تبیان، دستیار زندگی

چگونه روزه اولی ها را تشویق به روزه گرفتن کنیم؟

روزه اولی ها امسال راحت روزه بگیرند

از همان دوران کودکی ما را به روزه گرفتن عادت دادند. از روزه های کله گنجشکی شروع میکردیم و وقتی هم مادر یا پدرمان به کسی میگفت که روزه ی کله گنجشکی گرفته ایم حس بزرگ شدن بهمان دست می داد.کم کم بزرگ شدیم و به سن تکلیف رسیدیم و زمان آن رسیده بود که روزه هایمان را کامل بگیریم. آن زمان بزرگترها با هر روزه ای که می گرفتیم اسکناس های تا نخورده ای را به ما می دادند که برایمان نوعی تشویق بود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
روزه اولی ها ،ماه رمضانف پدر و مادر، تشویق کردن ،سلامت، فرزندان ،کودکان ،افطاری ،سحری ،خانواده ایرانی

آن زمان ها گذشت و اکنون خودتان پدر و مادرهایی شده اید که حتما نگران روزه گرفتن فرزند روزه اولیتان هستید. ناراحتید که نوجوان کم سن شما با این روز های طولانی و رفتن به مدرسه چگونه می تواند طاقت بیاورد.چگونه می توان او را از نظر روحی آماده روزه گرفتن کرد؟ چه کاری می توان انجام داد که با روزه گرفتن نه تنها اذیت نشود بلکه شوق و ذوق برای انجام این فریضه  در او زنده شود ؟  در ادامه به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

ذکر مصیبت نخوانید !
اولین کاری که باید انجام دهید این است که قبل از فرا رسیدن ماه رمضان  فضای خانه را به گونه ای آماده کنید که انگار فردا روز مهمی در پیش است؛ به قولی در خانه تان سور و ساتی راه بیاندازید .مثلا با کودکتان به خرید بروید و وسایل مورد نیاز ماه رمضان مثل خرما، سبزی آش،پنیر، سبزی خوردن و.. را بخرید.  

علاوه بر اینگونه رفتارها باید مراقب گفتارتان هم باشید. برخی افراد هستند که از یک ماه مانده به ماه رمضان ذکر مصیبت می‌خوانند و در برابر کودک روزه اولیشان از جملات منفی مثل چقدر زود ماه رمضون شد!، یک ماه خبری از ناهار نیست، کاش میشد روزه نگیریم و ... به کار می برند.ممکن است حتی شما از روی شوخی این حرف ها را بزنید اما فرزند شما آنها را جدی می گیرد و ناخودآگاه تصور میکند که ماه سختی را در پیش خواهد داشت. در مقابل به او بگویید که چقدر خوشحالید از اینکه امسال را با او روزه می گیرید .

فلسفه ی روزه  را به گونه ای که برای فرزندتان قابل فهم باشد توضیح دهید مثلا به او بگویید که خدا دوست دارد که ما روزه بگیریم تا بتوانیم اراده ی خودمان را برای انجام کارهای خوب قوی کرده و گناه نکنیم.

او را با هدیه تشویق کنید
تشویق کردن تاثیر فوق العاده ای در هر فردی مخصوصا کودکان خواهد داشت. سعی کنید شور و شوق را در فرزندتان زنده کنید مثلا بعد از چند روز روزه گرفتن میتوانید به فرزند روزه اولیتان بگویید که بخاطر گرفتن روزه هایش می خواهید برای او مهمانی دهید و بعد یک جشن کوچکی بگیرید و در جلوی جمع او را تشویق کنید.

بهتر است علاوه بر دادن پول به عنوان تشویق به روزه اولی ها، در کنار تشویق های مالی تشویق های معنوی را هم در نظر بگیرید.

از او حمایت کنید
معمولا روزه اولی ها مخصوصا دخترها که در سن 9 سالگی مکلف به روزه گرفتن می شوند جثه ای کوچک و ضعیفی دارند و بخاطر همین ظرافت از طرف بعضی بزرگترها با لحن دلسوزانه مورد خطاب قرار میگیرند که "آخی طفلی با این جثه نذارید روزه بگیره!" و حرف هایی مشابه؛لذا خانواده ها باید سعی کنند در برابر این جملات با قاطعیت برخورد و در مقابل خودشان به فرزندشان انرژی مثبت و قوت قلب دهند اما به سلامت فرزندتان هم توجه داشته باشد و اگر روزه گرفتن باعث می شود که فرزندتان سلامتی اش به خطر بیفتد او را وادار به روزه گرفتن نکنید.

مدارس افطاری دهند
افطاری دادن در مدارس و دور هم جمع شدن بچه های هم سن و سال برای افطاری کردن تاثیر مثبتی روی آنها خواهد داشت. حتی خانواده ها می توانند خودشان هزینه ی افطاری را متقبل شوند تا بچه ها با قرار گرفتن کنار دوستانشان  به این باور برسند که تنها آنها نیستند   و تمام بچه های هم سن و سال انها هم روزه دار  می گیرند. این کارهم حس خوبی را در کودک ایجاد می‌کند و هم اینکه در ذهن او ماه رمضان به عنوان یک ماه خوب ماندگار میشود.

افطاری و سحری مطابق میل او
والدین روزه اولی ها توجه کنند که در این یک ماه کودکشان حکم فرمانروا را دارد و باید به خواسته های انها اهمیت ویژه ای دهید.از بازی کردن تا غذا درست کردن همه چیز باید باب میل انها باشد.وقت افطاری باید به نحو احسن از آنها پذیرایی کنید تا برای افطار لحظه شماری کنند و سختی های روزه برایشان لذت بخش شود.

سحر های سخت!
بیدار شدن برای سحر برای کودکان کمی سخت است و برای روزه اولی ها به مراتب سخت تر،  اما اگر کودکان  خوب بخوابند راحت تر برای سحر بیدار می شوند و اگر مدارس تعطیل شده است و والدین خیالشان راحت است که فرزندشان نمی خواهد صبح زود بیدار شود می توانند با فراهم کردن محیطی شاد در خانه و یا با گردش در خیابان ها تا سحر بیدار بمانند و بعد از خوردن سحری بخوابند و این باعث می شود که  کودک در طول روز بخوابد و انرژی خود را برای شب تا سحر ذخیره کند.

با سپری کردن 30 روز ماه رمضان در نهایت در روز عید فطر برای فرزند روزه اولی‌تان جشن ویژه ای را تدارک ببینید یا با رفتن به مسافرت به او یادآور شوید که این سفر در واقع جایزه ای است برای یک ماه صبر و استقامت او...




 

 
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.