تبیان، دستیار زندگی

رمضان بستر شکل گیری «خانواده معنوی»

رمضان؛ زمانی برای گردهمایی خانوادگی

ماه رمضان فرصتی برای با هم بودن و تعامل بیشتر است با آمدن رمضان بسیاری چیزها می روند و بسیاری از اعمال و افعال نیک جای آنها را پر می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سفره افطار

گویی رمضان در دل خود و در سبدش معجزه های کوچک و بزرگی دارد که بر روی پیر و جوان کوچک و بزرگ و زن و مرد تاثیرات متفاوتی به جای می گذارد اما در کانون خانواده رمضان یعنی همبستگی و دیدارهای منظم تر و انس و الفت بیشتر.چیزی که این روزها گمشده خانواده هایی است که در مشغله های زندگی گرفتار مادیات شده اند از این رو ماه مبارک فرصتی برای با هم بودن و در کنار خانواده بودن است حجت الاسلام و المسلمین دکتر مسعود آذربایجانی قائم مقام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه آثار تربیتی و وظایف خانوادگی را در ماه مبارک رمضان بازگو می نماید.

*یک تجربه متفاوت

دکتر مسعود آذربایجانی روانشناس تربیتی و خانواده ماه مبارک رمضان را بهترین فرصت برای درک مشترک تجربه معنوی درون خانواده دانسته می افزاید: ماه مبارک رمضان از چند بعد دارای اهمیت است علاوه بر تمام فضایل اخلاقی این ماه تقویت تجربه مشترک معنوی در یک ماه کامل در بین اعضای خانواده است. بی تردید در ایام دیگر سال اعمال عبادی اعم از نماز خواندن یا تلاوت قرآن در کانون خانواده به صورت فردی انجام می شود اما در ماه مبارک رمضان خانواده در فضای معنوی مشترکی درک یکسان و ملموسی از اعمال عبادی به دست می آوردند که می تواند زمینه ساز تقرب و هماهنگی بین اعضای خانواده می شود.

*محصول متفاوت رمضان

وی حضور اعضای خانواده و همبستگی خانوادگی را یکی از مزیت های ماه مبارک دانسته اظهار می دارد: در ایام غیر از ماه مبارک رفت و آمدهای اعضای خانواده در ساعتهای غیر معنی اتفاق می افتد  به نحوی که دیر و زود رفتن ها و بازگشتن ها مانع  دیدار اعضای خانواده و انسجام درون خانوادگی می شود اما در ماه مبارک رمضان به دلیل مشخص بودن زمان تناول سحری و افطار معمولا اعضای خانواده همزمان با هم در کنار سفره سحری و افطاری حاضر می شوند که بنده در این مورد به همه خانواده ها توصیه می کنم که در زمان سحر و افطار سعی نمایند مشاهده  تلویزیون و حضور در شبکه های اجتماعی، اینترنت و... را به زمان دیگری موکول نمایند تا در این راستا با تعامل بیشتری با اعضای خانواده با گفتگو و تبادل احساسات و ارتباطات کلامی نسبت به رفع کمبودهای عاطفی و انس بیشتر بین  سایر اعضای خانواده و انتقال تجارب به یکدیگر گامهای بلندی بردارند.

*سنت های پسندیده رمضانیه

سنت افطاری دادن را به شرط عدم اسراف نوعی فرصت است، خوشبختانه در سالهای اخیر افطاری دادن به روزه داران در بین خانواده ها به یک سنت تبدیل شده است به نظر می آید افطاری دادن فرصت مغتنمی برای اعضای خانواده و بستگان است که با پرهیز از اسراف در حد متعادلی به ارتباطهای فامیلی بپردازند. زیرا در دیگر ایام چنین فرصت هایی میسر نمی شود.

بنابراین افطاری دادن فرصتی است برای تعامل بستگان و ارتباطات خانوادگی جدی تر. البته با توجه به اینکه در هفته اول ماه مبارک و عدم هماهنگی بدن با گرسنگی و تشنگی ممکن است در ساعت های پایانی روز افراد خسته تر و خلق تنگی پیدا کنند از این رو لازم است در چنین  ساعتهایی تعامل خانوادگی کمتر شود تا روزه داران بتوانند با استراحت وانجام  کارهای فردی  پرخاشگری نکنند زیرا به لحاظ زیستی و بدنی در پایان روز افراد از حوصله و انرژی کمتری برخوردارند و ممکن است با کوچکترین مسئله ای  ناراحت شوند.

*به کدبانوها توجه کنید

دکتر مسعود آذربایجانی توجه به زنان و مادران را به عنوان کدبانوهای خانواده از مهمترین مسائل ماه مبارک دانسته و کمک به آنها را در این روزهای گرم ضروری دانسته و می افزاید: با توجه به اینکه مادران و همسران خود روزه دار هستند و از آن سو مسئولتی انجام امور منزل و بعضا بانوان شاغل بیرون از منزل هم بر دوش آنها قرار دارد  از این رو بر تمامی اعضای خانواده واجب است که به مادران و همسران خود در امور سحری و افطای کمک کنند و با مشارکت خانوادگی و صمیمی تردر انجام امور منزل، کمک به مادران را به عنوان یک ثواب و کار عبادی به شمار آورند.  وی تصریح می کند: همچنین مادران و بانوان ارجمند در ایام گرم ماه مبارک رمضان می توانند با اعمال سلیقه و فراهم کردن فضایی برای مساعد تر شدن ساعتهای روزه داری با مدیریت درست برای روزه داران غذا و خوراکی هایی تهیه نمایند که بتواند آب بدن را در طول روزه داری تامین نماید  تا فشار روزه داری برای نوجوانان و روزه اولیها کم تر شود. طبیعتا و قطعا تدابیر ارزشمند مادران در اسان گذشتن روزه داری قابل توجه است از این رو می بایست به شایستگی از زحمات مادران و بانوان ارجمند در ماه رمضان قدردانی نمود.

*خانوادگی در مسجد حاضر شوید

دکتر آذربایجانی حضور در مسجد و برخورداری از فضای معنوی مسجد و مشاهده روزه داران را یکی از عوامل تاثیر گذار بر آسان شدن روزه در ایام گرم سال عنوان کرده به خانواده ها توصیه می کند: خانواده هایی که مسجدی در نزدیکی محل زندگی  وجود دارد یا آمادگی حضور در مساجد را دارند بهتر است در صورت امکان هر روز یا یک روز مدر میان به اتفاق فرزندان روزه دار از فضای معنوی سمجد استفاده نمایند. بی تردید فضای معنوی مسجد موجب کاهش فشار روزه داری و آسان شدن و تحمل بیشتری را به افراد می دهد زیرا حضور درمسجد یعنی برخورداری و مشارکت در حرکتی جمعی. مشاهده دیگر روزه داران به انسان توان مضاعفی می دهد و فضای معنوی وبرخورداری از مواهب مسجد همانند تلاوت قرآن دسته جمعی و نماز و اعمال عبادی جمعی قدرت روحی و استقامت معنوی افراد را افزایش می دهد از این رو توجه به مسجد و استفاده از ظرفیت های معنوی مسجد در تقویت روحیه روزه داران توصیه می شود.


منبع: قدس آنلاین
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.