تبیان، دستیار زندگی

با برگزیدگان کتاب سال حوزه؛

رساله عملیه مصور

«رساله‌ی مصور» که به همت حجت الاسلام علیرضا محمدی‌نژاد وتعدادی از همکاران بر اساس نظرات هفت تن از مراجع معظم تقلید گردآوری و تنظیم شده است ،عنوان شایسته تقدیر گروه علمی تکنولوژی آموزشی را کسب کرد .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رساله عملیه مصور
كتاب حاضر با هدف آسان‌سازی یادگیری و عمل به احكام به شیوه‌ای نو همراه با تصاویر مناسب و جدول‌های گویا و با زبانی شیوا و روان به بیان احكام مورد نیاز برای گروه‌های مخاطب پرداخته است.

تهیه‌كنندگان اثر، فتاوا و نظرات هفت نفر از مراجع بزرگوار تقلید، آیات عظام: امام خمینی، بهجت، خامنه‌ای، سبحانی، سیستانی، صافی گلپایگانی و مكارم شیرازی را در قالب احكام وضو، نماز و مسجد به خوانندگان عرضه كرده‌اند و اساس كار خود را  بررسی دقیق منابع دست اول فارسی و عربی كه مورد تأیید دفاتر مراجع بوده است؛ همچون توضیح المسائل، استفتائات جدید، استفتائات موجود در پایگاه‌های اطلاع‌رسانی آنها، استفتائات كتبی موجود در بایگانی مؤسسه‌ی اطلس تاریخ شیعه، حواشی مراجع بر عروةالوثقی و منهاج الصالحین و وسیله النجاه قرار داده‌اند.

پرداختن به احكام و مسائل ضروری و مورد نیاز برخی قشرها مانند نوجوانان، جوانان، دانشجویان، ورزشكاران، بیماران و بازیگران و بیان احكام تكلیفی «واجب و حرام» و احكام وضعی «باطل و صحیح» در دستور كار نویسندگان بوده است. روزآمدسازی واژه‌ها و یادكردهای فقهی، حذف اصطلاحات نامتعارف، استفاده از چارچوب‌های گوناگون با عنوان «توجه»، «نكته» و پرسش» برای توضیح بیش‌تر برخی واژه‌ها و آشناسازی مخاطب با برخی نمونه‌ها و مصادیق احكام از ویژگی‌های منحصر به فرد این كتاب می‌باشد.

گاه متناسب با هر موضوع، داستان‌ها و نكاتی خواندنی از زندگی اهل بیت (ع) و علمای ربّانی با عنوان «بیاموزیم»، همچنین حكمت و چرایی برخی از احكام یا نكته‌های آموزنده‌ی اخلاقی و یادسپاری‌هایی برای پیش‌گیری از وسوسه در احكام آمده كه به تشویق و راهنمایی خواننده می‌پردازد.

از نوآوری‌ها و جاذبه‌های مهم در این طرح، بهره‌وری از تصاویر و نقاشی‌های آموزشی دقیق و كارشناسی شده در كنار متن‌ها و توجه به جذابیت‌های بصری و هنری با هدف ایجاد انگیزه برای مطالعه است.



منبع: وبسایت خبری حوزه نیوز