تبیان، دستیار زندگی
یك روزنامه اسپانیایی "جوادنكونام "تنهاایرانی حاضردرجام باشگاههای برتراین كشورموسوم به لالیگا را كه....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نكونام  سفیر ایران در اسپانیا

جواد در اوساسونا می درخشد

یك روزنامه اسپانیایی "جوادنكونام "تنهاایرانی حاضردرجام باشگاههای برتراین كشورموسوم به لالیگا را كه درتیم اوساسونای شهرپامپلونا مركز ایالت ناوارا در شمال اسپانیا توپ می زند سفیرایران درپامپلونا خواند.

"آب ث "چاپ مادرید در گزارشی به قلم خبرنگارخود در تهران درباره نكونام نوشت :اولین فوتبالیست ایرانی درلا لیگای اسپانیا نخستین گامهای خود را در تیم پاس كه تیم پلیس ایران است ( بود !) برداشته اما به سرعت ودر سطحی عالی با بازی تیم اوساسونا خوگرفته است .

این روزنامه افزود: نكونام تنها بازیكن ایرانی درمیان شش بازیكن دیگر ایران كه در تیمهای خارجی بازی می كنند ، است که درتركیب ثابت تیم اوساسونا جای دارد.

نکونام هافبک  جنگنده اوساسونا

آب ث دراین زمینه به تشریح تعصب دینی نكونام پرداخت ودراین زمینه  خاطره ای را از محمدملا اسماعیلی مدیرورزشی تیم پاس نقل كرده است .

اسماعیلی گفت : یك باردر وقت استراحت یك بر صفرشكست خورده بودیم و تیم توانایی برتری برحریف را نداشت. در عاشورا به سرمی بردیم و در بلندگوهای ورزشگاه یكی از آهنگهای سنتی آن روز (مارش عزا یا نوحه سرایی) به صدا درآمده بود. جواد در آن لحظات با رفتاری جدی وتمركز بر آهنگ مزبور درحالی كه اشك ازچشمانش می ریخت بلند شد و به تشویق همبازیانش پرداخت .

او خود نیز وارد زمین شد و دوگل به ثمررساندكه به پیروزی تیم ما منجر شد.ایمان او بسیار قوی است .

آب ث افزود: اولین بازیكن ایرانی درلا لیگا از باشگاه پاس كه یكی از قدیمی ترین باشگاه های فوتبال درایران است ویكی از محكمترین پیوندها را با نظام جمهوری اسلامی دارد به تیم اوساسونا انتقال یافته است .

این روزنامه توضیح داد كه باشگاه پاس در دوران پیش از انقلاب تاسیس شدودركنار دوتیم مهم پایتخت یعنی پرسپولیس واستقلال بیشترین شمارجامهای داخلی ایران راكسب كرده است .

به نوشته روزنامه اسپانیایی تیم پاس ازبازیكنان جوان دسته پایین خود تغذیه می شوداما تا كنون ازصف بازیكنان آن ، دونفر كه از جمله شش نفری هستند كه در باشگاههای خارجی توپ می زنند ، خارج شده اند.

نکونام بازیکن تیم اوساسونا

آب ث علاوه برنكونام ، هاشمیان را كه در تیم هانوفرآلمان بازی می كند ، دیگربازیكن خارجی پاس نام برد اما یادآور شد كه از میان هرشش نفرفقط این جواد نكونام است كه بطور مرتب در زمین با تیم خود حضوردارد.

روزنامه اسپانیایی نوشت : وقتی در روز 7 ماه جولای سال گذشته باشگاه اوساسونا خریداری بازیكن خط میانی ایران را اعلام كرد دوستداران جهان  فوتبال دراسپانیا از تاسف دستهای خود را روی سربردند چون همگی به یاد دیگرتجربیات قبلی افتاده بودند كه به انتظارات آنان جواب نداده بود.

آب ث دراین زمینه به تلاش باشگاه رئال سوسیداد برای خریداری  لی چون سووازكره جنوبی كه او رابكام آسیا (!) می نامیدند اشاره كرد كه در پایان باشگاه او یعنی نومانسیا به دسته دوم سقوط كرد.

این روزنامه نوشت : اكنون پس از 10 ماه جواد نكونام (كه نام امام نهم شیعیان به معنای سخاوتمند را دارد) به تنها بازیكن ایرانی مبدل شده كه توانسته است پس از علی دایی و مهدی مهدوی کیا درآلمان به شكلی فوق العاده با فوتبال غرب خو بگیرد.

نکونام هافبک ایرانی تیم اوساسونا

روزنامه اسپانیایی درعین حال حضور نكونام را در اوساسونا یك "فقدان بزرگ "برای تیم پاس خواند و نوشت :در سال جاری تیم پاس دررده دهم قرار گرفته است وبه همین دلیل "همایون شاهرخی " سرمربی پاس گفت :جای خالی جواد سنگینی می كند او بهترین بازیكن ایرانی درتاریخ وكاملترین بازیكن از نظر بدنی وفكری است و من اطمینان دارم كه او بسیار صعود خواهد كرد."

آب ث نوشت كه شاهرخی كاشف این بازیكن تیم ملی وسرمربی اودرتیم پاس  بوده است .

براساس این گزارش شاهرخی به مدت  7 سال سرپرستی نكونام رادرتیم پاس برعهده داشت .اوفقط كلمات تحسین آمیزبرای جواد بكارمی برد و ماهانه با او تماس تلفنی دارد.

