تبیان، دستیار زندگی

لیمو را فراموش نکنید

14 راه استفاده از لیمو برای سلامتی

اینکه یک قاچ لیمو را به لیوان آبتان اضافه کنید یا آن را به ماهی یا هر غذای دیگری فرقی نمی‌کند. همین مقدار آب لیموی تازه، ویتامین‌ها و مواد معدنی فوق‌العاده‌ای را به بدن شما می‌رساند. سعی کنید لیموی تازه را با حداقل شکر مصرف کنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سمیه جولایی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
لیمو

جلوی چروک‌های پوست را بگیرید

همه چیز مربوط به ویتامین سی است، ویتامین سی یا همان اسید آسکوربیک! این نوع ویتامین را بدن نمی‌تواند بسازد پس باید آن را از راه غذا تأمین کرد. ویتامین C، به بدن در ساخت کلاژن کمک می‌کند و کلاژن باعث می‌شود صورت پر و بدون چروک بماند. اگر میزان ویتامین سی کافی به بدن نرسد، چروک پوستی رخ می‌نماید. البته این بخشی از بالا رفتن سن و علائم پیری است اما می‌توان این روند را کند کرد و با رساندن ویتامین‌ها و مواد مغذی ضروری، به بدن در ساخت کلاژن کمک کرد.

کمک رسانی به بدن با لیموترش

تیامین و ریبوفلاوین، بخشی از گروه ویتامین‌هایی را تشکیل می‌دهند که به آن‌ها ب کمپلکس گفته می‌شود، این مواد، غذا را به انرژی مورد نیاز بدن تبدیل می‌کنند. همچنین آن‌ها به سلول‌های بدن برای رشد و انجام وظایفشان یاری می‌رسانند. فقط یک لیموی متوسط، مقدار اندکی از نیاز بدن را تأمین می‌کند.

منبع تأمین آنتی‌اکسیدان را دریابید

ویتامین سی، فلاوونوئیدها، فِنولیک اسیدها، چربی‌های ضروری و کومارین ها همه به وفور در لیموترش وجود دارند. آن‌ها بخشی از گروه‌های مواد سوپر قهرمان هستند که به نام آنتی‌اکسیدان می‌شناسیم. این گروه، مسئول مبارزه با موادی به نام رادیکال‌های آزاد هستند. رادیکال‌های آزاد سلول‌های بدن را تخریب کرده و ایجاد بیماری می‌کنند.

به رشد بدن کمک می‌کند

میزان اندکی ویتامین ب به نام فولیک اسید یا فولات در لیموترش وجود دارد که به رشد جنین در رحم کمک می‌کند. سلول‌هایی که این مواد را دریافت کنند به سلول‌های بیشتری تکثیر می‌شوند. همچنین مواد ژنتیکی در بدن شما و بدن جنین می‌سازند که به بدن جنین می‌گوید چگونه بدن را تکمیل کرده و بسازند.

اسپری لیمو

ممانعت از رشد میکروب‌های مضر با لیموترش

میزان زیاد اسیدی که از لیموترش به غذای شما اضافه می‌شود، علاوه بر آن که سالاد را ترش مزه می‌کند و طعم تازه‌ای به آن می‌بخشد، می‌تواند باکتری بیماری‌زای سالمونلا را که احتمالاً در غذا یا در روی کابینت وجود دارد، از بین ببرد. برای از بین بردن این‌گونه میکروب‌ها در محیط از محلول پنجاه درصد سرکه و پنجاه درصد آب لیموترش استفاده کنید. با اسپری کردن آن بر روی سطوح مطمئن باشید که در فاصله پانزده دقیقه بیشتر باکتری‌ها از بین می‌روند.

کمک به کاهش فشارخون از شیرین‌کاری‌های لیموترش است

هم آب لیموترش و هم پوست لیمو می‌تواند این معجزه را رقم بزند. مقداری آب لیموی تازه را در لیوان آبتان بچکانید و پس از نوشیدن آن به پیاده روی بروید. اگر از داروهای کاهش فشارخون یا سایر داروها استفاده می‌کنید، این مسئله را با پزشکتان در میان بگذارید؛ چون احتمال تداخل دارویی با لیموترش وجود دارد. در میزان تنظیم داروهایتان دقت کنید و به تنهایی تصمیم نگیرید، حتماً با پزشکتان مشورت کنید.

