تبیان، دستیار زندگی

زندگی زناشویی یک رابطه دوطرفه است

نحوه صحیح برخورد با همسر تنبل

زندگی زناشویی وقتی لذت‌بخش است که زن و شوهر در کنار هم مسائل و مشکلات را برطرف کنند حال اگر یکی از آنها بیش از حد تنبل باشد ممکن است مشکلاتی در زندگی آنها به وجود آید. جارو کردن، گردگیری، آشپزی، شستن لباس‌­ها و اتو کشیدن، خرید روزانه برای خانه، شستن ظروف و نظافت آشپزخانه، نظافت حمام و دستشویی، کمک به حمام بچه‌ها، غذا دادن به بچه‌­ها، نظارت بر انجام تکالیف، کمک به مسواک و خواب بچه‌­ها، بیرون بردن زباله­‌ها، نظافت ماشین و بنزین زدن، گردش بردن بچه­‌ها و . . . لیست کارهای خانه و امور مربوط به فرزندان، طولانی و کارها بسیار زیاد و البته برخی از آن‌ها تکراری و خسته ­کننده است. واقعیت این است که انجام همه­ ی این کارها از عهده یک نفر بر نمی‌آید و باید گفت وای به روزی که یکی از همسران مشارکت چندانی در انجام این کارها نداشته باشد!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مردان تنبل

تنبلی شما با همسرتان چه می‌کند؟
همسر تنبل و همکاری نکردن همسران در انجام کارهای خانه و امور فرزندان می­‌تواند عوارض زیادی را بر روابط بین همسران و البته سلامت روان آن‌ها داشته باشد. به عنوان مثال پژوهش‌­ها نشان داده است که زنانی که بیشتر کارهای خانه و امور مربوط به فرزندان را به تنهایی انجام می‌دهند، از زندگی مشترک خود احساس رضایت کمتری داشته، در برابر بیماری­‌های جسمانی آسیب­ پذیرترند و احتمال ابتلا به افسردگی در آن‌ها بیشتر است و یا همسرانی که به تنهایی ناچار از انجام مسوولیت­‌های خانه و بچه­‌ها هستند بیشتر به موضوع طلاق فکر می­‌کنند. البته این وضعیت که مسولیت کارها بیشتر بر عهده تنها یک والد باشد می‌­تواند برای فرزندان نیز ایجاد مشکل کند.
به عنوان مثال در خانه­‌هایی که پدر مشارکت کمتری در تربیت بچه­‌ها دارد، پسران در حدود سن سه سال و نیمگی اضطراب بالاتری دارند و دختران در این سن توانایی انجام کارهای کمتری در مقایسه با همسالان خود را دارند؛ اما در مقابل کودکانی که امور مربوط به مدرسه خود را با مشارکت هم پدر و هم مادر خود انجام می­‌دهند در مدرسه از معلم خود کمتر نافرمانی می­‌کنند و مشکلات رفتاری کمتری دارند. اما علی‌رغم تمامی این فواید باز هم همسرانی هستند که تمایل چندانی به کارهای خانه از خود نشان نمی­‌دهند. گاهی این مرد خانه است که وظیفه خود را تنها در کار بیرون می‌داند و گاهی این خانم خانه است که اگر بیرون از خانه کار می­‌کند، دیگر تمایلی به کار خانه ندارد و یا گاهی علی­ رغم این‌که بیرون کار نمی­‌کند، علاقه­‌ای به انجام امور مربوط به خانه و فرزندان از خود نشان نمی‌­دهد.

با همسر تنبل چه کنیم؟
اگر شما نیز همسری دارید که در کارهای خانه و فرزندان مشارکت چندانی ندارد، پس با ما همراه شوید و نکات پیشنهادی ما را مرور کنید. شاید برخی از این نکات بتواند گره از کار شما باز کند!

