تبیان، دستیار زندگی

الگوی پیشرفت باید از جوانی به پختگی برسد

آن چیزی که امروز به‌عنوان الگوی پایه تدوین شده و ان‌شاءالله بزودی در اختیار همگان قرار خواهد گرفت، در حجمی نه خیلی بیش از این، اما جامع‌تر، کامل‌تر و با کیفیت بالاتر تهیه خواهد شد و مبنای عمل قرار خواهد گرفت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
الگوی پیشرفت باید از جوانی به پختگی برسد
به گزارش تبیان به نقل از روزنامه ایران، رئیس شورای عالی و رئیس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت:در حال حاضر یک حرکت طولانی مدت جمعی با موفقیت به ایستگاهی مهم رسیده است و الگوی پیشرفت اکنون همچون جوان برومندی است که باید به پختگی برسد.

دکتر صادق واعظ‌زاده در هفتمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که دیروز در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی ایران برگزار شد، با اعلام تهیه الگوی پایه پیشرفت گفت: یک حرکت طولانی مدت جمعی با موفقیت به ایستگاهی مهم رسیده است.این حرکت شاید نمونه‌ای از پیشرفت باشد. با این حال هدف‌های بلندی در آغاز کار مورد نظر بود. قرار شد یک الگوی بومی بر اساس مبانی اسلامی با روش علمی با استفاده از دستاوردهای نظری و تجارب جهانی متناسب با مقتضیات اقلیمی و فرهنگی جامعه در یک فضای نقد و نظر و هم اندیشی تهیه شود تا مبنای عمل قرار بگیرد. دکتر واعظ‌زاده تأکید کرد: امروز بعد از 7 سال تلاش همکاران، متفکران و دانشمندان، محققان و صاحبنظران راهبردی کشور و بعد از مباحث مفصل از عمیق‌ترین مباحث نظری تا عملیاتی‌ترین راهکارهای مورد نیاز برای پیشرفت کشور، موفق شدند که مباحث گسترده را به صورت موجز و درعین حال صریح، آرمانی و عملیاتی تنظیم کنند؛ در قالب یک متن هدفمند با بخش‌های مشخص تقریر کنند و به‌عنوان الگوی پایه پیشرفت تقدیم رهبر معظم انقلاب کنند.

قرار شد یک الگوی بومی بر اساس مبانی اسلامی با روش علمی با استفاده از دستاوردهای نظری و تجارب جهانی متناسب با مقتضیات اقلیمی و فرهنگی جامعه در یک فضای نقد و نظر و هم اندیشی تهیه شود تا مبنای عمل قرار بگیرد.


وی افزود: این کاری است که تا به امروز انجام شده است. الگوی پایه تا این مرحله مانند جوان برومندی است که همه اعضا و جوارح لازم برای تلاش و فعالیت را دارد؛ فکر روشن، عزم و همت بلند و توانایی. اما این الگو هنوز آن چیزی نیست که دستورالعمل پیشرفت کشور قرار بگیرد. این جوان باید به پختگی و بلوغ فکری و روحی برسد؛ بنابراین قدری تأمل لازم است. چند سال دیگر باید این فعالیت جمعی ادامه پیدا کند؛ هم نقد و هم تکمیل شود تا الگوی پایه به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تبدیل شود. این بدان معنی نیست که الگوی نهایی یک متن مفصل، پیچیده و پراحکام خواهد بود، همان‌طور که متأسفانه خیلی از اسناد برنامه‌ای ما به این شکل است و خود این تفصیل بیش از حد و پرداختن به همه مسائل باعث می‌شود که قابلیت عمل چنین اسنادی کم شده و بعضاً در اقل ممکن به اجرا دربیاید.

دکتر واعظ‌زاده تصریح کرد: الگوی پیشرفت به‌لحاظ حجم و تعداد گزاره‌ها همچنان الگوی فشرده اما گزیده‌ای خواهد بود و اضافه بر آنچه تاکنون طراحی شده، پیشران‌های پیشرفت و برهه‌بندی تدابیر پیشرفت را مشخص خواهد کرد؛ بنابراین آن چیزی که امروز به‌عنوان الگوی پایه تدوین شده و ان‌شاءالله بزودی در اختیار همگان قرار خواهد گرفت، در حجمی نه خیلی بیش از این، اما جامع‌تر، کامل‌تر و با کیفیت بالاتر تهیه خواهد شد و مبنای عمل قرار خواهد گرفت. اما تهیه الگوی پایه و حتی الگوی پیشرفت، قدم کوچکی از پیشرفت کشور است و راه درازی برای عملیاتی شدن این الگو نیاز است.

رئیس شورای عالی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در ادامه گفت: حرکت‌های اجتماعی پیوسته است و با فراز و فرودهای کوچک و بزرگ همراه است؛ تحولات عظیم مثل پیشرفت در قالب فراز و فرودهای بزرگ معنا می‌شود. پیشرفت طراحی تصمیمات و اقدامات برای تأثیرگذاری بر تحولات عظیم اجتماعی است. ضمن اینکه می‌دانیم هدایت و مدیریت دقیق و کامل این تحولات مانند یک ماشین امکانپذیر نیست؛ اما تأثیرگذاری بر این تحولات قطعاً امکانپذیر است و از نیروی فکور انسانی بخصوص نخبگان با حمایت یک ملت ساخته است.
منبع: روزنامه ایران