تبیان، دستیار زندگی

هفدهم اردیبهشت در آینه تاریخ معاصر ایران

امروز دوشنبه هفدهم اردیبهشت 1397 هجری خورشیدی، بیستم شعبان 1439 هجری قمری، هفتم می 2018 میلادی است.مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران به شرح زیر است:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رخداد
17 اردیبهشت 1370
مهرداد اوستا شاعر، قصیده‏سرا و صاحب آثار منظوم و منثور ارزشمندی چون امام حماسه‏ای دیگر، از کاروان رفته و... در 63 سالگی درگذشت.

17 اردیبهشت 1360
هواپیماهای عراقی، زندان «دوله تو» در کردستان را بمباران کردند. در جریان این حمله، تعدادی از رزمندگان اسلام که در این زندان در اسارت گروهک منحل شده ی دموکرات و کومه له بودند به شهادت رسیدند.

17 اردیبهشت 1358
سفیر سومالی به محضر امام خمینی در قم رسید و پیام تسلیت رییس جمهوری، دولت و ملت سومالی را به مناسبت شهادت مرتضی مطهری معلم مجاهد به معمار بزرگ انقلاب ابلاغ کرد. امام خمینی در این دیدار بر لزوم تحکیم روابط میان دولت های اسلامی تاکید کردند.

17 اردیبهشت 1335
دریادار جان کویین فرمانده ی نیروی دریایی آمریکا به منظور گفت و گو درباره ی کمک های نظامی آمریکا به ایران، وارد تهران شد.

17 اردییبهشت 1309
زمین لرزه ای به بزرگی 7.4 (هفت و چهار دهم) در مقیاس امواج درونی زمین(ریشتر) شهرستان سلماس در آذربایجان غربی و منطقه های اطراف آن را به لرزه در آورد که به دنبال این رویداد بیش از 2 هزار و 500 تن از ساکنان این مناطق جان خود را از دست دادند.

17 اردیبهشت 1303
سران قشون با رضاخان دیدار کردند. در این دیدار موضوع جمهوریت و تغییر رژیم سیاسی مورد بررسی قرار گرفت.

17 اردیبهشت 1300
موید حضور کارگزار گیلان، پس از تحقیق و بررسی به وزارت امور خارجه ی ایران اطلاع داد که میرزا کوچک خان جنگلی در کسما منطقه ای در بخش مرکزی شهرستان صومعه سرا در استان گیلان یک هزار و 200 نیرو در اختیار دارد.

17 اردیبهشت 1290
مورگان شوستر آمریکایی که برای سر و سامان دادن به شرایط مالی ایران استخدام شده بود، به همراه چند رایزن آمریکایی وارد تهران شد.