تبیان، دستیار زندگی

انتشار کتابی تازه درباره سواد بدنی از طفولیت تا سالمندی

کتاب «سواد بدنی (حرکتی) در طول عمر» نوشته «مارگارت وایتهد» با ترجمه سعیدولدی و سمیه شیخی یگانه برای اولین‌بار در ایران منتشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سواد بدنی در طول عمر

 کتاب «سواد بدنی (حرکتی) در طول عمر» نوشته «مارگارت وایتهد» با ترجمه سعیدولدی و سمیه شیخی یگانه توسط انتشارات سلسله چاپ و منتشر شد.

کتاب «سواد بدنی (حرکتی) در طول عمر» اولین کتابی است که به مفهوم سواد بدنی در سراسر دوران زندگی، از طفولیت تا سالمندی می‌پردازد. این کتاب توسط جمعی از نویسندگان در حوزه سلامت، تربیت‌بدنی، علم ورزش و روانشناسی ورزشی و به سرپرستی«مارگارت وایتهد» نوشته شده است.

وایتهد پایه‌گذار مفهوم سواد بدنی است که پیش از این مسئولیت‌هایی از قبیل ریاست انجمن بین‌المللی علم ورزش و تربیت‌بدنی، ریاست کیفیت دانشکده مطالعات سلامت بدفورد را بر عهده داشته است و از اساتید باسابقه و بنام در حوزه تربیت‌ بدنی و علوم ورزشی در آموزش‌وپرورش و دانشگاه است.

مارگارت وایتهد، در طی 17 سال اخیر مفهوم سواد بدنی را بسط داده است و توانسته است این مفهوم نو و ارزشمند را در سطح بین‌المللی معرفی و مطرح کند. در این کتاب، سواد بدنی در حیطه مسائلی مثل رشد عزت‌نفس، شایستگی جسمانی، مسئله چاقی و چالش تفاوت‌های فردی موردبررسی قرار می‌گیرد.

این کتاب در سه بخش و 16 فصل تدوین‌شده است؛ در بخش اول، پیشینه رویکردها و مبانی فلسفی و پیشنهادی درباره مفهوم سواد بدنی و دلیل معرفی این مفهوم را مورد بررسی قرار می‌دهد. بخش دوم به شیوه‌های ارتباط سواد بدنی با مسائلی در زمینه‌های خاص مانند وجه جسمانی افراد، روند فعلی از سبک زندگی فعال و سالم افراد در جوامع امروزی، موضوع چاقی، اهمیت سواد بدنی در میان کودکان - جوانان و سنین بالاتر، سلامت و آرامش دائمی، عوارض جانبی بی‌تحرکی و فواید ادامه فعالیت‌های بدنی در طول عمر و در نهایت به بحث و تمرکز بر اقشار خاص یعنی افراد معلول و... می‌پردازد. در پایان و در بخش سوم این کتاب، توضیحات کاربردی و درواقع کانون عمل از مفهوم سواد بدنی تبیین شده است که دربرگیرنده نقش افراد شاخص در ارتقای سواد بدنی، سواد بدنی و فعالیت بدنی منظم در حین تحصیل، تقویت مشارکت‌های دائمی افراد در فعالیت‌های بدنی منظم و رویکردهای آموزش و یادگیری، محتوای برنامه‌های فعالیت بدنی و شیوه‌های تدریس مربیان است.

کتاب «سواد بدنی (حرکتی) در طول عمر» پس از دریافت مجوز رسمی از مولف کتاب و انتشارات " تیلور و فرانسیس" توسط انتشارات سلسله در 304 صفحه چاپ و منتشر شده است. این کتاب در سی ویکمین نمایشگاه کتاب تهران ارائه شده است.

منبع: تسنیم