تبیان، دستیار زندگی

حضور 150 استارتاپ در نمایشگاه بین‌المللی فناوری و نوآوری 2018

هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی فناوری و نوآوری با تم «شهر هوشمند» از 14 تا 16 تیرماه امسال در بوستان گفت‌وگو برگزار خواهد شد. در این نمایشگاه 150 استارتاپ و 120 شرکت فناورانه حضور خواهند داشت.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نشست خبری هفتمین نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری «اینوتکس 2018»
به گزارش تبیان، اکبر قنبرپور، دبیر هفتمین نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری و رئیس مرکز فن بازار ایران، گفت: «این نمایشگاه از سال ۲۰۱۲ در ایران برگزار می‌شود. نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری در پنج دوره اول با هدف انتقال فناوری و استفاده از فناوری‌ کشورهای خارجی برگزار شد».
وی افزود: «دو سال اول این نمایشگاه بدون حضور شرکت‌های ایرانی برگزار شد. درواقع تا سال ۲۰۱۶ میزبان شرکت‌های فناور و دانش بنیان بود و هدف از آن رویارویی شرکت‌های ایرانی و خارجی بو».
دبیر نمایشگاه بین‌المللی فناوری و نوآوری گفت: «در سال ۲۰۱۶ تصمیم گرفته شد که به صورت آزمایشی اجزای دیگری به این نمایشگاه اضافه شود تا بتوانیم بازخورد آن را بسنجیم. با توجه به بازخوردهای خوبی که از نمایشگاه ۲۰۱۶ داشتیم تصمیم گرفته شد که در سال ۲۰۱۷ میزبان تعدادی استارتاپ، شتاب‌دهنده و مخترعان ایرانی مقیم خارج باشیم که به دعوت بنیاد ملی نخبگان به ایران آمده بودند».
رئیس مرکز فن بازار ایران افزود: «این هم تجربه موفقیت‌آمیزی بود که به همین دلیل تصمیم گرفته شد که در نمایشگاه ۲۰۱۸ میزبان کل اکوسیستم فناوری باشیم. هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری از ۱۴تا ۱۶ تیرماه ۱۳۹۷ با همکاری شهرداری در مجتمع نمایشگاهی گفت‌وگو برگزار می‌شود. فضای فیزیکی نمایشگاه امسال به نه هزار متر مربع افزایش یافته است که دو برابر مساحت فیزیکی نمایشگاه در سال های پیشین است».
وی در ادامه افزود: «نمایشگاه امسال شامل چهار بخش‌ می‌شود؛ بخش اول مختص غرفه‌هایی برای استارتاپ‌ها، مخترعان و شرکت‌های دانش‌بنیان است. بخش دوم شامل رویدادهای تجاری می‌شود که برای رویارویی شرکت‌های داخلی و خارجی، مخترعان، صنعتگران و سرمایه‌گذاران است. بخش سوم متشکل از رویدادهای ترویجی است که به بیشتر شناخته شدن نمایشگاه کمک می‌کند و بخش چهارم نیز ارائه خدمات سرمایه‌گذاری مشترک به شرکت‌های حاضر در نمایشگاه است. این خدمات به منظور کمک‌رسانی به شرکت‌های خارجی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ایران و سرمایه‌گذاری مشترک شرکت‌های داخلی ارائه می‌‌شود».
قنبرپور با اشاره به این که استارتاپ‌ها، شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی در نمایشگاه امسال حضور خوهند داشت، ادامه داد: «در دوره‌های قبلی 350 شرکت خارجی در نمایشگاه بین‌المللی فناوری و نوآوری شرکت کرده بودند. در نمایشگاه 2018 نیز هشت هیات تجاری خارجی از گرجستان، عمان، قزاقستات، عراق، پاکستان، اندونزی، ترکیه و لهستان شرکت می‌کنند؛ این کشورها که از نظر فناوری از ایران پایین‌تر هستند برای جذب مشتری شرکت‌های ایرانی دعوت شده‌‌اند. همچنین روسیه و چین به عنوان شرکت‌کننده در نمایشگاه حضور خواهند داشت».
وی افزود: «همچنین بخشی برای نمایش فناوری‌های ایرانی در نظر گرفته شده است که برای مردم قابل لمس است و بخش‌هایی نیز به جذب بازدیدکننده اختصاص یافته است».
قنبرپور در آخر اضافه کرد: «این نمایشگاه به مدت سه روز از 10 صبح تا هشت شب برگزار خواهد شد و پیش‌بینی می‌کنیم که شش هزار بازدیدکننده داشته باشیم».
سید علی هزاوه، عضو اتاق فکر نمایشگاه و رئیس مرکز شتاب‌دهی، درباره سیستم ساختاری نمایشگاه بین‌المللی فناوری و نوآوری گفت: «از سال گذشته بخش اکوسیستم به رویداد اینوتکس اضافه شد. بنابراین سعی شده است که همه نقش‌آفرینان مختلف اکوسیستم فناوری در نمایشگاه امسال حضور داشته باشند. 150 غرفه برای استارتاپ‌ها در نظر گرفته شده است تا فرصتی برای معرفی و عرضه به مخاطبان و سرمایه‌گذاران به آنها داده شود».