به کمک دغدغه­‌های همسرتان به او انگیزه دهید
اگر می­‌خواهید با همسرتان برای انجام کارها قول و قرار بگذارید، سعی کنید از دغدغه­‌های او برای اجبار به کار کردن او بهره بگیرید. به عنوان مثال سلامت بچه­‌ها یکی از موضوعاتی است که همه­ ی والدین به آن حساس هستند. در عوض گفتن این‌که «کمی هم وقت صرف بچه‌ها بکن، می­دونی چه قدر وقته اون‌ها رو یه پارک نبردی!» بگویید «می­دونی که بچه­‌ها تو سن رشد هستند و فعالیت جسمی برای سلامت­‌شان خیلی مهم است، لطفاً این هفته اون‌ها رو حتماً یه پارک ببر» و یا برای موثرتر بودن درخواست‌­های مربوط به بچه­‌ها، آن‌ها را از زبان بچه­‌ها بیان کنید. به عنوان مثال این‌که «سارا خیلی دوست داره براش کتاب بخونی، کتاب امشب رو گذاشتم کنار تخت­‌خوابش، لطفاً زحمتش رو بکش.»

به جای همسرتان کار نکنید!
اگر قول و قراری برای کارهای خانه گذاشته­‌اید، سعی کنید تا حد امکان از کمک بدون دلیل اجتناب کنید. البته این موضوع تنها یک استثنا دارد و آن موضوع بچه­‌هاست. اگر همسر شما به بچه‌ها قولی داده و می­‌دانید برای عملی شدن آن قول به کمک شما نیاز دارد، بدون این‌که جلوی بچه­‌ها به رویش بیاورید به او کمک کنید. یادتان باشد اگر وجهه یکی از والدین پیش بچه‌ها آسیب ببیند، عوارض آن در طولانی مدت گریبان­گیر هر دو والد خواهد شد.

اما غیر از این مورد، شاید بد نباشد گاهی اجازه دهید همسرتان عوارض انجام ندادن کارها را تجربه کند. اگر قرار گذاشته‌­اید که آشغال­‌ها را همسرتان بیرون ببرد، سعی کنید جمع شدن زباله‌ها برای یک هفته و بو گرفتن آن‌ها را تحمل کنید اما اجازه دهید در نهایت همسرتان این کار را انجام دهد. بعد از انجام کار البته تشکر بدون هرگونه نیش و کنایه را فراموش نکنید! و یا اگر قرار بر پخت شام توسط همسرتان است و بعد از رسیدن از سر کار متوجه می­‌شوید که چیزی در خانه ندارید، به هیچ عنوان پیشنهاد سفارش شام از بیرون را ندهید، سعی کنید گرسنگی را تحمل کنید و به نان و پنیر بسنده کنید اما چیز دیگری آماده نکنید. اگر هم همسرتان در نهایت شامی ساده و البته با طعمی نه چندان دلچسب آماده کرد، از او تشکر کنید و نه از دستپخت او به دروغ تعریف کنید و نه از او ایراد بگیرید. تنها از تلاش او برای این‌که به قول و قرارتان متعهد بوده، تشکر کنید.

روحیات خود را بشناسید
گاهی اوقات این ویژگی‌­های ماست که مانع فعالیت بیشتر همسر ما در خانه می­‌شود. اگر قرار باشد هر زمان همسر ما کاری انجام داد، ایراد کار او را به رویش بیاوریم، در واقع در طولانی مدت او را به انجام ندادن کار تشویق کرده‌ایم. اگر خانم‌­تان آشپزی خیلی خوبی ندارد، سعی کنید کمتر از او ایراد بگیرید. به این ترتیب می­‌توانید امیدوار باشید که او به آشپزی کردن ادامه داده و البته پیشرفت کند! و یا اگر شوهرتان آن طور که ایده­ آل شماست زیر مبل­‌ها را جارو نمی­‌کشد، به او سرکوفت نزنید. بگذارید به کارش ادامه دهد. چرا که سرکوفت شما به معنای آن خواهد بود که در نوبت بعد شما ترجیح می­‌دهید که خودتان کل خانه را جارو کنید!

