تبیان، دستیار زندگی
با وجود مصوبه شورای عالی سلامت و امنیت غذا مبنی بر جایگزین شدن كشمش و خرما یا توت به‌جای قند و شكر در ادارات دولتی هنوز این مصوبه از سوی دولت به ادارات تابعه ابلاغ نشده است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ممنوعیت مصرف قند در ادارات

با وجود مصوبه شورای عالی سلامت و امنیت غذا مبنی بر جایگزین شدن كشمش و خرما یا توت به ‌جای قند و شكر در ادارات دولتی هنوز این مصوبه از سوی دولت به ادارات تابعه ابلاغ نشده است.

نوشیدن چای با قند
بر اساس قانون تصمیمات شورای عالی سلامت كشور كه با تأیید دولت لازم‌ الاجراست، مقرر گردید از سال 1386 خرید قند و شکر جهت سازمان‌های دولتی ممنوع شود و به‌جای آن در سیستم دولت از فرآورده‌های جایگزین نظیر خرما و کشمش استفاده گردد.

بر اساس مصوبه شورای عالی سلامت، ادارات دولتی حق خرید و توزیع قند و شكر را از ابتدای سال 86 ندارند.

به گفته رسول دیناروند معاون غذا و داروی وزارت بهداشت، این مصوبه برای حفظ سلامت مردم است و دولت به ‌جای قند و شكر كه مواد قندی مصنوعی و مضر برای سلامتی هستند، خرما، كشمش و توت خشك را جایگزین می‌كند و با وجود گران‌تر بودن آن دولت برای حفظ سلامت پرسنل خود این هزینه را متقبل می‌شود.

البته به گفته وی، خرید قند و شكر و مصرف آن از سوی كاركنان با هزینه خودشان آزاد است و فقط دولت از هزینه كردن برای خرید قند و شكر منع شده است.

دكتر مرتضی صفوی، مدیر كل دفتر بهبود تغذیه ی وزارت بهداشت و درمان، در گفت‌وگو با همشهری ضمن بیان این‌كه مصوبه شورای عالی سلامت در خصوص جایگزینی توت و خرما به‌ جای قند و شكر در ادارات، هنوز ابلاغ نشده و در حال حاضر ریاست جمهوری با معاونت حقوقی وزارت بهداشت و درمان در خصوص آیین‌نامه در تعامل هستند كه این كار به چه نحوی انجام شود تا در آن وظایف سازمان مدیریت وزارت بازرگانی هم تعریف شود، در پاسخ به این سئوال كه آیا بودجه ی مورد نظر جهت عملیاتی شدن این مصوبه در نظر گرفته شده، گفت: "شاید یكی از دلایل این‌كه هنوز دستورالعمل اجرایی این مصوبه ابلاغ نشده، همین مسئله تأمین بودجه آن باشد، چون جایگزینی توت و خرما به‌ جای قند هزینه بیشتری می‌طلبد."

وی با اشاره به این ‌كه در حال حاضر میزان مصرف سرانه شكر و قند در كشور ما 2 برابر استاندارد جهانی است، به ‌طوری كه 33 گرم مصرف استاندارد روزانه در كشور ما 58 گرم است، گفت:

"ما تلاش می‌كنیم تا موادی را جایگزین كنیم كه حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده، فیبر، ویتامین و املاح باشد؛ ضمن این‌ كه از شیوع بیماری‌های غیر واگیر ناشی از مصرف قند و شكر نظیر دیابت، بیماری‌های قلبی-عروقی و چاقی كه هم‌اكنون در كشور ما روند افزایشی دارند جلوگیری شود.

مطلب مهم دیگر، ضرورت فرهنگ‌سازی در القای الگوی صحیح به مردم است، چون بر اساس آخرین آمار، اخیراً مصرف نوشابه‌های قندی 20 درصد كاهش پیدا كرده و مردم با توصیه‌های بهداشتی كه به آنها منتقل می‌شود به مرور سعی در کاهش یا حذف نوشابه از عادات غذایی خود دارند.

از قرار معلوم گروه‌های كارشناسی در ریاست جمهوری مشغول تدوین دستور‌العمل اجرایی این مصوبه هستند و ‌از وزارت بهداشت نیز خواسته شده است تا نظر كارشناسی خود را اعلام كند.

