تبیان، دستیار زندگی

بیایید بیت کوین را نابود کنیم!

اکنون حدود ۹ سال از پدید آمدن بیت کوین می‌گذرد و حدود ۲۴ میلیون کیف پول بیت کوین فعال در سراسر جهان وجود دارد. ارزش هر بیت کوین از یک دلار در سال ۲۰۱۱ به ۱۹,۷۰۰ دلار در اواخر ۲۰۱۷ رسید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بیت کوین
در سال ۲۰۰۹ ساتوشی ناکاموتو شکل جدیدی از پول را به دنیا عرضه کرد. مردم می‌توانستند آن را با استفاده از اینترنت به شکل آنی و تقریبا بدون کارمزد انتقال دهند. هیچ بانک مرکزی در دنیا این پول را که بیت کوین نام دارد منتشر و توزیع نمی‌کند، بلکه کاربران آن را تولید و توزیع می‌کنند. بیت کوین ضمن حفظ حریم خصوصی در تراکنش‌های مالی، امکان جعل را (حداقل از نظر تئوری) به صفر می‌رساند.

اما موفقیت موجب ایجاد رقابت نیز می‌شود. بیت کوین بی‌تردید ارز دیجیتال پیشتاز در بازار است. در زمان نگارش این متن (اوایل آوریل ۲۰۱۸)، ارزش بازار بیت کوین سه برابر اتریوم (نزدیکترین رقیبِ آن در بازار) بود و تقریبا با مجموع ارزش بازار سایر ارزهای دیجیتال (به جز اتریوم) برابری می‌کرد.

ساختار بیت کوین به گونه‌ای است که تقلب و جعل در تراکنش‌ها ناممکن شده است. با این حال، بیت کوین هیچ سازوکاری برای جلوگیری از ورود ارزهای دیجیتال مشابه ندارد.


تسلط دولت

بیت کوین واقعی، یعنی بیت کوینی که تقریبا همه در دنیا از آن استفاده می‌کنند به فیس بوک تعلق خواهد داشت؛ زیرا اکثریت کاربران را در اختیار دارد. به این ترتیب قدرتی که یک بانک مرکزی برای مدیریت پول رسمی در اختیار دارد، در دست فیس بوک خواهد بود.

فرض کنید مهلت پرداخت مالیات شما به دولت فرا رسیده است. اما نیازی به ثبت اطلاعات و انجام تراکنش بانکی برای پرداخت آن نیست. در عوض، یک الگوریتم به صورت خودکار مبلغ بدهی مالیاتی شما را از کیف پول الکترونیکی‌تان برداشت می‌کند. این کیف پول به یک ارز دیجیتال با نام فدکوین (fedcoin) تعلق دارد.

این رویه در واقع نسخه‌ی دیجیتالی شیوه‌ی سنتی پرداخت مالیات است که سال‌ها پیش توسط دولت‌ها به کار گرفته می‌شد و فرم‌های کاغذی زیربنای عملیات موردنظر را تشکیل می‌دادند. با گذشت زمان، نقش پول نقد کم‌رنگ‌تر شده است و نیاز مردم برای مراجعه به بانک به مراتب کاهش یافته است. با اینکه ممکن است هنوز هم چند اسکناس و سکه در جیب‌شان داشته باشند، اما آنها را برای امور مهم مصرف نمی‌کنند.

افراد برای استفاده از فدکوین ابتدا باید مدارک شناسایی خود را ارائه دهند و سپس یک کیف پول ارز دیجیتال را نزد بانک فدرال رزرو یا یک بانک مورداعتماد دیگر انجام دهند. کاربران پس از ایجاد این کیف پول می‌توانند هر مقدار فدکوین که بخواهند خریداری کنند. قیمت هر فدکوین برابر با یک دلار خواهد بود.


حمله غافلگیرانه‌ی فیس بوک

فیس بوک نیز می‌تواند همانند تلگرام، ارز دیجیتال ویژه‌ی خود را منتشر کند یا اینکه رویکرد دیگری را در پیش گیرد و بیت کوین را به شیوه‌های پرداختی‌اش بیافزاید.

مقررات بیت کوین توسط سه دسته از کاربران شبکه اجرایی می‌شود. دسته‌ی اول کاربرانی هستند که درخواست تراکنش دارند. دسته‌ی دوم استخراج‌کنندگان (ماینرها) شبکه هستند که تراکنش‌های درخواستی را پردازش کرده و آنها را بر روی بلاک چین قرار می‌دهند. دسته‌ی سوم نیز تأییدکنندگانی هستند که بر بلاک چین نظارت داشته و از درست بودن روند اطمینان حاصل می‌کنند. همه‌ی این کاربران از نرم‌افزار interoperable استفاده می‌کنند که سبب می‌شود همگی بر یک نسخه‌ی واحد از بلاک چین متفق‌القول شوند.

