تبیان، دستیار زندگی
برای نخستین بار در یازدهمین نمایشگاه قرآن، غرفه ای با همكاری مركز امور توانبخشی نابینایان كشور( رودكی) و دفتر مجامع و فعالیتهای فرهنگی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برپا شده است. در این غرفه قرآن و كتب مذهبی چاپ ش...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برپایی نخستین غرفه نابینایان در یازدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن كریم

برای نخستین بار در یازدهمین نمایشگاه قرآن، غرفه ای با همكاری مركز امور توانبخشی نابینایان كشور( رودكی) و دفتر مجامع و فعالیتهای فرهنگی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برپا شده است.

در این غرفه قرآن و كتب مذهبی چاپ شده با خط  بریل از جمله صحیفه سجادیه، نهج البلاغه، صحیفه نور، مفاتیح الجنان، دعای عرفه و دعای كمیل و نیز 180 نوار و سی دی قرآنی ارایه شده است. همچنین در این غرفه دستگاه " برجسته نگار" در معرض دید عموم قرار گرفته كه توجه بازدید كنندگان را به خود جلب كرده است. این دستگاه كه حدود شش سال پیش توسط یك شركت خصوصی ساخته شده، قرائت قرآن را برای نابینایان سریع و راحت كرده است.

قاسمعلی طاهری، یكی از نابینایان حاضر در این غرفه در مصاحبه با واحد خبر گفت:

كتابهای چاپ شده به خط بریل، حجم زیادی دارد و حمل و نقل آنها مشكل است. اما سیستم برجسته نگار كمك قابل توجهی به نابینایان در قرآئت قرآن كرده است.

این سیستم آیات انتخاب شده توسط نابینا را در صفحه ای به نقاط برجسته خط بریل تبدیل می كند. همچنین امكان شنیدن آیات و قرائت ترجمه آنها هم در این سیستم وجود دارد.

وی در ادامه افزود: این سیستم برای دانشجویان نابینا امكان استفاده ازتمام كتابهای درسی و دانشگاهی را نیز فراهم كرده است.

دستگاه دیگری كه در این غرفه ارایه شد" بهدید" است كه قابلیت درشت نمایی حروف را تا 500 برابر برای كم بینایان ایجاد می كند.

یكی دیگر از نابینایان حاضر در غرفه درباره امكانات موجود برای نابینایان در عرصه علوم قرآنی گفت: قرآن كتابی است كه هر مسلمانی به آن نیاز دارد امام برای توفیق در بهره مندی از مفاهیم قرآن، داشتن امكانات لازم ضرورت دارد.

وی افزود: به عنوان نمونه تا كنون كتاب" تفسیر المیزان" با خط بریل چاپ نشده و از آنجا كه فقط خواندن و قرائت قرآن برای بهره مندی از معانی قرآن كافی نیست، باید كتابهای تفسیر قرآن هم در اختیار نابینایان قرار گیرد.