی از سطح سلیقه و فرهنگ مردم شان را ارائه می دهند. با این وصف، آیا واقعها لباسهای برخی از این هنرمندان را می توان نمادی از پوشش مردم ایران دانست؟! آیا لباسهایی که بازیگرانی چون نوید محمدزاده یا همین مرضیه رضایى و یا قبلتر از آنان برخی بازیگران فیلم «گس» در جشنواره رم ۲۰۱۳ به تن کردند،سنخیتی با پوشش مرسوم ایرانی دارد؟!
حتی اگر قائل به آزادی حق انتخاب پوشش های نوگرایانه،غیرتکراری و خاص بازیگران در جشنوار ههای خارجی باشید،بی تردید در مواجهه با برخی از این پوششها انگشت حیرت به دهان خواهید برد.
شاید بد نباشد هنرمندان ایرانی پیش از آنکه جریان های افراطی و تمامیت خواه در پی ایجاد حصر و تنگناهای آزاردهنده در این باره بیفتند،خود از رویه ای معقول و منطقی پیروی کنند. رویه ای که در عین برخورداری از ایده های به روز و مبتنی بر زیبایی شناسی های چشم نواز،تعلق آنان را به فرهنگ و هنر بی بدیل ایرانی نیز یادآور شوند و بی هویت جلوه نکنند.

منبع : بانی فیلم