تبیان، دستیار زندگی
زوج‏هایی كه اغلب بر سر مسائل مالی و به طور مشخص درباره ی پول، با هم مشاجره می‏كنند، اختلافشان بیشتر بر سر چگونه خرج كردن است و میزان درآمد، كمتر مسئله‏ساز می‏شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با هم كنار بیایید!

بررسی مسائل و مشكلات اقتصادی زوج‏های جوان(1)

با هم كنار بیایید!

زوج‏هایی كه اغلب بر سر مسائل مالی و به طور مشخص درباره ی پول، با هم مشاجره می‏كنند، اختلافشان بیشتر بر سر چگونه خرج كردن است و میزان درآمد، كمتر مسئله‏ساز می‏شود. اختلاف، زمانی بروز می‏كند كه زن و شوهر درباره ی چگونگی خرج كردن درآمد، نظریاتی متفاوت دارند و هر كدام درباره ی فرایند تصمیم‏گیری در این مورد به شكلی می‏اندیشند. زن یا شوهر ممكن است بخواهد درباره ی جزئیات مخارج بحث و تبادل نظر شود و این در حالی است كه همسر او بخواهد اختیار مطلق خرج كردن درآمد خانه را داشته باشد و نیازی به مشورت احساس نكند. بنابراین، بدون توجه به میزان درآمد خانواده، روزانه درباره خرج كردن آن تصمیم‏گیری می‏شود و این، می‏تواند اختلاف زیادی تولید كند.

یكی از جنبه‏های مثبت خانواده‏های موفق، این است كه می‏توانند به رغم اضطراب و مشكلات مالی، از زندگی خود لذت ببرند. آنها بر خلاف دیگران، با راحتی بیشتری محدودیت‏های پولی را می‏پذیرند و معتقدند كه این محدودیت‏ها گذرا هستند؛ البته آنها اضطراب مالی كمتر را ترجیح می‏دهند؛ اما شادابی زندگی را مشروط به ناپدید شدن این اضطراب‏ها نمی‏كنند.

خانواده‏های موفق، مشكلات ناشی از درآمد و خرج كردن آن را به كلی برطرف نكرده‏اند؛ برعكس، آنها نیز در مواقعی بر سر خرج كردن پول با هم اختلاف نظر پیدا می‏كنند؛ اما این خانواده‏ها از ویژگی‏هایی برخوردارند كه به آنها امكان می‏دهد تا به طور مؤثرتری با مشكلات ناشی از درآمد كنار آیند. برخی از این ویژگی‏ها عبارتند از:

1. زوج‏های موفق، درباره مسائل مالی با هم حرف می‏زنند.

زوج‏های موفق، بیشتر درباره چگونگی خرج كردن آن با هم حرف می‏زنند. آنها آشكارا درباره مسائل پولی حرف می‏زنند و هراس‏ها، تصمیمات و ارزش‏های خود را با یكدیگر در میان می‏گذارند. زوج‏های موفق، نظریات متفاوت خود را درباره گرفتن وام و دادن پول توجیبی به بچه‏ها، مطرح می‏كنند. آنها می‏دانند كه گاهی بحث و مشاجره بر سر پول و خرج كردن آن طبیعی است؛ اما به این مهم نیز توجه دارند كه صحبت درباره این موضوع، به مراتب بهتر از انباشته شدن فشار مالی و رسیدن آن به مرحله انفجار است.

بسیاری از زن‏ها از میزان درآمد همسرشان بی‏اطلاع هستند و نمی‏دانند كه چقدر پس‏انداز دارند. نكته جالب، این است كه بسیاری از خانم‏ها، اصولاً علاقه‏ای به علم و اطلاع در این زمینه ندارند؛ زیرا با داشتن این علم و اطلاع، پایشان به حیطه مسئولیت در قبال امور مالی خانواده باز می‏شود. بچه‏ها هم علاقه ندارند كه بدانند، پول خانواده چگونه تأمین می‏شود. برای آنها، مهم این است كه در وقت نیاز، این پول را در اختیار داشته باشند. این گروه از زنان، نگرانی درباره پول را به شوهرشان تفویض می‏كنند، اما با این كار، به آنان وابسته می‏شوند كه این، می‏تواند به دل‏خوری و رنجش بینجامد.

2. زوج‏های موفق، عزت نفس را با میزان كسب معاش ارتباط نمی‏دهند.