هر یک از این گروه‌های فعال در شبکه‌ی بیت کوین، هر لحظه می‌توانند تصمیم بگیرند که در نسخه‌ای دیگر از نرم‌افزار بیت کوین و با مقرراتی متفاوت از سایر کاربران شبکه فعالیت کنند. به این ترتیب یک ارز دیجیتال موازی شکل می‌گیرد. دقیقا سال گذشته این اتفاق افتاد و شاهد شکل‌گیری بیت کوین کش بودیم. بلاک چینِ بیت کوین کش تفاوت‌های فنی جزئی با بلاک چین اصلی بیت کوین داشت و امکان انجام تراکنش‌های بیشتر در هر بلوک را فراهم می‌کرد.

در گام بعدی باید آن را در همه‌ی حساب‌های کاربران (یعنی دو میلیارد و دویست میلیون کاربر کنونی) قرار دهد. کاربران به ناگاه می‌بینند که قابلیت جدید با عنوان «ارسال بیت کوین» در حساب آنها وجود دارد. به این ترتیب گزینه‌ای ساده و در دسترس در برابر کاربران قرار می‌گیرد و دیگر دردسر انتخاب یک کیف پول ویژه‌ی ارز دیجیتال را نخواهند داشت. نشانی کیف پول هر کاربر نیز به جای اینکه به صورت یک رشته بی‌معنی کاراکتری باشد، به صورت نام واقعی کاربر خواهد بود.

عده‌ی زیادی به این قابلیت‌ عادت کردند و با استفاده از نرم‌افزار فیس بوک به استخراج بیت کوین پرداختند، فیس بوک می‌تواند زمام امور را در دست گیرد. البته در این میان یک اقلیت معترض ممکن است دیگر از کیف پول فیس بوک استفاده نکنند، یعنی درست همانند جدایی گروهی از کاربران بیت کوین و ایجاد بیت کوین کش. اما لازم نیست فیس بوک نگران آنها باشد.

بیت کوین واقعی، یعنی بیت کوینی که تقریبا همه در دنیا از آن استفاده می‌کنند به فیس بوک تعلق خواهد داشت؛ زیرا اکثریت کاربران را در اختیار دارد. به این ترتیب قدرتی که یک بانک مرکزی برای مدیریت پول رسمی در اختیار دارد، در دست فیس بوک خواهد بود. فیس بوک می‌تواند هر اندازه که بخواهد بیت کوین منتشر کند، دارایی عده‌ای را بلوکه کند و به عده‌ای دیگر واگذار کند.

بگذاریم ارزهای دیجیتال دیگر هم وارد میدان شوند

سناریوی سوم برای براندازی بیت کوین، وضعیتی است که هم اکنون در حال وقوع است. در آینده‌ی نزدیک، بسیاری از محصولات و خدمات با استفاده از توکن‌های ویژه‌ای خرید و فروش می‌شوند. این توکن‌ها را می‌توان با هر کسی و هر ارز دیجیتال دیگری مبادله کرد. فرض کنید در صف صندوق پرداخت یک سوپرمارکت هستید. داخل کیف پول دیجیتال موجود روی گوشی هوشمندتان نیز علاوه بر فیسبوک‌کوین، اپل‌کش و تویوتاکش، مقداری هم سکه ویژه‌ی همان فروشگاه را دارید. همچنین توکن‌هایی دارید که ویژه خدمات پرستاری از کودک‌تان است و یکی دیگر که برای سوار شدن به متروی شهری کاربرد دارد. از آنجا که این توکن‌ها قابل تبدیل به هم هستند، برای پرداخت در صندوق سوپرمارکت بخشی از اپل‌کش خود را خرج می‌کنید.

بیت کوین باید چه کار کند؟

شاید فقط یک چیز وجود دارد که علاقمندان به بیت کوین از آن به عنوان بزرگترین قدرت فناوری یاد می‌کنند: تراکنش‌های بیت کوین، ناشناس هستند و ممکن نیست که کسی بتواند در آنها دست ببرد. این ویژگی‌ها هرگز در تراکنش‌هایی که از طریق فدرال رزرو، فیسبوک یا شبکه‌ای از میانجی‌ها که فروش دارایی‌های تهاتری را هماهنگ می‌کنند انجام شوند وجود نخواهند داشت.

روی بلاک چین بیت کوین هیچ نام واقعی ثبت نمی‌شود، اما تمام تراکنش‌هایی که انجام می‌شود و هر زمان که فرد از پولش استفاده می‌کند، در معرض خطر افشای اطلاعاتی قرار دارد که می‌تواند هویتش را به آن اقدامات مرتبط کند.

منبع: ارز دیجیتال