تبیان، دستیار زندگی

با برگزیدگان کتاب سال حوزه؛

تحقیق و تعلیق کتاب الاعتقادات

تحقیق و تعلیق كتاب الاعتقادات- شیخ صدوق عنوان برگزیده سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه را در گروه علمی تصحیح و تحقیق کسب کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
الاعتقادات
اثر حاضرکه از سوی موسسه امام هادی علیه السلام تدوین و منتشر شده است، پیرامون كتاب ارزشمند «الاعتقادات» شیخ صدوق تحقیق می‌کند، این كتاب از بهترین كتاب‌های كلامی نزد شیعه‌ی امامیه است كه با تكیه بر نصوص شریفه‌ی آیات قرآن و روایات صحیح و نه بر اساس بكارگیری استدلالات عقلی و كلامی به تشریح عقاید شیعه می‌پردازد.

جایگاه موضوع مورد بحث و ارزش علمی این كتاب در بین كتب كلامی و محور بودن آن بین متكلمین و احتیاج مؤسسات علمی و پژوهشی و حوزه‌های علمیه به این كتاب، از جمله اموری است كه باعث شده محقق، پیرامون آن به تحقیق اقدام كند. از آنجا كه نسخ خطّی كتاب مذكور متعدد بوده، محقق اثر، بهترین آنها را انتخاب می‌كند و از بقیه‌ی نسخ نیز در مرحله‌ی تصحیح بهره می‌گیرد و در موارد اختلاف نسخ خطّی با یكدیگر، محقق آن را كه با نصوص احادیث و روایات یا با عبارات صدوق در كتب دیگر وی مطابقت داشته، ترجیح می‌دهد.

بخشی از تحقیق به تبیین و توضیح بعضی از كلمات و لغات كه فهم معانی آنها مشكل بوده، اختصاص یافته و اعراب‌گذاری بعضی از كلمات برای قرائت و فهم آسان‌تر آنها نیز مورد توجه قرار گرفته است. استخراج آیات و ذكر شماره‌ی سوره و آیه، كار دیگر محقق می‌باشد. محقق در مقدمه‌ی اثر با تفصیل بیشتری سخن گفته و حیات شیخ صدوق و مسلك كلامی وی و قدرت فوق‌العاده‌ی ایشان در علم كلام و استدلال و مناظره در این باب با علماء بعضی از فرق و ملل را بررسی می‌کند. سخن برخی از اعلام علمای شیعه پیرامون آراء صدوق و مفید از جمله علامه مجلسی، سید جزایری، آیت‌الله صافی و آیت‌الله سبحانی نیز در این مقدمه گنجانده و برخی از فهارس فنی و علمی نیز به پایان كتاب افزوده شده است.  




منبع: خبرگزاری رسمی حوزه