زوج‏های موفق، به مهارت خانه‏داری و رسیدگی مادر به سایر افراد، بهای بسیار می‏دهند. در این خانواده‏ها، مادر، تأیید و از زحماتش قدردانی می‏شود و هرگز در مقام پایین آوردن ارزش او در جمع خانواده، اقدامی صورت نمی‏گیرد.

بیكاری، احتمالاً بهترین شاخصی است كه نشان می‏دهد افراد تا چه اندازه ارزش خود را به كارشان ارتباط می‏دهند. اضطراب ناشی از بیكاری می‏تواند برای برخی از خانواده‏ها فاجعه‏آمیز و برای بعضی دیگر، وحدت‏آمیز باشد و بستگی به این دارد كه اشخاص تا چه اندازه ارزش خود را به مداخلی كه دارند، نسبت دهند. اگر آنها نتوانند میان این دو وجه تمیز دهند، خانواده دچار ناراحتی می‏شود.

3.زوج‏های موفق، در برخورد با اضطراب، مهارت‏هایی در زمینه ی مدیریت پول ایجاد می‏كنند.

اغلب زوج‏ها، در آغاز زندگی، اطلاع و مهارت چندانی درباره امور مالی ندارند. زوج‏های موفق، كنترل اضطراب‏های ناشی از پول و درآمد را به اتفاق می‏آموزند. برای زوج‏های موفق، پول مال من یا مال تو نیست و پول به هر دو تعلق دارد. اگر درآمد به اندازه كافی باشد، زن و شوهر درباره پولی كه هر یك از آنها و نیز بچه‏ها می‏توانند خرج كنند، تصمیم می‏گیرند؛ اما روی هم رفته در خانواده‏های موفق، درآمد خانواده یك كاسه است.

زوج‏ها و خانواده‏های موفق در زمینه مدیریت پول، اغلب از دو روش «بودجه‏بندی» و «كنار آمدن با تورم» استفاده می‏كنند.

خانواده‏های موفق، به بودجه‏بندی علاقه‏مند هستند؛ اما برای رسیدن به این امر، از روش‏های بسیار متفاوتی استفاده می‏كنند؛ بعضی از خانواده‏ها، در آغاز هر ماه، اقلام دقیق مخارج خود را فهرست می‏كنند و در طول ماه، می‏كوشند كه مفاد آن را حفظ كنند و در پایان ماه نیز به حساب خود رسیدگی می‏كنند تا از كم و كیف مخارج آگاه شوند.

بسیاری از زوج‏های فارغ از اضطراب، پولی را برای آینده فرزندان خود پس‏انداز می‏كنند و به آن دست نمی‏زنند. این خانواده‏ها، به همین طریق، برای دوران بازنشستگی خود، پولی را كنار می‏گذارند و در عین حال، پس اندازی را برای خانواده خود در نظر می‏گیرند تا در صورت بروز اشكال در بودجه‏بندی ماهیانه، از آن استفاده كنند. این خانواده‏ها در عین حال، وجوهی را برای پیشامدهای غیر مترقبه و مخارج فوق العاده در نظر می‏گیرند. این نوع بودجه‏بندی، بسیار مهم است.

یكی از مهم‏ترین عوامل اضطراب‏آور مربوط به پول در خانواده‏ها تورم است. زوج‏ها مانند والدین خود نمی‏خواهند از دیگران پیش بیفتند؛ بلكه برای عقب نماندن از وضع موجود خود تلاش می‏كنند و بدین منظور، تن به كار دوم می‏دهند. زن و شوهر، هر دو كار و اضافه‏كاری می‏كنند؛ فرزندان خود را سر كار می‏فرستند كه همه اینها اضطراب‏آوراست و خانواده را زیر فشار می‏گذارد. با افزایش هزینه‏ها، درآمدهای حقیقی كاهش می‏یابند؛ حتی خانواده‏هایی كه به دقت بودجه‏بندی می‏كنند، در پایان ماه، بدون پول می‏مانند و در می‏مانند كه چه كنند. در اغلب خانواده‏ها، شرایط به گونه‏ای است كه پولی برای تفریح یا پس‏انداز باقی نمی‏ماند.

در مقاله ی بعدبه ذکر 4 روش،جهت برخورد خانواده ها با مشکلات ناشی از تورم ارائه می شود.

ادامه دارد...

منبع : نشریه پرسمان - با تغییر و تلخیص

مقالات مرتبط:

پیش به سوی رابطه ی موفق!

ابراز محبت  به عمل

چرا ازدواج‌ها شكست می‌خورند؟

چه جوری بگم بهتره؟

زن و شوهر باتقوا

خانواده سالم، جامعه سالم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.