تبیان، دستیار زندگی

زیارتنامه ویژه امامزادگان (علیهم السلام)

خوب است به هر لفظى كه متضمن تعظیم و احترام باشد زیارت شوند و یا سوره های مباركه قرآن خوانده شود و ثواب آن را نثار آن قبور نمایند. اما سید اجل على بن طاوس(ره) در كتاب مصباح الزائر(2)دو زیارت از براى امامزادگان نقل نموده كه ما به جهت اختصار، زیارت نامه معروفه امامزادگان را در اینجا ذكر مى نمائیم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
زیارتنامه


دركشور پهناور جمهورى اسلامى ایران و در همه نواحی آن، بارگاهها و بقاع متبركه بسیارى از امامزادگان عالیمقام كه منسوب به امامان(علیهم السلام)هستند، دیده مى شود به خصوص در نواحى قم، كاشان، فارس و گیلان كه بسیار برقداست و معنویت آن دیار افزوده اند و شایسته است كه دوستان و ارادتمندان به خاندان پیامبر اكرم(ص) و براى اجر گذاشتن به مزد رسالت آن نبى اعظم، به زیارت قبور پربركت این اختران فروزان رفته و به هر عنوان شرعى كه مى خواهند تعظیم نمایند.
از اینروست كه مرحوم شیخ عباس قمى در كتاب مفاتیح الجنان(1)خود مى فرماید:”در زیارت امامزادگان عظام و شاهزادگان عالیمقام كه قبورشان محل فیوضات و بركات و موضع نزول رحمت و عنایت الهیه است و علماى اعلام تصریح به استحباب زیارت قبور ایشان فرموده اند، و بحمدالله تعالى در غالب بلاد شیعه قبورشان موجود و بلكه در قرى و بریه و اطراف كوهها و دره ها پیوسته ملاذ در ماندگان و ملجأ و اماندگان و پناه مظلومین و موجب تسلى دلهای پژمردگان بوده و خواهند بود تا یوم قیامت و از بسیارى از ایشان كرامت وخوارق عادات هم مشاهده شده”.
خوب است به هر لفظى كه متضمن تعظیم و احترام باشد زیارت شوند و یا سوره های مباركه قرآن خوانده شود و ثواب آن را نثار آن قبور نمایند. اما سید اجل على بن طاوس(ره) در كتاب مصباح الزائر(2)دو زیارت از براى امامزادگان نقل نموده كه ما به جهت اختصار، زیارت نامه معروفه امامزادگان را در اینجا ذكر مى نمائیم. وى مى فرماید: چون قصد كردى زیارت كنى یكى از فرزندان ائمه(علیهم السلام)را، پس بایست و بگو:
السلام علیك ایها السید الزكى الطاهر الولى والداعى الحفی،
اشهد انك قلت حقا ونطقت حقا وصدقا ودعوت الى مولاى ومولاك علانیه وسرا،
فاز متبعك ونجى مصدقك، وخاب وخسر مكذبك والمتخلف عنك،
اشهد لى بهذه الشهاده لاكون‌ من الفائزین بمعرفتك وطاعتك وتصدیقك واتباعك.
و السلام علیك یا سیدى وابن سیدی،
انت باب الله المؤتى والمأخوذ عنه اتیتك زائرا وحاجاتى لك مستودعا
وها انا ذا استودعك دینى وامانتى وخواتیم عملى وجوامع املى الى منتهى اجلى
و السلام علیك ورحمه الله وبركاته.

پی نوشت:
1-مفاتیح الجنان صفحه 1032.
2ـ مصباح الزائر صفحه 168 ، مفاتیح الجنان صفحه 1101 و مزار بحار.

منبع : الشیعه

 
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.