تبیان، دستیار زندگی

اگر کودکتان بد غذا است بخوانید

راه حل‌هایی مناسب برای کوچولو‌های بدغذا

گاهی اوقات غذا به نظر او واقعاً بدمزه است. ما انسان‌ها معمولاً غذا‌های شیرین را ترجیح می‌دهیم و از غذا‌هایی که به تلخی بزنند، بیزار هستیم.خوشبختانه این رفتار معمولاً زودگذر است. وقتی کودکتان از غذایی که برای او آماده کرده‌اید، ایراد می‌گیرد و غر می‌زند، باید ببینید دلیل واقعی این غر زدن‌ها چیست در آن صورت بهتر می‌توانید شرایط را کنترل کنید. در ادامه مقاله به برخی از این دلایل اشاره شده است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کودک، بدغذایی،خوراکی،گرسنگی،غذا، خانواده ایرانی

او کوچولوی مستقل است
کودکان معمولاً به دنبال استقلال هستند و دوست دارند از عقاید و خواسته‌های خود پیروی کنند.مثلاً ممکن است از آن‌ها بپرسید که لباس رنگ آبی می‌خواهد یا قرمز و او جواب بدهد، «نارنجی».
در مورد غذا هم همین‌طور است. ممکن است فقط به دلیل اینکه مجبور است کاری با اراده شما انجام دهد، از آن استقبال نکند.
چه باید کرد؟
از قانون «یک گاز کوچولو مؤدبانه» پیروی کنید. هدف این نیست که حتماً او را همین امروز مجبور به خوردن غذایی که نمی‌خواهد کنید، اما می‌توانید در درازمدت او را به خوردن غذایی که دوست ندارد، علاقه‌مند سازید.
در برابر او چند خوراکی متنوع قرار دهید و از او بخواهید که از هر کدام یک گاز کوچولو بزند.
مسلماً او در بشقاب غذای خود، خوراکی مورد علاقه‌اش را می‌بیند و به مرور می‌تواند غذا‌های دیگر را هم امتحان کرده و از خوردن آن‌ها هم لذت ببرد.
اما اگر زمانی پیش آمد که او از هیچ یک از خوراکی‌ها استقبال نکرد، به او اجازه دهید که او هم در نوع و فهرست غذا، نظر بدهد. حتی از او بخواهید که برخی از خوراکی‌ها- مانند سالاد‌ها – را خودش آماده کند.

غذا واقعاً بدمزه به نظر می‌رسد
گاهی اوقات غذا به نظر او واقعاً بدمزه است. ما انسان‌ها معمولاً غذا‌های شیرین را ترجیح می‌دهیم و از غذا‌هایی که به تلخی بزنند، بیزار هستیم.
در واقع طعم شیرین مفهوم بقاء را دارد- مانند طعم شیرین شیر مادر- و طعم‌های تلخ، علامت چیزی سمی است.
برخی از غذا‌ها از نظر کودکان بسیار بدطعم هستند و به علت اینکه پرز‌های چشایی کودکان بیش از بزرگسالان است، طعم غذا‌ها برای این کوچولو‌ها بیشتر حس می‌شود.
در ضمن تحقیقات نشان داده که برخی از کودکان ممکن است از نظر ژنتیکی نسبت به غذا‌های تلخ، حساس‌تر باشند.
چه باید کرد؟
غذای مورد نظر را بار‌ها به کودک بدهید، اما او را مجبور به خوردن آن غذا نکنید. فقط آن را روی سفره بگذارید.
گاهی اوقات پس از ۱۰ تا ۱۵ بار انجام دادن این کار، کودکتان به خوردن کمی از آن تشویق می‌شود و احتمال دارد به مرور به آن عادت کند.
همچنین غذا‌ها را به روشی آماده کنید که خوردن آن‌ها راحت‌تر باشد. به طور مثال سبزیجات را تفت دهید تا طعم بهتری پیدا کنند و طعم تلخ و تندشان کمتر شود.
همچنین می‌توان با طعم دهنده‌ها، طعم برخی از سبزیجات را بهتر کرد. مثلاً افزودن آبلیمو به بروکلی، کلم بروکسل و کدو سبز، طعم بسیار خوبی به آن‌ها می‌دهد.

