تبیان، دستیار زندگی

تبلیغات عجیب «به وقت شام» حاشیه ساز شد

داعش در پردیس کوروش!

تازه حاشیه‌های صحبت‌های جنجالی حاتمی کیا در اختتامیه جشنواره فجر داشت فراموش می‌شد که شب گذشته اقدام عجیب تیم تبلیغاتی این فیلم با اجرای یک برنامه نمایشی حاشیه ساز شد. چه کسی مسئول این بی سلیقگی در تبلیغ یک محصول فرهنگی است؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
به وقت شام

شب گذشته اکران مردمی فیلم به وقت شام با حضور بازیگر عرب این فیلم «جوزف سلامه» که در ایران به نام کاراکتر «چطوری ایرانی» معروف شده است، برگزار شد. تیم تبلیغاتی این فیلم عده‌ای را با گریم به وقت شام با اسب و اسلحه به پردیس کوروش آوردند. همچنین تعدادی افراد دیگر با لباس و اسلحه داعشی‌ها با حالتی رعب انگیز وارد پردیس شدند. این اتفاق باعث ترس و وحشت بعضی از افراد حاضر در سینما و بطور خاص کودکان شد.
با حضور حاتمی کیا در سینما این اتفاق اعتراضات و انتقادات تند مردم را همراه داشت. حاتمی کیا در جواب اعتراضات اعلام کرد که اطلاعی از انجام این عمل تبلیغاتی نداشته است و با ورود به سالن متوجه این مسئله شده است.

اما با انتشار اولین ویدئو از این مراسم انتقادات از این اتفاق بیشتر شد و چهره‌های زیادی نسبت به این بد سلیقگی در تبلیغ فیلم اظهار نظر کردند که البته اعتراض مخالفان «به وقت شام» بلندتر از سایر منتقدین بود. تعدادی از این نظرات را می‌خوانید:
 

نیما حسنی نسب/ منتقد: بعضی از بزرگان زی مووی مثل ویلیام کسل برای بازاریابی و تبلیغات روزهای اکران آثارشان تمهیدات جالب و عجیب و گاه مسخره ای به کار می بردند؛ مثلا جلوی سالن سینماهای فیلم ترسناکشان آمبولانس می گذاشتند یا کالسکه و تابوت می آوردند، از سقف سالن نمایش فیلم اسکلت ول می کردند روی تماشاگر یا دربان و کنترلچی سینما را شبیه کاراکترهای مسخره فیلم گریم می کردند و در نمایش های ویژه و افتتاحیه ها سر بریده پرت می کردند روی صحنه و خلاصه شیرین کاری و مضحکه و فضای هجوآلود فیلمشان را به پخش و اکران هم می کشاندند تا شاید چندتایی بیشتر مشتری برای کارشان دست و پا کنند.
پ ن: بنده که همون روزهای جشنواره عرض کرده بودم خدمتتان

مصطفی کیایی / کارگردان چهارراه استابول: دیشب سینما کوروش به دست داعش فتح و اینطوری فهمیدیم چه برسرمان می آید !!! حالا نوبت ماست که نشان بدهیم که جوانان این مرز و بوم خودشان در مقابل داعش می ایستند و نمی گذارند که ذره ایی از خاک این مرز و بوم به دست داعشیان بیفتد ، فردا شب با کمک شما و آتش نشانان غیور که جانشان را در پلاسکو دادند، کوروش را پس می گیریم. قرار ما فردا شب منطقه عملیاتی کوروش با دسته گل و شیرینی به اسقبال امنیت و آرامش میرویم.چطوری داعشی...

از عذرخواهی کارگردان تا بی اطلاعی تهیه کننده!
بعد از اعتراضات زیادی که از نحوه تبلیغات «به وقت شام» رسانه ای شد ابراهیم حاتمی از این اتفاق عذرخواهی کرد و نوشت: «بچه‌های گروه تبلیغاتی فیلم «به وقت شام»، من شاهد زحمات مومنانه و شبانه‌روزی شما در این چند ماه بودم؛ ولی این نمایش کوروش در شان "به وقت شام" نبود. خستگی دو ماه سفر به شهرهای ایران بر تنم ماند. من تصورم آن بود که قرار است کسی به شکل ریش قرمز در فضای بیرونی کوروش بایستد و مردم با او عکس بیاندازند. نه اسبی و نه جمعی و نه فریادی، آن هم داخل مجتمع در مخیله‌ام نبود و من بی‌خبر بودم. عزیزانِ آزرده‌خاطر در مجتمع کوروش، اعم از مردم و کسبه‌ی محترم، اگر دلی لرزید، اگر وحشتی ایجاد شد، بر ما ببخشید و حلال‌مان کنید.»