دلگرمی را فراموش نکنید
گاهی افراد متوجه می‌­شوند همسرشان که تا پیش از این فعال­‌تر بوده، حالا آرام آرام ترجیح می­‌دهد کمتر در کارهای خانه مشارکت کرده و به نوعی تنبلی را ترجیح می­‌دهد. اما چرا چنین اتفاقی می‌­افتد؟ هر چند عوامل مختلفی می­‌تواند مسبب این امر باشد اما دو نکته در برخورد همسران در این زمینه می­‌تواند به آن دامن بزند. اول قدر شناس نبودن. اگر قرار باشد ما به تصور این‌که فعالیت­‌های همسرمان در خانه جز وظایف اوست از او تشکر نکنیم، آرام آرام انگیزه کار در او را کاهش داده‌­ایم. همه­ افراد نیاز دارند که توسط دیگران مورد قدردانی قرار بگیرند. قدردانی باعث دلگرمی شده و به افراد نیرو می­‌دهد تا به انجام کارهایی که حتی مورد علاقه آن‌ها نیست و یا بسیار کسل­ کننده و تکراری است، ادامه دهند. پس اگر می­‌خواهید همسرتان مشارکت بیشتری داشته باشد. بابت کوچک‌ترین کار او نیز تشکر کنید.

اما علاوه بر قدرشناس بودن بابت کارهای همسر، نکته­ مهم دیگری نیز می­‌تواند باعث دلگرمی و فعالیت بیشتر همسر در خانه شود. همسرتان را ببینید، به نیازهای او توجه کنید و به او ابراز علاقه کنید! شاید به نظر برخی ارتباط روشنی بین بی­‌توجهی به همسر و تمیز نشدن خانه و یا نبردن زباله‌ها وجود نداشته باشد اما هر زمان که فردی احساس کند همسرش او را نه به خاطر خودش که به خاطر خدماتی که ارائه می‌­دهد، می­‌خواهد، ممکن است آرام آرام دلسرد شده و انجام آن خدمات را کاهش دهد. اگر شما بتوانید به همسرتان نشان دهید که به او توجه داشته و او را دوست دارید، می­‌توانید امیدوار باشید که او نیز علاقه بیشتری برای مشارکت در کارهای خانه از خود نشان خواهد داد.

راه­‌هایی موثرتر برای بیان درخواست به همسر تنبل
گاهی اوقات آشنا نبودن با روش­‌های مناسب بیان خواسته خود باعث می‌­شود نه تنها همسران نتوانند به خواسته­‌های خود برسند که دلخوری و ناراحتی نیز به مشکلات قبلی اضافه می­‌شود. در بیان خواسته­‌های خود بهتر است چند نکته را در نظر داشته باشید:

خواسته خود را سرراست، بدون سرزنش و بدون نیش و کنایه بیان کنید. اگر فکر می­‌کنید ممکن است لحن خوبی نداشته باشید از پیامک استفاده کنید اما با کمی دقت نظر کلمات را انتخاب کنید.

اگر می­‌خواهید موضوعی را یادآوری کنید، تصور کنید اگر می­‌خواستید این نکته را به دوست خود یادآوری کنید چه می­‌گفتید، حالا مشابه همان کلمات را به کار ببرید.

در زمان بیان خواسته خود طوری صحبت نکنید که انگار از سر ناچاری از همسرتان چیزی را می­‌خواهید و اگر شما خودتان می‌توانستید به او رو نمی­‌انداختید. بلکه خواسته خود صرفاً طوری بیان کنید که انگار بار اول است و یا این‌ که دارید موضوعی معمولی را یادآوری می­‌کنید.

از کلماتی مانند «می­‌توانی» و «می­‌شود» کمتر استفاده کنید. این کلمات می‌تواند نشان دهنده عدم اطمینان شما در پاسخ مثبت همسرتان باشد. پس به او این موضوع را القا نکنید که انگار به همکاری او اطمینانی ندارید.