روزنامه اسپانیایی به نقل ازشاهرخی نوشت : نكونام با سن كم وارد پاس شد و ما از اومراقبت كردیم تا به چیزی كه اكنون است مبدل شد یعنی  یك بازیكن كامل كه بدون هیچ مشكلی با فوتبال اسپانیا تطبیق پیدا كرده است ."

این سرمربی ایرانی گفت : جواد از آغاز هدف روشنی در پیش داشت و آن بازی درلالیگا بود.

او همچون دیگر بازیكنان ایرانی علاقه ای به رفتن به آلمان وانگلیس نداشت .

آب ث نوشت : شاهرخی بر خلاف مدیر امور ورزشی پاس از ارزیابی اهمیت داشتن ایمان در فوتبال پرهیز كرد و ترجیح داد در مورد كیفیت بدنی وتكنیكی نكونام صحبت كند.

شاهرخی تصریح كرد:اگرنكونام رادرزمین بازی كمی جلوتر بگذارند می تواند 10 گل بیشتر برای اوساسونا در سال به ثمربرساند.

روزنامه آب ث در ادامه گزارش خود درباره نكونام  نوشت : پاس باشگاه مهمی است وعلاوه برتیم  فوتبال دارای بخش مهم ورزشهای رزمی است .علاوه براین درتاسیسات این باشگاه خبرگزاری ایپنا یگانه آژانس خبری داخلی كه در زمینه ورزشی فعالیت دارد ، مستقراست . البته این مطلب متعلق به روزهای پیش از انحلال پاس است.

آب ث افزود : این آژانس خبری هر هفته یك صفحه كامل را به آخرین رقابت نكونام اختصاص می دهد و به این خاطرباشگاه اوساسونا و شهر پامپلونا درایران شهرت مادرید و بارسلونا را پیداكرده است .

شاهرخی سرمربی سابق تیم پاس

این روزنامه به نقل ازشاهرخی نوشت : اوساسونا باید به ما كمیسیون پرداخت كند ، چون به لطف نكونام 70 میلیون نفرایرانی به هواداران آن افزوده شده است .

روزنامه اسپانیایی به نقل ازشاهرخی تصریح كرد:ایران تیم اوساسونا را در قلب خودجای داده است .همگی ما تیم اوساسونا را تشویق می كنیم چون پیروزی اوساسونا پیروزی ماست .

وی اعتراف كرد كه تا تابستان گذشته هرگزچیزی در مورد اوساسونا نشنیده بود اما اكنون قادر به تعیین تركیب وسطح تیم است چون زیر و بم آن را پیگیری می كند.

به نوشته آب ث خروج جوادازتیم پاس روند فعالیت این تیم را كه تاكنون از نظام استفاده از بازیكنان جوان خود پیروی می كرد مختل كرده است .

براساس این گزارش خارج شدن دوبازیكن معروف آنهابه صورت پی درپی مقامهای این باشگاه رامجبوربه روبردن به بازار خرید و فروش بازیكنان فوتبال كرد و به همین دلیل آنها یك  بازیكن از مالی دو ارمنی و یك عراقی را به  كار گرفته اند اما آنچه كه انتظار داشتند تاكنون حاصل نشده است .

نکونام سفیر ایران در اسپانیا

روزنامه اسپانیایی نوشت :جای نكونام را اكنون در پاس هم اتاقی او در 7 سال گذشته پاشایی اشغال كرده است كه بیشتر از دیگران برای او ابراز دلتنگی می كند.

پاشایی گفت : خروج نكونام امری عجیب نبود چون او بهترین بازیكن آسیا است و مطمئنا چیزی طول نخواهد كشید كه توجه باشگاه های مهم اسپانیا را به  خود جلب خواهد كرد.

وی تصریح كرد: نكونام  بسیار كاملتر از دیارا بازیكن خطمیانی رئال مادرید است .

بر اساس این گزارش پاشایی كه 27 سال دارد ، امید خود را به رفتن به  باشگاه های اروپایی از دست داده است چون به عقیده وی باشگاه های غربی به فعالیت نوجوانان توجه دارند.

نکونام هافبک  جنگنده اوساسونا

به نوشته آب ث غربیها اكنون به چند بازیكن ارزشمند پاس چشم دوخته اند كه درتیم ملی ایران حضور دارند.

از میان آنها می توان از چاتابرون نام برد كه درسن بیست سالگی بازیكن ایرانی بعدی خواهد بود كه  كشورش را ترك می كند.

هادی دزفولی نماینده سابق فیفادرایران گفت : فوتبال ما بسیار تكنیكی است اما چیزی كه رخ می دهد این است كه فوتبالیستهای ما با عدم  تمركز و هماهنگی مواجه می شوند و تصور می كنند كه صرف آمادگی بدنی كافی است . ما این وضع را در آخرین جام جهانی مشاهده كردیم اما جواد در این زمینه با دیگران تفاوت دارد.

به نوشته آب ث نكونام یك ایرانی است اماهمانندیك اروپایی فكرمی كند و به این خاطربازیكن خوبی خواهد شد.

براساس این گزارش دزفولی كه داوربین المللی بوده است واكنون یك مغازه ورزشی درخیابان ولی عصربهترین خیابان تهران دارد پیراهنهای تیم  ملی ایران را با نام  و شماره نكونام به فروش می رساند.

به نوشته آب ث تمام پیراهنهای مزبور فاقد حرف یو در نام فامیلی نكونام هستند وعلت آن رادزفولی اشتباه شركت چاپ كننده اعلام می كند اما اطمینان  می دهد كه برای نكونام این اشتباه اهمیتی ندارد چون همگی هوادار او هستیم.

مطالب مرتبط :

نکونام پنجمین بازیکن تاریخ فوتبال ملی