همچنین علی سرتیپی مدیر پردیس سینمایی کورش با اشاره این حرکت گفته است: به ما اطلاع دادند که قرار است نمایشی برای اکران فیلم «به وقت شام» با حضور ابراهیم حاتمی کیا و عوامل فیلم در پردیس سینمایی کورش برگزار شود که البته اطلاعی درباره نحوه اجرای آن نداشتیم. در زمینه ایجاد وحشت بین مردم نیز باید بگویم معمولا در دنیا دوربین مخفی های ترسناک اجرا می شود که باعث ترس و شوکه شدن مردم می شود ولی در نهایت بدون هیچ مشکلی از سوی مخاطب مورد استقبال قرار می گیرد. حضور بازیگران با چهره های داعشی در پردیس سینمایی کورش یک برنامه تبلیغاتی بود تا بتواند فیلم «به وقت شام» را دوباره بر سر زبان ها بیاورد و جالب است بدانید این اثر سینمایی شب گذشته سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه نسبت به شب های دیگر بیش از ۲ برابر فروش داشت. شاید در حاشیه اجرای این نمایش یک یا دو نفر ترسیده باشند، اما نباید فراموش کرد که این گونه برنامه ها معمولا برپایه غافلگیری است. از ابتدای امر ما نمی دانستیم سازمان اوج چه ایده ای دارد ولی در نهایت باید بگویم که این نوع تبلیغات به هیچ وجه منفی نیست. پردیس سینمایی کورش محلی برای نمایش فیلم های مختلف است و همه صاحبان آثار اگر درخواست هایی داشته اند این مجموعه سعی کرده تا به این درخواست ها پاسخ مثبت دهد.

اظهار بی اطلاعی محمد خزاعی، تهیه کننده «به وقت شام» هم‌ درباره‌ این اتفاق جالب توجه است: بحث تبلیغات و پخش فیلم در دست سازمان اوج است و به من ارتباطی ندارد. من در حال حاضر ایران نیستم و در جریان اتفاق نیستم و نمی‌دانم که موضوع از چه قرار است و الان نمی‌توانم قضاوت کنم.. اما پخش و تبلیغات فیلم کلا دست سازمان اوج است.

مردم لذت بردند!
اما بر خلاف حاتمی کیا و علی سرتیپی که ظاهرا از اتفاق پیش آمده متاسف هستند، هاشم بافقی که در تبلیغات روز گذشته «به وقت شام» نقش اصلی را بر عهده داشته در پاسخ به منتقدین نمایش تبلیغاتی دیشب در اینستاگرامش نوشته است: «بعضیا نقد می کنند، ولی بعضیا حرف مفت میزنن. حالا، چون داعش بود بد بود؟ وقتی حتی سواد روشنفکری هم ندارید فازشو برندارید در تمام دنیا نمایش خیابانی رو میشناسن و اتفاقا من تو این سبک نمایش ادعا دارم و داشتم و قشنگیش همینه که تا میتونه باور پذیر باشه.
اکثر مردمی که در صحنه بودن لذت بردن لطفا کاسه‌های داغتر از آش با تیریپ روشنفکری نقد نکنن. دیدم بعضی بیجا دارن عقده گشایی میکنن به اسم مردم خواستم بگم برن یکم دنیارو بگردن ببینن همه جای دنیا مخصوصا همونجا‌هایی که آقایون براش سردست میشکونن این سبک نمایش وجود داره. یهو همه نگران زنان حامله نشید بلندگوی کوروش بار‌ها اعلام کرد که قراره اتفاقی بیافته و نمایشه و از طرفی اورژانس آماده بود و از طرفی از بدو ورود با حمایت حراست برج معلوم بود نمایشه. هیچ کس هم حالش بد نشد. جالبه اونا ک. معترضن اصلا نبودن.»

سکوت سازمان اوج
شیوه های تبلیغاتی همان اندازه که در دیده شدن و موفقیت یک اثر نقش دارند به همان اندازه هم می‌توانند مانع از دیده شدن و موفقیت آن شوند. تبیلغات فیلم ها هم در دایره همین قانون قرار می گیرد. این روزها با وجود رسانه های نوین و دسترسی آسان به فضای مجازی فیلم های زیادی از  این فرصت برای بهتر دیده شدن بهره می برند و اتفاقا موفق هم بودند. در کنارش موسسات تبلیغاتی بیشماری وجود دارد که هر روز بر تعدادشان افزوده می شود و همه در رقابت با هم در تلاش برای ایده های تازه و ناب تری هستند تا مخاطب سخت پسند امروز را جذب کنند. حالا با وجود تغییر در ذائقه این مخاطب سخت پسند و امکان هایی که در اختیار هست، اینکه تیم تبلیغاتی «به وقت شام» سراغ ایده ای رفته است که شاید ابتدا ذهن را سمت نمونه های خارجی آن ببرد اما محتوای آن نسبت چندانی با یک طراحی خلاق و جذاب ندارد کمی عجیب و دور از ذهن است. و عجیب تر اظهارنظرهای متفاوت افرادی است که هر کدام به نوعی با این اتفاق ارتباط پیدا می کنند: ابراهیم حاتمی کیا کارگردان فیلم عذرخواهی کرده، هاشم بافقی از طراحان مراسم این طرح را اتفاقی مثبت دانسته که مردم از آن لذت بردند، علی سرتیپی به عنوان مدیر پردیس سینمایی کوروش برخلاف منتقدان نگاه منفی نسبت به این اتفاق ندارد و اعلام موضع مشخصی نمی کند و نهایت تهیه کننده فیلم محمد خزائی کلا نسبت به این اتفاق بی اطلاع است. در کنار این نظرات شاید اعلام نظر سازمان اوج به عنوان سرمایه گذار «به وقت شام» کمی از حواشی کم کند.


 منابع: مهر/ سینما دیلی/ صفحات اجتماعی هنرمندان/ تبیان