تبیان، دستیار زندگی

با برگزیدگان کتاب سال حوزه

درآمدی بر دانش مفردات قرآن كریم

کتاب درآمدی بر «دانش مفردات قرآن» به قلم سید محمود طیب حسینی به عنوان اثر برگزیده گروه علمی تکنولوژی آموزش را در چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه برگزیده شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مفردات قرآن
این کتاب، در دو بخش مباحث نظری و كاربردی، معناشناسی كلمات قرآن را بررسی می‌كند. بخش نخست، در نه فصل تنظیم شده‌ که فصل اول آن، به تعاریف و تاریخچه دانش مفردات و معرفی دانش زبان‌شناسی عربی اختصاص یافته‌است.

*موضوعات 8 فصل دیگر
در هشت فصل دیگر، این موضوعات آمده‌است:

1. منابع معناشناسی شامل منابع خاص (فرهنگ عربی، شعر جاهلی و اسلامی، قرآن كریم و حدیث) و عام (كتب لغت، كتب مفردات قرآن، تفاسیر ادبی، كتب وجوه و نظائر و...)؛

2. اشتقاق و انواع آن؛

3. نقش ترادف در تفسیر قرآن؛

4. نقش اشتراك لفظی و معنوی در تفسیر؛

5. نقش اضداد در تفسیر؛ 6. وجوه و نظائر و نقش آن در تفسیر؛

7. چندمعنایی در قرآن كریم؛

8. نقش معربات و لهجه‌های مختلف قبایل عربی در تفسیر. در این بخش، تلاش شده‌است با مثال‌های متنوع و قرآنی مباحث کتاب کاربردی شود.

در بخش دوم کتاب،  تعدادی از کلمات قرآن معناشناسی شده‌اند. این كلمات عبارت‌اند از: خشیت و خوف، ذنب و اثم، ظنّ، سقی و أسقی، قیامت و سایر نام‌های آن. در معناشناسی این واژه‌گان، تکیه اصلی بر فرهنگ عربی و قرآن کریم بوده و ازآرای لغویان نیز غفلت نشده‌است.

این اثر، به دنبال آن است که خواننده با دقت در کاربردهای لغوی یک واژه و با تکیه بر سیاق آیات مشتمل بر آن واژه، بتواند به اجتهاد در معنای لغت بپردازد.

درآمدی بر دانش مفردات قرآن از سوی پژوهشگاه حوزه ودانشگاه منتشر شده است.




منبع: وبسایت خبری حوزه نیوز