وی افزود: «همچنین فضایی برای مخترعان و نوآوران در نظر گرفته شده است. بخشی از فضا نمایشگاه نیز به شرکت‌های نوآور فعال در پارک‌های فناوری کشور اختصاص یافته است. شتاب‌دهنده‌ها در حوزه‌های تخصصی مختلف دراین نمایشگاه حضور خواهند داشت. همچنین سرمایه‌گذاران در دو بخش در این نمایشگاه شرکت خواهند کرد که شامل سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر و فرشتگاه کسب‌وکار (سرمایه‌گذارنی که در ابتدای کار استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند) می‌شود».
هزاوه ادامه داد: «در نمایشگاه امسال بخشی نیز برای رسانه‌های تخصصی در نظر گرفته شده است که اخبار استارتاپ‌ها را به طور تخصصی دنبال می‌کنند. همچنین چندین رویداد کارآفرینی مختلف نیز برگزاری خواهد شد که شامل معرفی استارتاپ‌های مختلف و حضور منتورها و مربی‌های متخصص می‌شود. همچنین نهادهایی که زیرساخت‌های مختلف را برای استارتاپ‌ها فراهم می‌کنند نیز در نمایشگاه امسال شرکت می‌کنند».
هزاوه همچنین خبر از برگزاری دو رویداد استارتاپی به مناسبت نمایشگاه بین‌المللی فناوری و نوآوری داد و گفت: «یکی از این رویدادها که فکری نو نام دارد شامل دو بخش می‌شود؛ در بخش اول از مخترعان و نوآوران جوان خواسته شد که فکر کنند چگونه می‌توان نمایشگاهی موفق برای محصولات فناورانه و نوآورانه برگزار کرد».
وی ادامه داد: «85 نفر در این رویداد شرکت کردند و طرح‌های خود را ارائه کردند که 12 ایده برتر در نمایشگاه امسال حضور می‌یابند و به سه طرح برتر جوایزی اعطا می‌شود».
هزاوه افزود: «رویداد دوم اینوتکس پیچ نام دارد که چند هفته قبل از نمایشگاه در چهار شهر بزرگ کشور شامل تهران، شیراز، اصفهان و مشهد برگزار می‌شود. برگزیدگان هر چهار رویداد در نمایشگاه به رقابت می‌‌پردازند تا برترین‌ها انتخاب شوند. این فرصتی است تا استارتاپ‌ها به سرمایه‌گذاران معرفی شوند».
رضا غیابی، عضو اتاق فکر نمایشگاه و مدیرعامل شرکت فرصت‌آفرین، در این باره گفت: «روند پیش‌آمده در کشور به اتقصاد مقاومتی و اقتصاد دانش‌بنیان کمک می‌کند. برای این که اکوسیستم استارتاپی ایران قوی‌تر شود نیاز است تا استارتاپ‌ها با اجزای مختلف این زیست‌بوم آشنا شوند تا فرصت معرفی و عرضه داشته باشند».
وی همچنین افزود: «در نمایشگاه امسال ارائه‌دهندگان خدمات اپراتوری، اپراتورها، فرابورس، پلیس فتا و نهادهایی حضور خواهند داشت که با استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان سروکار دارند. این فرصت خوبی برای ملاقات این مراکز با استارتاپ‌هاست. بدین ترتیب هم نیازهای این نهادها مطرح می‌شود و هم استارتاپ‌ها فرصت دیده شدن پیدا می‌کنند».
غیابی افزود: «در نمایشگاه امسال رویدادی استیک با هدف ترویج و فرهنگ‌سازی در نوآوری نیز برگزار خواهد شد. همچنین رویدادهایی مانند تد، رویداد بانه و رویداد صبح خلاق در نمایشگاه امسال برگزار می‌شوند. سخنرانی‌های تخصصی برای آشنایی بیشتر با استارتاپ‌ها و دغدغه‌های آنها نیز برگزار خواهد شد».
محورهای اصلی نمایشگاه امسال شامل مدیریت هوشمند انرژی، حمل و نقل هوشمند، دستگاه‌های هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا، مدیریت و تبادل هوشمند داده، زیرساخت‌های هوشمند، بهداشت و سلامت هوشمند و محیط زندگی هوشمند می‌شود.
ثبت‌نام هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی فناوری و نوآوری برای شرکت‌هایی که قصد حضور در این رویداد را دارند، از فردا آغاز می‌شود. در نمایشگاه 2018، 150 استارتاپ، 50 مخترع، 20 سرمایه‌گذار، 20 شتاب‌دهنده، 40 فرشته کسب‌وکار و 120 شرکت فناورانه حضور خواهند داشت. همچنین 20 فناوری ایرانی در این نمایشگاه شرکت خواهند کرد.
ای رویداد توسط پارک فناوری پردیس و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و به همت فنت بازار ملی ایران برگزار می‌شود.