مردها را تنبل نکنید
گاهی اوقات مردها به دلیل قرار گرفتن در شرایطی، تنبل و تن‌پرور می‌شوند. یعنی وقتی مردی می‌بیند که کار نکردن او مشکلی در زندگی‌اش ایجاد نمی‌کند تصمیم می‌گیرد که همسر شاغل داشته باشد و او در خانه بماند. بعضی از این مردها در خانه آشپزی می‌کنند و با دوستان‌شان به تفریح و خوش گذرانی هم می‌روند و می‌بینند که هیچ مشکلی در زندگی‌شان به وجود نمی‌آید.

زن نباید همه کارها را انجام دهد
زمانی که مسئولیت پذیری یکی از زوجین بیشتر از دیگری باشد، طرف مقابل به وظایف خود عمل نمی‌کند؛ مثلا وقتی مردی می‌بیند همسرش تمام کارها را انجام می‌دهد، کم کم از زیر بار مسئولیت شانه خالی و سعی می‌کند تا جایی که امکانش هست تمام کارها را به همسر خود واگذار کند. بنابراین زن‌ها نباید همه کارها را به عهده بگیرند.

وظایف یکدیگر را انجام ندهید
گاهی اوقات زن یا مرد همیشه، تمام وظایف یکدیگر را انجام می‌دهند چون فکر می‌کنند طرف مقابل‌شان به درستی نمی‌تواند آن کار را انجام دهد. معمولا این نوع زندگی‌ها به جابه جایی نقش‌های زن و شوهر منجر می‌شود؛ برای مثال، ممکن است مردی به زنش بگوید: «تو که کار می‌کنی، درآمد هم داری، باید پرداخت اجاره خانه را تقبل کنی» یکی از نکاتی که در ارتباط با مسئولیت طرفین باید رعایت شود، این است که مواظب باشیم کمک ما در ذهن همسرمان، جابه جایی نقش تلقی نشود. این مسئله خیلی مهم است و باید از ابتدا به صورت شفاف آن را مطرح کنیم.

نداشتن بلوغ فکری باعث بی‌مسئولیتی می‌شود
رضا آذریان، کارشناس و مشاور خانواده هم در این باره معتقد است که ریشه این مشکل نداشتن بلوغ عقلی و روانی برای ازدواج در بعضی مردان است. مسئولیت پذیری یکی از شاخصه‌های اصلی بلوغ عقلی و فکری است و مردی که به این بلوغ نرسیده است، باید ابتدا مهارت مسئولیت پذیری را فرابگیرد تا بتواند ازدواج موفقی داشته باشد.

این مسئله را ساده نگیرید
در ابتدا زن‌ها باید توجه کنند که این مسئله را خیلی بی‌اهمیت تلقی نکنند. البته نباید از این که این مشکل مهم است، بترسند بلکه فقط باید آن را جدی بگیرند. چون اگر دلیل مردی که سر کار نمی‌رود، مسئولیت پذیر نبودنش باشد در آینده در تربیت فرزند هم مشکل خواهد داشت.

صبر فعال داشته باشید
زن‌ها بهتر است در وهله اول با این موضوع کنار بیایند و بگذارند زمان بگذرد. البته باید در این گذر زمان صبر فعال داشته باشند نه صبر منفعل. منظور از صبر فعال صبری است که به حل این مشکل به روش علمی و منطقی منجر شود؛ یعنی با این که صبورانه رفتار می‌کنند ولی برای خروج از آن وضعیت تلاش هم داشته باشند.

خیلی زود همه کارها را انجام ندهید
زن‌ها باید بدانند که کوتاه آمدن در مقابل این ویژگی شوهرشان به صورت مداوم عواقب خوبی ندارد و بهتر است گاهی این دسته از مردان را با مشکلات روبه رو کنند و خودشان خیلی زود آن مشکل را حل نکنند. تجربه نشان داده است اگر مردی ببیند که همسرش همه کارها را انجام می‌دهد، از انجام بعضی کارها سر باز می‌زند؛ بنابراین این خانم‌ها بهتر است در انجام بعضی کارها ورود پیدا نکنند یا حداقل خیلی زود انجام ندهند؛ مثلا یک بار برای گرفتن نان خیلی زود نروند تا شاید مردشان برود و مشکل حل شود.

