تبیان، دستیار زندگی

چگونه فرزندان دارای سلامت روان تربیت کنیم؟

9 نکته حساس برای تربیت فرزند که همه باید بدانند

كودكان همچون لوحی پاك و تمیز می باشند، كه والدین با رفتار خود می توانند هر نوشته ای را روی آن ثبت كنند. تربیت فرزندان و نحوه رفتار با آنان در کودکی، پایه اساس شکل گیری شخصیت او در آینده است. كودك با رشد خود به مرور آنچه را بطور مستقیم و غیر مستقیم به او می آموزید یاد میگیرد و به این ترتیب رفتارها در او شكل میگیرد و تربیت او نمایان میشود. در بسیاری از موارد استفاده از لوازم كمك آموزشی میتواند به كودك در این زمینه كمك كند ولی با این وجود پدر و مادر باید از نظر دانش تربیت فرزندان كاملا آگاه باشند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کودک

تاثیر تربیت روی زندگی و روان كودك و فرایند یادگیری در كودك
جنبه های مختلف تربیت فرزند از نظر عاطفی، روانی، بهداشتی، اخلاقی، شكوفایی، كار گروهی و همكاری، فیزیكی و رشد، تحصیلی، پرورشی و آموزشی و... كه تربیت كودك را در مراحل مختلف زندگی بسیار دشوار می سازد. علاوه بر این 9 نكته بسیار مهم، چندین نکته حساس برای تربیت فرزند چه برای دختر و چه پسر وجود دارد كه باید رعایت شوند. اگرچه ممكن است بسته به جنسیت كودك در برخی نكات با هم متفاوت باشند ولی در بیشتر موارد مشترك بوده و كاملا در آنها یكسان است. تربیت فرزند پایه اساسی ایجاد و پرورش استعدادهای خاص فرزند شما است و با پرورش این تواناییها میتوانید آنرا در رسیدن به شادی و موفقت كمك و یاری نمایید.

در زیر 9 نكته مهم برای پرورش و تربیت فززند شما ارائه شده است
1- همیشه به كودك خود سلام كنید و به او احترام بگذارید.
2- زمانی با كودك سخن بگویید و یا بازی كنید كه او مشتاق باشد.
3- در تربیت كودك خود از زورگویی پرهیز كنید و مفاهیم زندگی را با زبان كودك و با عمل خود آموزش دهید.
4- با كودك رفتار محبت آمیز داشته باشید.
5- برای آموختن زندگی به كودك عجله نكنید و اجازه بدهید او از كودكی خود لذت ببرد.
6- ناكامی كودك را محترم بشمارید و او را از شكست نترسانید.
7- كودك را برای خودش و بر اساس توانایی هایش پرورش دهید و نه برای اینكه تصویری از آرزوهای شما باشند.
8- با صبر و سكوت با كودك خود ارتباط برقرار كنید.
9- به سخنان و نواهای كودك گوش دهید و هرگز سعی در خاموش كردن كودك نكنید.

چرا باید به این 9 نكته مهم در تربیت فرزند اهمیت بسیار داد
به گفته جبران خلیل جبران: شما می توانید، مهر خود را به کودکان بدهید، ولی نباید اندیشه و سلیقه و آرزوی خود را به آنها بدهید. كودك از همان بدو تولد دارای شخصیتی جداگانه است. اگر چه به پدر و مادر خود برای بقا نیازمند است، ولی نیازهای بالای مثلث مازلو به سرعت در وی شكل میگیرند و این امر بخوبی در این 9 نکته حساس كه برای تربیت فرزند ارائه شده است دیده میشود. كودك از همان ابتدا عشق و محبت و احترام را درك و آن را جستجو میكند و عدم دریافت پاسخ مناسب به نیاز كودك او را دچار سرخوردگی و نوعی كج رفتاری ناشی از برآورده نشدن نیازهای اساسی میكند. در موارد بالا امر تربیت و احترام به كودك به ویژه در مورد نونهالان و كودكان بسیار چشمگیر است. زیرا در این مرحله نیازهای اساسی بقا در حال تكامل یافتن است و نیازهای احترام و ارزشمندی در حال تولد است. شما باید كودك را در تمام مراحل با جدیت در تربیت همراهی كنید و بگذارید او دنیای خودش را كشف كند و شما فقط مراقب و محافظ او باشید.


منبع : هنر زندگی
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.