با وجود تأخیر در ابلاغ این مصوبه كه قرار بود از اول امسال اجرایی شود، امیدواریم به ‌زودی شاهد اجرایی شدن این مصوبه شورای عالی سلامت و امنیت غذا در كشور باشیم."

اجبار سودی ندارد

در همین حال رفعت بیات، عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، معتقد است باید با فرهنگ سنتی تغذیه خود آشتی كنیم، چراكه تركیب مواد غذایی روزانه در حدود 40 سال پیش، كامل تر از تركیب مواد غذایی فعلی است.

رفعت بیات در خصوص جلسه‌ شورای عالی سلامت كه بحث جایگزینی خرما و كشمش به‌جای قند و شكر و همچنین استفاده نكردن از نوشابه‌های گازدار در آن مطرح شده، می‌گوید: "من فكر می‌كنم بیان این مطلب‌ها در شورای عالی سلامت مثبت بوده، اما این كار جزئی است؛ به‌طوری كه طرح بحث نوشابه های گازدار شاید برای 50 درصد از جامعه مطرح باشد و باید مواد اصلی تغذیه به نسبت هر سن، اقلیم و جنسیتی مشخص شود."

یک استکان چای با خرما

عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ‌در خصوص امكان جایگزینی قند و شكر در اداره‌ها، گفت:"جایگزینی خرما و كشمش به جای قند، به صورت اجبار امکان پذیر نیست، چرا كه برخی افراد از خرما در صبحانه استفاده می‌كنند، اما دوست دارند چای خود را با قند بخورند. اگر هم خرما و كشمش جایگزین قند و شكر شود با خود از منزل قند می‌آورند، لذا این امر سلیقه‌ای و با توجه به ذائقه ی افراد بوده و انتخابی است، نه اجباری."

وی راهكار بهبود تغذیه مردم را قرار دادن مواد غذایی ارزان و با كیفیت در دسترس مردم دانسته و با بیان این‌كه بودجه كشور باید به‌ گونه‌ای رسیدگی و عملیاتی شود كه یارانه‌ها هدفمند بوده و به دست افراد نیازمند برسد، می‌گوید: این امر باید با هدف كمك به افراد زیر خط فقر صورت گیرد.

بیات خاطر نشان می‌كند: "بودجه زیادی به دلیل یارانه‌های بنزین، آرد و نان و یارانه‌های روزمره از دست می‌رود، به‌طوری كه سالانه به دلیل محقق نشدن مدیریت هدفمند كردن یارانه‌ها در كشور، حدود 15هزار میلیارد تومان از دست می‌رود."

عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی‌ تأكید می‌كند: "تغذیه خوب با كیفیت مواد غذایی مناسب بودجه خوبی نیز می‌خواهد و باید در عین حال كار فرهنگی نیز انجام شود، به‌طوری كه در رستوران‌ها و مراكز بزرگ باید مواد غذایی مناسبی استفاده شود. در منازل نیز زنان خانه غذاهای پروتئین‌دار بپزند و مصرف روزانه مواد غذایی را معطوف به مواد نشاسته‌ای نكنند."

قانونی برای اجرا نشدن

به گفته وزارت بهداشت، مصوبه شورای عالی سلامت و امنیت غذا مبنی بر ممنوعیت توزیع نوشابه‌های گازدار و جایگزینی آن با دوغ و نوشیدنی‌های سالم دیگر در سال گذشته و ممنوعیت توزیع قند و شكر در ادارات و جایگزینی آن با قندهای طبیعی مانند خرما از امسال اجرا می‌شود.

حذف نوشابه از دستگاه‌های دولتی كه هیچ هزینه‌ای نداشت، هنوز هم در همه‌ جا اجرا نمی‌شود. شاید به همین خاطر است كه كارشناسان به اجرای قانون حذف قند و شكر چندان امیدی ندارند.

مریم غفاری

*مطالب مرتبط:

آیا شکر برای سلامتی مضر است؟

خرما میوه ای كامل و مقوی

خرما؛ میوه ای مغذی و پر انرژی برای افطار

اهمیت افطار با خرما

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.