نقش‌هایتان را تفکیک کنید
تفکیک نقش‌ها باید به درستی انجام شود؛ یعنی زمانی که مرد می‌خواهد اتاق را جارو کند، زن باید بگوید: «نه! من این کار را خودم انجام می‌دهم» اما از آن طرف مثلاً جابه جایی یخچال به دلیل مشقتی که دارد باید جزو وظایفی باشد که مرد در خانه بر عهده دارد. زنی که می‌خواهد مسئولیت پذیری را به شوهرش بیاموزد، نباید همیشه همه کارهایی که بر عهده مرد است را انجام دهد. البته واضح است که در این باره، استثناهای زیادی هم وجود دارد و این مسئله نباید با همکاری و کمک زوجین به یکدیگر اشتباه گرفته شود، کمک به یکدیگر محبت و مهربانی را به دنبال دارد ولی آن چه مهم است این که انجام تمام وظایف یکی از زوجین نباید همیشه و در همه شرایط توسط طرف دیگر انجام شود.

طلبکار می‌شوید
اگر زن یا مرد کارهای طرف مقابل خود را انجام دهد،ناخواسته تصور می‌کند که کار بسیار بزرگی انجام داده و طرف مقابل به او مدیون است. مثلاً اگر زن کار کند و پولش را در خانه هزینه کند، فکر می‌کند کار بزرگی انجام داده است و اگر مردی در طول سال تنها دو بار لباس بشوید، فکر می‌کند که آن کار را ۲۰ بار انجام داده است. در نتیجه هر دو از طرف مقابل طلبکار خواهند شد. برای جلوگیری از این حس، بهتر است زن و شوهر به ایفای نقش خودشان در زندگی بپردازند.

بگذارید فکر کند تنها تکیه گاه زندگی شماست
در خانواده باید در گام اول جایگاه مرد و زن مشخص شود. اگر زنی می‌خواهد همسری مسئولیت پذیر داشته باشد، باید مراقب باشد و اندازه‌ها را رعایت کند. هر یک از زن و مرد باید ابتدا مسئولیت خود را به همسرش گوشزد کند و بعد از او بخواهد که در انجام کارها به او کمک کند. این تفاوت جایگاه باعث می‌شود که مرد و زن بدانند که اگر نباشند زندگی لنگ خواهد ماند و باید وظیفه‌شان را به بهترین شکل انجام دهند.

کار کردن خانم‌ها در زندگی با مردان بی‌مسئولیت

اگر سرکار نرفتن مرد به دلیل تنبلی و تن پروری است، بهتر است کار نکنند تا مرد مجبور شود فکری به حال تامین مخارج زندگی کند. باز هم اگر زن نمی‌خواهد کارش را رها کند حداقل باید بگوید هزینه زندگی بر عهده مرد است و هزینه‌ای برای زندگی تقبل نکند تا شوهرش مجبور شود کار کند. من به این خانم‌ها به هیچ وجه توصیه نمی‌کنم که کار نکنند. چون با فضای لجبازی که به وجود می‌آید ممکن است مشکل بسیار جدی‌تر شود. با این حال زن‌ها نباید به این مسئله بی‌توجه باشند و تصمیم بگیرند به تنهایی مخارج زندگی را تامین کنند. چون زن و شوهر در زندگی مثل مسافران یک قایق هستند. حالا اگر یکی از آن‌ها بخواهد قسمت خودش را سوراخ کند، نتیجه این می‌شود که همه قایق غرق خواهد شد. بنابراین زن باید علاوه بر اینکه تلاش می‌کند که چرخ زندگی‌شان بچرخد برای تغییر رفتار مردش طبق آنچه گفته شد هم تلاش کند.


منبع: کاویاب
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.