تبیان، دستیار زندگی

فعالیت بدنی را دست کم نگیرید

تحرک روزانه از میزان وزن مهم‌تر است

داشتن تحرک می‌تواند سبب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌هایی نظیر سرطان، حملات قلبی و سکته مغزی، حتی در افراد دارای اضافه وزن و یا چاق شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : صادق مظفری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دوچرخه سواری
مطالعات مراکز تحقیقاتی نشان می‌دهد که پیاده روی، دویدن، دوچرخه سواری و یا انجام هرگونه فعالیت منظم روزانه، صرف‌نظر از وزن بدن و شاخص توده‌ی بدنی (BMI)، می‌تواند خطر بروز سرطان، سکته مغزی و حملات قلبی را کاهش دهد.

بررسی‌هایی توسط یک تیم تحقیقاتی بر روی 10976 فرد بالغ بالای 18 سال و با در نظر گرفتن پارامترهای متنوعی نظیر تناسب اندام، حداکثر مصرف اکسیژن (VO2)، سن، سابقه‌ی مصرف دخانیات، شاخص توده بدن، میزان CRP (پروتئین واکنشگر C که در عفونت‌ها میزان آن افزایش پیدا می‌کند) صورت گرفت.
نتایج این تحقیق که در یکی از نشریات معتبر نیز به چاپ رسید نشان داد که داشتن فعالیت منظم روزانه، حتی در افراد چاق و یا دارای اضافه وزن، می‌تواند سبب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های ذکر شده گردد.
علاوه بر آن محققان دریافتند که رابطه‌ی مثبت و مستقیمی بین اندازه‌ی دور کمر و CRP در شرکت کنندگان در تمامی دسته‌های BMI وجود دارد.

سازمان بهداشت جهانی پیشنهاد می‌کند، افراد بزرگسال در محدوده سنی 18 تا 64 سال حداقل 150 دقیقه فعالیت فیزیکی معمول و یا 75 دقیقه فعالیت فیزیکی شدید در هفته را در برنامه‌ی زندگی خود جای دهند

یافته‌های دیگری از این تحقیق نیز نشان می‌دهد که بدون در نظر گرفتن شاخص توده بدنی، سطح آمادگی بالا منجر به کاهش میزان چربی شکم و کاهش التهاب بدن خواهد شد.
این تحقیق، مطالعات گذشته که نشان داده بودند، عدم تحرک حتی تا دو برابر سبب مرگ و میر بیشتری در اروپا می‌شود را نیز تأیید می‌کند.
تحقیقات، میزان مرگ و میر سالیانه‌ی ناشی از کم‌تحرکی در اروپا را چیزی بالغ بر 676000 مورد گزارش کرده‌اند و این در حالی است که میزان مرگ و میر گزارش شده بر اثر چاقی در این قاره بالغ بر 337000 مورد بوده است. آن‌ها پیشنهاد داده‌اند که انجام حداقل 20 دقیقه پیاده روی سریع روزانه می‌تواند مفید و ثمربخش باشد.


عدم فعالیت فیزیکی می‌تواند مرگبارتر از سیگار باشد

مطالعه اخیر منتشر شده در یکی از مجلات معتبر گزارش می‌کند که عدم تحرک به اندازه‌ی استعمال دخانیات می‌تواند موجب مرگ افراد شود.
در این مطالعه اثر کمی تحرک بر میزان مرگ و میر و بیماری‌هایی چون دیابت تیپ 2، بیماری‌های قلبی و همین‌طور سرطان پستان و روده بررسی شده است.
نتایج نشان می‌دهد که یک مورد از ده مورد بیماران قلبی و یک مورد از پنج مورد مبتلایان به سرطان روده در نتیجه‌ی کم تحرکی بوده است. علاوه بر این عدم تحرک عامل 5.3 میلیون مورد از 57 میلیون مورد مرگ و میر گزارش شده در جهان در سال 2008 می‌باشد که در مقایسه، مصرف سیگار عامل 5 میلیون مرگ در سال 2000 بوده است. بر همین اساس پژوهشگران پیشنهاد می‌کنند که کاهش و یا حذف سبک زندگی بدون تحرک، می‌تواند موجب بهبود سلامت افراد گردد.
سازمان بهداشت جهانی پیشنهاد می‌کند، افراد بزرگسال در محدوده سنی 18 تا 64 سال حداقل 150 دقیقه فعالیت فیزیکی معمول و یا 75 دقیقه فعالیت فیزیکی شدید در هفته را در برنامه‌ی زندگی خود جای دهند.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.