تبیان، دستیار زندگی

حضرت عیسی نمرده است

حضرت عیسی(علیه السلام) کشته نشده است، و سخن شبهه افکنان که می‌گویند؛ اگر آن حضرت مرده را زنده می‌کرد، پس چرا خود سرانجام کشته شد؟ سخن گزافی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حضرت عیسی


برخی شبهه افکنان در فضای مجازی این چنین بیان می کنند، در مورد حضرت عیسی(علیه السلام) یک علامت سوال در اذهان نقش می‌بندد: چرا کسی که طبق بیان قرآن، مرده را زنده می‌کرد، خود سرانجام کشته شد؟
خدا در آیه 49 آل عمران می فرماید: «و پیامبرى به سوى بنى‏ اسرائیل مى‏‌فرستد كه[به آنان گوید:] من از سوى پروردگارتان براى شما نشانه‏ اى[بر صدق رسالتم‏] آورده ‏ام؛ من از گل براى شما چیزى به شكل پرنده مى‌‏سازم و در آن مى‌‏دمم كه به اراده و مشیت خدا پرنده ‏اى[زنده و قادر به پرواز] مى‌‏شود؛ و كور مادرزاد و مبتلاى به پیسى را شفا می‌دهم؛ و مردگان را به اذن خدا زنده مى‌‏كنم‏.»

پاسخ: باید به شما شبهه کننده گفت که حضرت عیسی(علیه السلام) کشته نشده است. قرآن می‌فرماید: «و نیز گفته آنها كه ما مسیح عیسى بن مریم رسول خدا را كشتیم- در حالى كه او را نكشتند و به دار نیاویختند، و لكن كار بر آنها مشتبه شد (خیال كردند در جنگ كشته شد، یا شخص دیگرى به قیافه او كشته شد یا عیسى نامى مدعى نبوت پس از مدتى كشته شد) و حتما كسانى كه درباره او اختلاف دارند در این باره در شك و تردیدند و جز پیروى ظن و گمان هیچ علمى بدان ندارند و یقینا او را نكشتند.»(آل عمران/157) زنده بودن حضرت عیسی(علیه السلام) را هم اهل سنت نقل کرده اند[1] و هم شیعیان[2]
وقتی که کشته نشدن حضرت عیسی(علیه السلام) ثابت است، دیگر دلیلی برای پاسخ به سوال غلط شما شبهه کنده نمی ماند. ولی در حالت کلی باید بدانی که این سخن غلط شما مانند آن است؛ کسی بگوید چون یک دکتر، متخصص سرطان است، باید در مقابل سرطان بیمه باشد؛ در حالی که اینگونه نیست و چه بسا متخصصینی، گرفتار همان بیماری می‌شوند که در درمان آن استاد هستند.

پی نوشت:
[1]. تفسیر القرآن العظیم، ابن ابی حاتم، مکتبة نزار الصطفی الباز، عربستان سعودی، 1419 هـ ق، ج 4، ص 1110، ح 6232.
[2]الامالی، . شیخ صدوق، انتشارات کتابخانه اسلامیه، تهران، 1362 هـ ش، ج 1، ص 218.


منبع : رهروان ولایت