تبیان، دستیار زندگی

بیست و چهارم اردیبهشت در آینه تاریخ معاصر ایران

امروز دوشنبه بیست و چهارم اردیبهشت 1397 هجری خورشیدی، بیست و هفتم شعبان 1439 هجری قمری، چهاردهم می 2018 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رخداد
24 اردیبهشت 1381
حجت الاسلام شیخ کاظم مدیرشانه چی عالم برجسته ی حدیث و روایت در 75 سالگی درگذشت و در حرم امام رضا(ع) به خاک سپرده شد. تاریخ حدیث، درایه الحدیث، علم الحدیث، روش استنباط و سنن النبی در 9 جلد از او به یادگار مانده است.

24 اردیبهشت 1375
راه آهن سراسری مشهد ـ سرخس ـ تجن در بخشی از مسیر جاده ی تاریخی ابریشم با حضور سران 11 کشور منطقه و مقامات عالی رتبه ی 45 کشور جهان، مورد بهره برداری قرار گرفت. احداث این راه آهن و احیای مجدد جاده ابریشم زمینه ی رونق اقتصادی و سیاسی این منطقه را فراهم کرد.

24 اردیبهشت 1364
سید علی نقی فیض الاسلام عالم بزرگ، مفسر نهج‏البلاغه و صاحب آثار گرانمایه ای مانند صحیفه ی کامله سجادیه، اشارات الرضویه و تفسیر سه جلدی قرآن کریم در 80 سالگی درگذشت.

24 اردیبهشت 1363
استاد حبیب یغمایی شاعر و نویسنده ی معاصر ایرانی در 83 سالگی در تهران درگذشت. از جمله آثار ارزنده وی می‏توان به تصحیح مجموعه آثار سعدی، دخمه ارغوان، رساله در علم قافیه و مناجات حضرت امیر اشاره کرد.

24 اردیبهشت 1355
سلطان بن محمد بن صقر القاسمی حاکم شارجه برای یک دیدار چند روزه وارد تهران شد.

24 اردیبهشت 1352
استاد محی‏الدین مهدی الهی قمشه‏ای دانشمند بزرگوار، فیلسوف، عارف، شاعر وارسته و مترجم صحیفه ی سجادیه، مفاتیح الجنان، قرآن مجید و نویسنده ی کلیات دیوان الهی در 72 سالگی درگذشت.

24 اردیبهشت 1312
لایحه ی جدید مربوط به قرارداد نفت ایران و انگلیس با هدف تمدید پیمان «دارسی» به وسیله ی دولت تقدیم مجلس شورای ملی شد. این لایحه در هفتم خرداد به تصویب نمایندگان مجلس رسید.

24 اردیبهشت 1307
وزارت امور خارجه ی ایران در نامه ای به سفارت آمریکا، بر تعهدات دولت در حفظ حقوق و آزادی های سیاسی، قضایی و امنیتی شهروندان آن کشور در ایران تاکید کرد. این موضوع به دلیل حرکت نمایشی رضاخان در پیشنهاد لغو کاپیتولاسیون به مجلس شورای ملی و مصوبه ی نوزدهم اردیبهشت در اعلام لغو این قانون بود و تنها هدف از این حرکت دلجویی از دولت آمریکا محسوب می شد.

24 اردیبهشت 1303
رضاخان وزیر جنگ در نامه ای به وزارت امورخارجه خواستار مشخص کردن اختلاف مرزی میان مرزنشینان ایران و ترکیه بر سر موضوع زمین های آن منطقه شد.

24 اردیبهشت 1302
کمیسیون فوق العاده امتیاز نفت، لایحه یی مشتمل بر 39 ماده را برای تصویب به مجلس شورای ملی ارسال کرد. در این لایحه به اموری چون اعطای امتیاز استخراج نفت، گاز طبیعی، قیر و موم معدنی، شرایط اعطای امتیاز، حقوق و اختیارات صاحب امتیاز، مدت امتیاز، تعهدات صاحب امتیاز، سهم دولت ایران از امتیاز، معاف بودن محصولات نفتی از عوارض و مالیات گمرک و نحوه حل اختلاف در زمان ایجاد دعوا میان 2 طرف اشاره شده است.

24 اردیبهشت 1270
به دنبال صدور فتوای تحریم تنباکو از طرف آیت الله میرزای شیرازی که به قیام تنباکو منجر شد، امتیاز توتون و تنباکو که به صورت انحصاری در اختیار شرکت بریتانیایی رژی بود، لغو شد. در این قرارداد حق انحصاری تجارت تنباکوی ایران و کنترل در کشت آن به مدت 50 سال به کشور انگلیس واگذار شده بود.