تبیان، دستیار زندگی
بجنورد مركز استان خراسان شمالی كه در گذرگاه زایران بارگاه حضرت ثامن الحجج علی‌بن موسی‌الرضا (ع) واقع شده، همه‌ساله میزبان هزاران زایر شیفته‌ای است كه در مسیر عبور خود مدتی را در این شهرستان سپری می‌كنند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگاهی به اماكن زیارتی بجنورد

نگاهی به اماكن زیارتی بجنورد

بجنورد مركز استان خراسان شمالی كه در گذرگاه زایران بارگاه حضرت ثامن الحجج علی‌بن موسی‌الرضا (ع) واقع شده، همه‌ساله میزبان هزاران زایر شیفته‌ای است كه در مسیر عبور خود مدتی را در این شهرستان سپری می‌كنند.

این شهر با داشتن ‪۴۹ بقعه متبركه مربوط به امامزادگان و فرزندان پیامبر (ص) و نیز برخورداری از مناظر زیبای طبیعی و آب و هوایی فرحبخش، می‌تواند این مسافران را تا مدت زیادی در خود میهمان كند.

آستانه مبارك امامزاده سیدعباس فرزند موسی بن جعفر (ع) در شهر بجنورد، به عنوان مشهورترین و پر زایرترین معصومزاده این خطه شناخته می‌شود .آن حضرت در دوران خلافت بنی عباس از مدینه منوره وارد خراسان شد و در اواخر قرن دوم هجری وفات یافت.

بنای این امام‌زاده كه در روزگار قدیم بر فراز تپه‌ای باستانی درمجاورت شهر بجنورد ساخته شده با گنبدی فیروزه ‌رنگ، خودنمایی می‌كند كه به آیاتی از قرآن مزین شده است .این بقعه متبركه كه نسبت به شهر، بر بلندا قرار گرفته، چشم‌انداز خوبی را برای مشتاقان به وجود آورده كه از آنجا همه شهر را پیش چشم دارند.

امام‌زاده سیدهادی فرزند امام موسی كاظم (ع) واقع در چهار كیلومتری غرب تفرجگاه ییلاقی "بش‌قارداش" در جنوب بجنورد ازدیگر زیارتگاههای این شهرستان است .این امامزاده كه در روستای تاریخی "ارگ" قرار دارد با گنبدی خشتی در میان باغی بزرگ ایجاد شده كه درختان كهنسال و سر به فلك كشیده آن، مناظر و چشم اندازهای زیبایی را ایجاد كرده است.

امام‌زاده محمدرضا (ع) از دیگر فرزندان امام هفتم شیعیان در فاصله ‪۱۰ كیلومتری شمال غربی شهر به فاصله یك كیلومتری در شرق روستای لنگر بجنورد واقع شده است . بنای نخستین این بقعه متبركه در دوره تیموریان و در زمان سلطان حسین بایقرا ساخته شده كه در سال ‪ ۱۳۲۹بازپیرایی و تجدید بنا شده است.

امام‌زاده اسماعیل فرزند امام موسی كاظم (ع) در 10 كیلومتری شمال شرقی بجنورد در مجاورت گردشگاه ییلاقی "باباامان" بجنورد واقع شده است. این مقبره مطهر كه در مجاورت جاده اصلی مشهد به‌استانهای شمالی و درمسیر اصلی زایران و گردشگران واقع شده همه ساله پذیرای شمار زیادی از شیفتگان اهل بیت عصمت و طهارت است.

مرقد امامزاده زین بن علی بن حسین از نوادگان امام حسین(ع) در فاصله ‪۱۴ كیلومتری جنوب شرقی بجنورد در روستای كوهستانی "درصوفیان" واقع است .بنای این امامزاده در غرب روستا در دامنه تپه‌ای زیبا مشرف به دره مشجر درصوفیان قرار گرفته و محلی تفریحی و زیارتی محسوب می‌شود.

مكان زیارتی و سیاحتی ایوب پیغمبر در فاصله ‪۸۵ كیلومتری شمال بجنورد و در روستایی به همین نام از توابع بخش حصارگرمخان در حاشیه مرز ایران با جمهوری تركمنستان قرار گرفته است . علاوه بر مقبره موسوم به ایوب پیامبر، وجود چشمه‌ای آب گرم كه مردم برای آن خواص درمانی و شفابخشی قایل هستند، سالانه شمار زیادی از زایران و گردشگران را به این ناحیه می‌كشاند.

منبع:

تبیان خراسان شمالی