تبیان، دستیار زندگی

پنج کار ضروری که قبل از شروع استارت آپ تان باید انجام دهید

چگونه بدون تجربه استارت آپ راه بیاندازم؟ ابتدا به شما برای این تصمیم تان تبریک می گوییم!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان
پنج کار ضروری که قبل از شروع استارت آپ تان باید انجام دهید

پنج کار ضروری که قبل از شروع استارت آپ تان باید انجام دهید
چگونه بدون تجربه استارت آپ راه بیاندازم؟ ابتدا به شما برای این تصمیم تان تبریک می گوییم! گرچه تجربه در کارآفرینی و مدیریت کسب و کار امری مهم و تاثیر گذار است اما با داشتن دانش کافی، انرژی، اشتیاق زیاد و بهره گیری از تجارب افراد موفق و شکست خورده می توانید بر این کمبود غلبه کنید. در این مطلب به ۵ کار ضروری که باید قبل از راه اندازی استارت آپ تان به آن توجه کنید خدمت شما ارائه می شود:

۱- تحقیقات خود را کامل کنید
مهم ترین کاری که باید قبل از راه اندازی استارت آپ انجام دهید تحقیقات کامل و مفصل بازار است. اطمینان حاصل کنید که محصول شما بازار مناسبی دارد و وقتی آن را عرضه کردید تقاضای کافی برای آن وجود خواهد داشت. باید روند بازار و وضعیت آن در سال های آتی را نیز مد نظر قرار دهید. رقبا را بشناسید، آیا در این بازار تنها هستید یا رقبای زیادی وجود دارند؟ قدرت و ضعف رقبای شما در کجاست، یا بهتر بگوییم قوت و ضعف (نسبی) محصول شما در چیست؟ کالای جایگزین وجود دارد؟ امکان صادرات دارید؟ آیا محصول شما وجه تمایز شاخصی با دیگر  محصولات موجود در بازار دارد؟
پاسخ به همه سوالات بالا یک تحقیق عظیم و مفصل نیاز دارد تا بدانید آیا ایده و محصول شما به یک شرکت پول ساز و سودآور تبدیل می شود یا نه؟

۲- مکان مناسب را انتخاب کنید
میزان عرضه و تقاضا، سیاست های دولتی و محلی، امکان صادرات و واردات، وضعیت اقتصادی فعلی و آتی، هزینه ها و درآمدها می تواند در نقاط مختلف کشور با هم تفاوت های اساسی داشته باشد. اجازه دولت برای تولید، صادرات و واردات، حمایت های دولتی و تفاوت های اقلیمی مسئله انتخاب مکان برای بعضی استارت آپ ها را بسیار مهم کرده است. با انتخاب مکان مناسب شما میتواند در هزینه های خود صرفه جویی کنید، به بازار خود نزدیک تر باشید و از حمایت های مناسبی بهره ببرید.

۳- یک طرح کسب و کار عالی داشته باشید
یک طرح کسب و کار یکی از عناصر اصلی و پایه ای برای یک کسب و کار موفق است. در واقع یک طرح برای آینده کسب و کار شما است، اکنون چگونه است و در آینده چگونه تغییر خواهد کرد؟ بسیاری از کسب و کارها طرح ندارند و این مهم ترین نقصی است که باید از آن دوری کنید. در واقع طرح کسب و کار یک لازمه برای موفقیت کسب و کار است. طرح کسب و کار می تواند نظر سرمایه گذار را به طرح شما جلب کند، توجه شما را به نقاط ضعف قوتتان نیز جلب خواهد کرد.
پنج کار ضروری که قبل از شروع استارت آپ تان باید انجام دهید

4- افراد مناسب را استخدام کنید
اکنون شما یک ایده مناسب دارید، آن را به خوبی بررسی کرده اید، مکان مناسبی انتخاب کرده اید و طرح شما نیز عالی است؛ اما همه اینها بدون یک تیم مناسب از افراد که بتوانند ایده شما را با صرف زمان و انرژی فراوان به واقعیت تبدیل کنند چه ارزشی دارد؟
برای استارت آپ ها خیلی مهم است که افراد مناسب را استخدام کنند تا نیازها و ارزش های استارت آپ شان را پوشش دهند، آماده کار جدید و ماجراجویی باشند و از انرژی زیادی بهره مند باشند. انتخاب افراد مناسب برای اجرای ایده و شرکای خوب برای کار استارتآپ که بتوانند شما را همراهی کنند و در این مسیر پر سختی همراه شما باشند امری مهم و حیاتی است.

۵- مسائل قانونی را فراموش نکنید
مسائل قانونی در صورتی که مورد غفلت واقع شوند می توانند برای کارآفرینان مشکل ساز شوند. از قرارداد استخدامی کارکنان تا شرایط استفاده از محصولات و خدمات بسیار مهم است که شما از قانون پیروی کنید تا بعدا انرژی و زمان شما صرف مسائل شکایت و مشکلات قانونی نشود. مسائلی چون حق ثبت معنوی محصول، ثبت اختراع، مالکیت شرکت و نحوه سهام بندی آن (سهامی عام، سهامی خاص و …)، قراردهای کاری با مدیران و کارمندان، مجوزهای قانونی از نهادهای دولتی و ثبت صورت های مالی و پرداخت های مالیاتی باید به دقت مورد توجه قرار بگیرند وگرنه ممکن است زمان و هزینه زیادی را از شما تلف کنند.


منبع: سایت دانشگاه تهران