تبیان، دستیار زندگی
علت قولنج كردن مفاصل، ایجاد حباب‌های گاز CO2 است كه باعث افزایش حجم داخل مفصل و شكلی از احساس تنگی در مفصل می‌شود و فرد برای خلاص شدن از این درگیری مجبور است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مضرات رفع قولنج

علت قولنج كردن مفاصل، ایجاد حباب‌های گاز CO2 است كه باعث افزایش حجم داخل مفصل و شكلی از احساس تنگی در مفصل می‌شود و فرد برای خلاص شدن از این درگیری مجبور است مفصل را در دامنه انتهای خود قرار دهد تا حباب به وجود آمده بترکد و حجم مفصل به حالت عادی و طبیعی خود بازگردد.

مردی در حال رفع خستگی

اما از جمله مضرات این كار این است كه چون فرد مجبور است مفصل را برای تركیدن حباب گاز در دامنه انتهای خود قرار دهد، فشار زیادی به تمام بافت‌های اطراف مفصل از جمله عضلات، رباط ‌ها و كپسول مفصلی وارد می‌نماید. عناصر غیرفعال اطراف مفصل كه در طول بلند خود قرار می‌گیرند، به مرور افزایش طول می‌دهند و امكان انجام حركات دقیق را از فرد سلب می‌كنند.

سایر مضرات احتمالی عبارتند از :

احتمال بروز لرزش بدن در سنین بالاتر به علت اختلال در حركت دقیق و كاهش ثبات مفصلی وجود خواهد داشت.

احتمال بروز آرتروز پس از تكرار این حركات و شروع صدمه به غضروف مفصل نیز وجود دارد.

در كسانی كه عمل شكستن مفاصل را مكرراً انجام می‌دهند، احتمال صدمه مستقیم به سرخرگ تغذیه كننده گردن وجود دارد.

تغییر حجم‌ سریع مفاصل باعث ایجاد این حباب‌ها به طور مکرر خواهد شد. پس توصیه می‌شود كه به این كار عادت نكنید، چون در غیر این صورت برای همه ی عمر مهمان شما خواهد بود.

خطرناك‌ترین وضعیت رفع قولنج، در گردن و آن هم با انجام حركات شدید و سریع است. جز مسئله ایجاد روند فرسایش بین مهره‌ای و به عبارت دیگر آرتروز، احتمال صدمه به سرخرگ های تغذیه كننده مغز هم وجود دارد كه به دنبال خود حتی احتمال مرگ را هم در پی خواهد داشت.

منشأ بسیاری از سردردهای غیرمشخص و حتی تاری دید هم به دلیل همین عادت نابجا و خطرناك و اعمال فشارهای غیرمعمول به ستون فقرات و گردن است.

حتی بعضی افراد هنگام قولنج ستون فقرات خود، از فرد دیگری درخواست می‌كنند كه بر روی ستون فقراتشان راه برود و فشارهای غیرمعمول و بسیار سنگینی را به ستون فقرات وارد آورد كه در بسیاری از موارد، به شكستن مهره‌ها و ایجاد صدمات جبران‌ناپذیر از جمله بی‌اختیاری ادرار یا قولنج اندام های دیگر منجر خواهد شد.

تغییر حجم‌ سریع مفاصل باعث ایجاد این حباب‌ها به طور مکرر خواهد شد. پس توصیه می‌شود كه به این كار عادت نكنید، چون در غیر این صورت برای همه ی عمر مهمان شما خواهد بود.

دكتر رضا قلمقاش

*مطالب مرتبط:

انگشت‌هایت را نشكن!

چه کنیم که مبتلا به درد گردن و عوارض سخت ناشی از آن نشویم ؟

مراقبت از زانوها

شیوه صحیح نشستن پشت میز

قوز كمر و طرق مقابله با آن

با كمر درد چه كنیم؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.