تبیان، دستیار زندگی

جنگ تیتراژها در رمضان

آیا ترانه تیتراژهای برنامه ها و سریال های تلویزیون در ماه مبارک رمضان امسال هیت (فراگیر) می شوند؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
روزبه بمانی
در طول ماه رمضان ترانه تیتراژهای زیادی سر زبان ها افتادند و به اصلاح هیت شدند که سرآمد آن را در «ماه عسل» شاهدیم. در یکی دو سال اخیر اما ترانه ها قدرت سابق را ندارند و حالا دورنمایی مثبت پیش رو قرار دارد. حضور پررنگ روزبه بمانی از یک طرف و نیز همکاری دوباره علیرضا قربانی با تلویزیون و احتمال خوانندگی احسان خواجه امیری از طرف دیگر باعث شکل گیری یک رقابت جدی شده است. هوروش بند و حجت اشرف زاده را نیز از یاد نبریم. بچه های «ماه عسل» هم این روزها به دنبال نهایی کردن خواننده تیتراژ ابتدایی و انتهایی برنامه هستند.

سرّ دلبران / روزبه بمانی

این خبر خوشایندی است که روزبه بمانی با فراغ بال می تواند با تلویزیون همکاری کند. فعلا همین مقدار اشاره کافی است که این ترانه سرا و خواننده، در برهه ای جزو خطوط قرمز بود و نام واقعی اش در تیتراژ سریال ها حک نمی شد. حالا روزبه بمانی با وساطت سازمان اوج از ممنوع الاسمی) رها شده است. او علاوه بر این که ترانه تیتراژ «سرّ دلبران» را سروده، خودش هم آن را خوانده است.

«سرّ دلبران» را محمد حسین لطیفی کارگردانی کرده و قرار بود رمضان سال پیش از شبکه دو پخش شود. به دلیل تاخیر در روند تولید پخش سریال به رمضان امسال موکول شده است و در کنداکتور شبکه یک قرار گرفته. سرمایه گذاری «سرّ دلبران» را سازمان اوج برعهده دارد که یکی از مانیفست های آن برداشتن برچسب ممنوعیت از روی هنرمندان است. پیش تر با یغما گلرویی همکاری کرد و حالا با بمانی.

رهایم نکن/ ترانه بمانی

روز گذشته و بعد از رسانه ای شدن خبر ترانه سرایی و خوانندگی روزبه بمانی در«سرّ دلبران»، برای تکمیل گزارش پی گیری کردیم ببینیم چه کسی تیتراژ سریال شبکه سه را می خواند. عوامل اصلی پاسخ دادند فعلا قصد رسانه ای کردن این خبر را ندارند ولی متوجه شدیم بمانی ترانه سرای سریال شبکه سه یعنی«رهایم نکن»هم هست. حالا بشنوید که به احتمال فراوان احسان خواجه امیری ترانه این سریال را خواهد خواند.

 برگردیم به سابقه بمانی. او سال ها در تلویزیون ممنوع الاسم بوده و از نام‌های مستعار بهزاد بمانی و بهروز بمانی استفاده می کرد. دلیل این اتفاق همکاری اش با چند خواننده آن ور آبی است که باعث شد تلویزیون نامش را در فهرست ممنوعه قرار دهد. آخرین بار که صدای روزبه بمانی در تلویزیون شنیده شد،برنامه«شب شیشه ای»در سال 86 است. از مهم ترین ترانه های بمانی می توان به تیتراژ پایانی«ماه عسل»با صدای فرزاد فرزین و مهدی یراحی، ترانه تیتراژ سریال«دودکش»،«مادرانه»،«یه تیکه زمین» و ... اشاره کرد. این سابقه خوب تاکیدی است بر این که با ترانه ای درخور در تیتراژ سریال شبکه سه یعنی «رهایم نکن» مواجه هستیم.

پدر / علیرضا قربانی

تیتراژ سریال رمضانی شبکه دو، «پدر» را علیرضا قربانی می خواند؛ خواننده محبوب و توانای کشورمان که توانسته فرم تازه ای در سبک سنتی ایجاد کند.«پدر»را بهرنگ توفیقی ساخته و حتما صدای قربانی می تواند به دیده شدن بیشتر آن کمک کند. او این تیتراژ را با ترانه ای از اهورا ایمان و آهنگسازی ستار اورکی خواننده است و علاوه بر ترانه تیتراژ قطعات آوازی دیگری نیز برای«پدر» اجرا می کند.

علیرضا قربانی جزو خواننده های پرطرفدار است که غالب ترانه های او با استقبال مواجه شده؛از اولین ترانه ای که خوانده تا حالا 18 سال می گذرد و همچنان در اوج است. صدای او نخسیتن بار در«کیف انگلیسی» با ترانه معروف«گشته خزان نو بهار من. به ار من. رفت و نیامد نگار من، نگار من» فراگیر شد.«شب دهم»(مرز در عقل و جنون باریک است) شهرت و محبوبیتش را دو چندان كرد. قربانی خواننده ای با هوش است، این را می توان از انتخاب هایش متوجه شد. او در سریال های همكاری كرده كه غالبا كارگردان های كاربلد داشته اند و به مجموعه های محبوب پیش مردم بدل شده اند.

جشن رمضان/ هوروش بند و اشرف زاده

حتی اگر برنامه یا سریالی بواسطه ضعف کیفی مورد پسند قرار نگیرد، تیتراژ آن می تواند نامش را سر زبان ها بیندازد. مثلا سریال «حانیه» با صدای سالار عقیلی یکی از بهترین تیتراژها را دارد. یا برنامه «شهر باران » بخاطر صدای محمد علیزاده سر زبان ها افتاد. «جشن رمضان» هم از برنامه های دیرپا اما متوسط تلویزیون است که هیچ گاه نتوانسته مخاطب حداکثری بدست بیاورد.

با این حال تهیه کننده آن چندی پیش از همکاری با گروه هوروش بند و حجت اشرف زاده خبر داد. آن طور که محمد قنبری گفته تیتراژ اول را هوروش بند و تیتراژ پایان را اشرف‌زاده خواهند خواند. گروه هوروش بند در یکی دو سال اخیر مشهور شده اند.برنامه « فرمول یک» و فیلم « لونه زنبور» از جمله کارهای جدید آن ها است که با استقبال هم مواجه شدند. در مقابل حجت اشرف‌زاده، حالا جزو خواننده های جا افتاده لقب دارد که برخی ترانه هایش از جمله «ماه و ماهی» هیت شدند. او سابقه خواندن تیتراژ برای سریال «علی البدل» و « یادداشت های یک زن خانه دار» را در کارنامه دارد. این بار چه خواهد کرد؟
منابع: هفت صبح/ تبیان