تبیان، دستیار زندگی

برخی احکام استمناء

آیا خودارضایی گناه است؟

هر عملی که فرد در حال بیداری، آگاهانه و بدون شریک جنسی، به منظور لذت جنسی انجام دهد که در صورت تداوم، به انزال بینجامد، خودارضایی نام دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
خودارضایی

انسان‌ها در میان نیازهای مختلف خود نیازی جدی و مهم به نام نیاز جنسی دارند که اگر پاسخ درستی به آن داده نشود تبعات بدی برای روح و روان به همراه دارد.
یکی از راه هایی که بشر از گذشته برای سرکوب این نیاز استفاده می کرده و امروز بیش از هر زمان دیگری متداول شده است "استمناء" یا همان خود ارضایی است.
اسلام به شدت خودارضایی را تحریم کرده، تا جایی که بعضی از بزرگان آن را از گناهان کبیره معرفی کرده اند. و از آنجایی که احکام اسلامی بنا بر مصالح بشر تشریع شده اند لازم است ابعاد مختلف این پدیده از لحاظ فقهی روشن شود.

خودارضایی چیست؟

هر عملی که فرد در حال بیداری و آگاهانه و بدون شریک جنسی، به منظور لذت جنسی انجام دهد که در صورت تداوم، به انزال بینجامد، خودارضایی نام دارد. خود ارضایی دارای انواعی است؛ مثل بازی کردن با دست، گوش کردن به سخن و صدای زن نامحرم، رد و بدل کردن حرف های عاشقانه، در خیال آوردن و فکر کردن به مسائل شهوت انگیز؛ از نظر اسلام اگر کسی با اختیار یکی از این اعمال را به قصد خروج منی انجام دهد و منجر به خروج منی بشود، استمنا و حرام است.

خود ارضایی در زنان

همه‌ی مراجع عظام (به جز تبریزی، بهجت و نوری): خروج ترشحات زن، اگر همراه با شهوت (اوج لذت جنسی) باشد، حکم به جنابت آنان می‌شود و لازم نیست با جستن بیرون آید و بدن سست شود و اگر بدون شهوت باشد، حکم به منی نمی‌شود، مگر آن که از راه دیگری یقین کند منی است.
آیت الله العظمی بهجت: خروج ترشحات زن اگر همراه با شهوت (اوج لذت جنسی) باشد و با جستن بیرون آید، حکم به منی می‌شود و اگر هیچ یک از دو علامت و یا یکی از آنها را نداشت، حکم به منی نمی‌شود، مگر آن که از راه دیگری یقین کند منی است.

تفاوت ودی، مذی و منی

گاهی از بدن انسان رطوبت هایی خارج می شوند که شباهت زیادی به منی دارند و ممکن است مکلف را سردرگم کند که باید غسل کند؟ در ذیل به ذکر این رطوبت ها و احکام آن ها می پردازیم:
«مذی»: عبارت است از آبی که معمولا هنگام بازى كردن با همسر و یا دیدن صحنه های تحریک کنند و یا تخیل صحنه های شهوت انگیز بدون جهش و بدون پرش بیرون می‌آید. مقدارش خیلی کمتر از منی است «مذی» پاک است و غسل ندارد و وضو را هم باطل نمی کند.
«وذی» یعنی آبی که گاهی بعد از خارج شدن منی از انسان خارج می شود و وذی نیز اگر با منی یا ادرار آلوده نشده باشد پاک است.
اما «منی» عبارت از مایعی است که درهنگام تحریک شدید جنسی خارج می‌شود و نشانه‌هایی دارد:
نشانه های خروج منی در مردانی که مریض نیستند،
1- باجستن و پرش خارج می شود.
2- همراه با لذت و شهوت خارج می شود.

عرق جنب از حرام

امام خمینی (ره): ‏‏بسمه تعالی، عرق جنابت از حرام، نجس نیست ولی نماز با آن صحیح‏‎ ‎‏نیست
آیت الله خوئی: مسأله عرق جنب از حرام پاک است و بنابر احتیاط مستحب ّ نماز با آن نخوانند و نزدیکی با زن در حال حیض، حکم جنابت از حرام را دارد.
آیت الله بهجت: مسأله عرق جنب از حرام نجس نیست ولی بنا بر أظهر و أحوط، با بدن یا لباسی که به آن آلوده شده تا خشک نشده است نماز نخوانند.
آیت الله مکارم: مسأله کسی که از طریق حرام جنب شود، خواه به واسطه زنا باشد یا لواط و یا استمناء، عرق او نجس نیست، ولی مادام که بدن یا لباس او عرق دارد، با آن نماز نخواند بنا بر احتیاط واجب.
اما آیت الله سیستانی بر خلاف نظر مراجع عظام دیگر نماز خواندن همراه با عرق را صحیح می‌دانند؛ ایشان در بیان این حکم فرموده اند: مسأله عرق جنب از حرام پاک است و نماز با آن صحیح است.

منابع:
اسلام کوئست
هدانا
سایت امام خمینی ره
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی
راسخون

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.