او گرسنه نیست
گاهی اوقات کودک آنقدر گرسنه نیست که دوست داشته باشد هر غذایی بخورد. وقتی کودک گرسنه نباشد، احتمال اینکه بدغذایی کند، بسیار زیاد است.
در این گونه مواقع فقط از خوراکی‌هایی که بسیار دوست دارد، استقبال می‌کند و به غذا‌های دیگر لب نمی‌زند.
چه باید کرد؟
مسلماً شما والدین، نگران کم غذا خوردن کودکتان می‌شوید. زیرا او در سن رشد است و به ویتامین و انرژی کافی نیاز دارد اما هرگز وقتی او چندان گرسنه نیست، غذای جدیدی به او معرفی نکنید. اجازه دهید وقتی گرسنه است و اشتهای کافی برای غذا خوردن دارد، با خوراکی جدیدی آشنا شود و البته مجبورش نکنید تمام غذا را بخورد، حتی به مقدار کم هم از آن بچشد، شما به هدفتان رسیده‌اید.
در آینده او به تدریج بیش از قبل از آن خوراکی خواهد خورد و به آن عادت می‌کند. کودکان هر موقع بسیار گرسنه و پر اشتها باشند، از غذا خوردن لذت می‌برند.
در اینگونه مواقع به راحتی می‌توانید آن‌ها را به خوردن غذا‌های سالم تشویق کنید.

زمان صرف غذا منعطف نیست
تشویق کودک به خوردن غذایی جدید، به اندازه کافی سخت است، چه برسد به اینکه انتظار داشته باشید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه پشت میز غذا بنشیند و غذا بخورد.
چه باید کرد؟
کودکان خود را مجبور نکنید حتماً در زمان خاصی شروع به غذا خوردن کنند. یک بازه زمانی منعطف در نظر بگیرید و به مرور در طول روز غذا‌های مورد نیازشان را تهیه کنید.
در ضمن اگر هم زمان خاصی درنظر می‌گیرید، بهتر است موقعی باشد که کودک خسته نیست و یا اختلالی در بازی و یا تفریح مورد علاقه‌اش به وجود نمی‌آورد.

روش ارائه غذا بسیار کسل کننده است
ظاهر نامطلوب غذا حتی برای بزرگسالان خوشایند نیست، چه برسد به کوچولو‌های بدغذا. با عجله غذا درست کردن، کودک را به خوردن آن تشویق نمی‌کند.
چه باید کرد؟
باید با روش‌های دوست داشتنی، غذا را تزئین کرده و بدین ترتیب کودک‌تان را به خوردن آن تشویق کنید.
تحقیقات نشان داده، کودکان وقتی با میوه و سبزیجات خوب تزئین شده روبه رو می‌شوند، بیشتر از هر زمان دیگر غذا می‌خورند.
همچنین روی غذا اگر اسم‌های بانمکی بگذارید، کودکان را به سمت آن‌ها متمایل‌تر می‌کند. مثلاً اسم گل کلم را «گلوله برفی» بگذارید و به کودک خود بگویید، آن‌ها را در دهان خود بگذارد تا مثلاً ذوب شود.
در ضمن می‌توانید از کتاب‌های آشپزی مصور استفاده کرده و شما و کودک‌تان کنار هم بنشینید و در مورد غذا‌ها نظر بدهید.
اینکه فلان غذای خاص، چگونه درست و تزئین بشود، خوشمزه‌تر و دوست داشتنی‌تر می‌شود.
این کتاب‌ها را در دسترس کودکان خود قرار دهید تا هرزمان که خواستند با استفاده از تصاویر آن‌ها به شما ایده‌هایی بدهند. همچنین می‌توانید آن‌ها را در تزئین خوراکی‌ها شرکت داده و آماده خوردن آن غذا‌ها کنید.
منبع : سلامت نیوز 
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.