تبیان، دستیار زندگی

بیست و دوم اردیبهشت در آینه تاریخ معاصر ایران

امروز شنبه بیست و دوم اردیبهشت 1397 هجری خورشیدی، بیست و پنجم شعبان 1439 هجری قمری، دوازدهم می 2018 میلادی است.مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رخداد
22 اردیبهشت 1364
گروهک منافقان با هدف تضعیف نظام اسلامی و ناامن جلوه دادن کشور در خیابان ناصرخسرو تهران از مرکزهای پرتردد شهر، به بمب‏گذاری اقدام کردند که تعدادی از هموطنان در این جریان زخمی و به شهادت رسیدند. با انجام دادن چنین جنایت های هولناکی، دروغ بودن هدف های این گروهک بیش از پیش بر همگان آشکار شد.

22 اردیبهشت 1360
سیدابوالحسن حافظیان مشهدی از عارفان و نویسندگان صاحب نام در مشهد مقدس درگذشت. از آثار وی می توان به لوح محفوظ و لوح جنه الاسماء اشاره کرد.

22 اردیبهشت 1357
رادیو بی بی سی اعلام کرد: ایران و انگلیس یک مجتمع بزرگ اسلحه سازی در اصفهان ایجاد خواهند کرد.

22 اردیبهشت 1357
محمدرضا پهلوی و همسرش برای مدت چهار روز به مجارستان مسافرت کردند.

22 اردیبهشت 1356
سایروس ونس و دیوید اوئن وزیران امور خارجه آمریکا و انگلیس برای شرکت در اجلاس وزیران امور خارجه سازمان پیمان مرکزی(سنتو) وارد تهران شدند.

22 اردیبهشت 1348
دولت ایران تعداد ایرانیان اخراجی از عراق را شش هزار تن اعلام کرد. این موضوع واکنش‌های بین‌المللی و داخلی فراوانی را به دنبال داشت به گونه ای که حکومت عراق مجبور شد در پی افزایش واکنش‌ها علیه این اقدام، پس از چند هفته اخراج ایرانیان را به صورت موقت متوقف کند.

22 اردیبهشت 1344
میان وزیران امور خارجه ایران و آرژانتین موافقتنامه فرهنگی در بوئنوس آیرس امضاء و مبادله شد. این سند سپس در مجلس های سنا و نمایندگان ایران نیز به تصویب رسید و به دلیل اینکه پیش تر در قوه مقننه آرژانتین تصویب شده بود، لازم اجرا شد. در این موافقتنامه علاوه بر تأکید بر ارائه تسهیلات دو طرف بر مبادله، توزیع و فروش کتاب و نشریه های ملی، به برگزاری نمایشگاه های هنری، فیلم های مستند، فرهنگی و تربیتی در زمینه تحکیم روابط دوستی دو کشور اشاره شده بود.

22 اردیبهشت 1343
امام خمینی در پیامی به مناسبت چهلمین روز حمله به مدرسه فیضیه قم، منطق رژیم پهلوی را محو اسلام دانستند و با محکوم کردن جنایت های این رژیم، حمایت خود را از درجه داران با وجدان ارتش اعلام کردند و فرمودند: من از فشارهایی که برآنها وارد می شود متاسفم. من می دانم قلب آنها از تسلیم در مقابل اسراییل مضطرب است.

22 اردیبهشت 1342
موسی عمید رئیس دانشکده حقوق دانشگاه تهران و صاحب آثاری همچون «وصیت و هبه» که مدتی نایب رئیس مجلس شورای ملی نیز بود، درگذشت و به دیار حق شتافت.

22 اردیبهشت 1333
محمد مصدق در دادگاه تجدیدنظر نظامی به سه سال زندان محکوم شد. او در یک دادگاه نظامی در 30 آذر 1332 هجری خورشیدی به سه سال حبس محکوم شده بود که به این رای اعتراض کرد.

22 اردیبهشت 1330
محمد مصدق در جلسه علنی مجلس شورای ملی اعلام کرد که توطئه ای برای قتل او در جریان است و به همین دلیل از همان روز در مجلس خواهد ماند.

22 اردیبهشت 1304
دومین دکل فرستنده رادیویی در تهران برپا شد. نخستین دستگاه کامل فرستنده بی سیم موج بلند در 1303 خورشیدی به وسیله وزارت جنگ، با قدرت 20 کیلو وات برای تهران و شش دستگاه موج بلند چهار کیلوواتی برای شهرهای تبریز، مشهد، کرمان، کرمانشاه، خرمشهر، سفارش داده شد و دکل فرستنده بی سیم تهران با ارتفاع 120 متر در زمین های اطراف قصر قاجار برپا و این سرآغازی بر تکوین و تولید رادیو در ایران شد.

22 اردیبهشت 1303
گروهی از اهالی نطنز و کاشان در اعتراض به انتخابات مجلس شورای ملی در این دو شهر تحصن کردند.

22 اردیبهشت 1303
رکن الدوله حاکم قم، از کار برکنار و به جای وی اعتمادالدوله به این مقام برگزیده شد.

22 اردیبهشت 1302
گیلیانویی کورا وزیر مختار تازه ایتالیا و احمدشاه درباره تحکیم ارتباط دو کشور دیدار و گفت و گو کردند.

22 اردیبهشت 1302
رضاخان وزیر جنگ به عنوان نماینده نخست آذربایجان در مجلس شورای ملی انتخاب شد. پیش از انتخابات بنابر دستور ارکان حزب کل قشون به حاکمان نظامی، وی باید در تمامی حوزه های انتخاباتی که زیر نظر نظامیان بود، به عنوان نماینده نخست آن ناحیه انتخاب می شد.

22 اردیبهشت 1300
وزارت امور خارجه در یادداشتی به تمامی سفارت خانه های کشورهای خارجی به غیر از سفارت روس، عثمانی، آذربایجان و ارمنستان اعلام کرد که دولت ایران تصمیم گرفته است به دلیل های اقتصادی، اداره محاکمات وزارت امور خارجه و قسمت مربوط به امور قضایی کارگزاری های ولایت ها را به وزارت عدلیه انتقال دهد و وظایف سیاسی کارگزاری ها را نیز به معاونان حکام واگذار کند که این تصمیم دولت ایران از یکم خرداد همین سال اجرا خواهد شد.

22 اردیبهشت 1286
مجلس شورای ملی، قانون 177 ماده ای انجمن های ایالتی و ولایتی را تصویب کرد و بر پایه آن شرط اسلام و سوگند به قرآن از شرایط انتخاب شوندگان حذف ‏شد.