جلوی سرطان را بگیرید

با وجود آنکه هیچ پژوهشی برای نقش لیموترش در کاهش رشد سلول‌های سرطانی وجود ندارد، اما لیموترش می‌تواند با سرطان مبارزه کند، زیرا سرشار از آنتی‌اکسیدان است و این ماده اساسی، از ابتلا به سرطان جلوگیری می‌کند. این مسئله درباره‌ی سرطان‌های کبد، استخوان، شکم، سینه، و روده بزرگ درست است.

جلوی بیماری‌های قلبی را سد کنید

این ویژگی لیموترش مربوط به موادی به نام فلاوونوئیدهاست. هرقدر هم در زندگی کار کنید با مصرف این میوه؛ کمتر دچار بیماری‌های قلبی می‌شوید. این مسأله تا اندازه‌ای مربوط به این است که لیموترش مانع افزایش سطح قند و چربی در خون می‌شود. هر کدام از این‌ها برای رگ‌های بدن مضر است.

تقویت مغز با استفاده از لیموترش

لیموترش، حاوی میزان مواد شیمیایی خاصی است که سلول‌های مغزی را از مواد سمی در بدن حفظ می‌کند. همچنین این مواد شیمیایی، مانع روند تخریب طبیعی سلول‌ها و تورم آن‌ها می‌شوند و جلوی بیماری‌های مغزی همچون پارکینسون و آلزایمر را می‌گیرد.

سلامتی لثه در دستور کار لیموترش است

ویتامین سی، فلاوونوئیدها، فِنولیک اسیدها، چربی‌های ضروری و کومارین ها همه به وفور در لیموترش وجود دارند. آن‌ها بخشی از گروه‌های مواد سوپر قهرمان هستند که به نام آنتی‌اکسیدان می‌شناسیم. این گروه، مسئول مبارزه با موادی به نام رادیکال‌های آزاد هستند. رادیکال‌های آزاد سلول‌های بدن را تخریب کرده و ایجاد بیماری می‌کنند

تورم، خون‌ریزی، و شل شدن دندان‌ها همگی نشانه‌های عفونت لثه‌هاست. از گذشته‌های دور، زمانی که مردم مدت‌ها از منابع غنی از ویتامین سی محروم می‌شدند، این نشانه‌ها را تجربه می‌کردند. اما امروز این علائم در شرایطی به وجود می‌آید که فرد سیگاری باشد، یا به مواد مخدر یا الکل معتاد است. پیش از مصرف لیموترش باید بدانید که اسید سیتریک موجود در لیموترش برای بدن و لثه‌ها مفید و برای مینای دندان مضر است. پس سی دقیقه پس از مصرف چیزی که حاوی لیموترش است، صبر کنید و سپس مسواک بزنید.

به مبارزه با سرماخوردگی بروید

تصور می‌شود که ویتامین سی لیموترش مانع سرماخوردگی می‌شود. اما باید بدانید که لازم است سیستم ایمنی‌تان را در سطح بالایی قرار بدهید. با ظاهر شدن اولین نشانه‌های سرماخوردگی، لیموترش مصرف کنید تا سریع بهتر شوید.

کلسترول را بهبود ببخشید

مصرف روزانه مخلوطی از لیموترش و سیر می‌تواند اخبار خوبی به افراد با سطح کلسترول خون زیاد بدهد. سطوح غیرسالم کلسترول سبب سخت شدن شریان‌های خونی می‌شود که پزشکان به آن آترواسکلروز می‌گویند. این مسئله باعث ایجاد بیماری قلبی، حمله‌های قلبی و سکته می‌شود.

لیموترش و کاهش وزن

کاهش وزن با لیموترش، شاید!

پلی فِنول ها، نوع ویژه‌ای از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که در لیموترش وجود دارد و احتمالاً می‌تواند از چربی بدن کاسته و وزن را کاهش دهد. پژوهشگران معتقدند که این‌گونه مواد، مسیر پردازش چربی در بدن را تغییر داده و پاسخی را که به انسولین می‌دهد ارتقا می‌بخشد. اما پیش از مصرف آن، لازم است بگوییم این نکته بر روی موش‌ها آزمایش شده است نه انسان‌ها.

جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه با لیموترش

اگر شما هم یکی از همین سنگ‌های ریز و البته بسیار دردناک را در لوله‌های ادراری‌تان تجربه کرده باشید، باید به مصرف لیموترش روی بیاورید. این سنگ‌ها زمانی تشکیل می‌شوند که مواد معدنی در بدن تجمع یابند. سیترات همان ماده‌ای است که در لیموترش وجود دارد و مانع تشکیل این سنگ‌ها می‌شود. پس معطل نکنید و از این میوه حیات‌بخش غافل نمانید!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.